Nu när väggar och tak ser fina ut i garaget efter en hel del jobb + vändor till soptippen, så ser golvet för trist ut... cementgolv; flagande färg, ojämt, dammande och skrovligt. Vill ha ett hyfsat slätt och snyggt golv, någon som har tips?
Avjämningsmassa / finbetong / färg osv. Kan man göra själv? Dyrbart?
 
Det enklaste enligt mig;
gör dig av med den lösa färgen, om det är mycket och om du i övrigt har ojämnheter skall du hyra en "häxa". Dvs en stor slipmaskin för betonggolv. När ytan är ren hade jag valt att klarlacka den med en riktigt tålig klarlack, kanske tvåkomponents tom om det forfarande är tillåtet idag. Då blir det slut på dammandet, ingen färg som blir "skitig" (brukar det bli efter ett tag) och ett hårt och bra golv som är lätt att svabba av vid behov. Lycka till! :)
 
Tack Korsriddaren!
Ska klura... det verkar som cementen där hjulen står har blivit uppluckrad på nåt vis, kanske vägsalt? Får nog knacka ur å laga först antar jag...
 
Annars sa skulle jag som latmask valja ett "bilhandlargolv" - sma plastplattor om ca 25 x 25 cm som man snäpper ihop och lagger ovanpa betongen. Allt vatten, olja etc rinner ner i hålen i plastplattorna och golvet är ständigt rent, snyggt, varmt och ganska mjukt och skönt att gå eller ligga på. Inte gratis, men om garaget inte ar alltför stort så...

Ett ännu seriösare alternativ:
http://www.indufloor.com/inframe_golvsystem_rustik.html
 
Utan att försöka verka alltför negativ tycker jag det förslaget låter som en sanitär olägenhet ;)
 
Personligen hade jag klinkat golvet med någon typ av granitklinker. Fräscht, snyggt och hållbart.
 
Stiligt, men ack så dyrt ;)
 
Nja mjo lite men det kan man acceptera för det trevliga slutresultatet.
Behöver inte bli så fruktansvärt dyrt egentligen om du kan lösa mycket själv.
 
Jag tänkte bara på materialkostnaden, då jag alltid gör allt själv. Dock ställer även granitkeramikklinker större krav på hur jämnt underlaget är också :)
 
Jag kommer att lägga klinkers i mitt nya garage. Tycker inte kostnaden är avskräckande, ca 90:-/kvm hos bahause. Skulle naturligtvis villa ha svart och vitt, men Bahause har endast 3 kulörer i grått, så jag får väl välja någon av dessa. Ser man till vad målning av golvet kostar, och återkommande sådan, lär det nog bli samma pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.