Hej har ett 2-planshus där det är dags för att lägga golvet men det finns tyvärr en hel del ojämnheter i golvspånet. Det verkar ha blivit lappat några gånger. Vissa kanter är nästan 2mm... Och sånt blir inte bra att bara lägga golv över. Slipa ger dalar istället.

Jag funderar på om det är ok att lägga golvavjämningsmassa på hela övervåningen och på så sätt få ett platt golv!

Tänkte Knauf golvavjämningsmassa som ska funka från 2mm och tjockare.:
http://www.bauhaus.se/flytspackel-knauf-golvavjamningsmassa-fiber-20kg.html

Några nackdelarna med detta? Fördelar? Kanske att golvavjämningsmassan i sig kan agera som lite extra ljudisolering?
 
Det är väldigt tungt med golvavjämningsmassa, dessutom kan man av prislappen få intrycket att det innehåller 50% knark.

Två millimeter är ju ingenting, vanlig underlagsfoam tar 1-1,5 mm och det bör finnas massor med produkter som klarar större nivåskillnader.
 
Vad är det för golv du ska lägga?
Tror att ett fiberspackel är helt fel att gå på med om du inte spacklat ganska många golv innan.
 
Jag har en vän som kommer göra själva jobbet. Han vet hur man gör.

Det är ett Kers Ek Smoke (lite mörkare) golv på 15mm som ska läggas.

Om nu underlagsfoamen kan ta en del ojämnheter så ska jag mäta lite mer exakt och hur många ställen det handlar om.

Men det är även så att jag söker något som kan hantera ojämnheter som orsakar knarrar i golvet. Finns redan ett par ställen som kan knarra men inte värt att riva upp golven ytterligare för.

Inbillar mig även att det kan reducera stampljud lite genom golvet ner till nedervåningen?

Det är ca 80 kvm golv.
 
Redigerat:
Räcker det inte med att skruva golvet på ställen där det knarrar
 
Lappat och finns inte reglar nog på alla ställen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.