Hej

Jag har ett bjälklag ovanpå garaget som ska inredas till en bostad. För att komma upp i önskad golvhöjd för ytskiktet ska vi lägga ca 45mm golv. Orsaken till att det planerades för annat än 22mm golvspån var att jag ville ha ett väldigt rejält golv, om det var smart eller inte vet jag inte än.


Dyrt men gediget:
Hur som helst, ursprungstanken var 22mm golvspån och ovanpå det 22mm spårad golvspån med golvvärmeslang i.

Billigare, men inte lika flexibelt för ytskikt?:
Ett annat alternativ är 22mm golvspån plus gles med golvvärme i.

Billigare, stabilare, men sämre verkningsgrad?
Samma som nyss, men byter ordning. Gles med golvvärme underst, spånskiva ovanpå.


Jag har ingen riktig plan längre. :(

Ytan är ca 100m2 och reglarna är cc30.
Golv ovanpå är troligen alla typer då det är i stora drag ett komplett hus. Allt från billigt laminat till klinker i badrum och hall.

Tack för tankar!
 
Redigerat:
Satsa på "dyrt men gediget", då får du ett stabilt golv. Lägg inte spån ovanpå golvvärmen om du inte ska ha plastmatta eller textilgolv, men isåfall bör du använda en tunnare skiva.
 
Tack för tanken!

Jag håller med om att det blir stabilt. Det störiga är bara att det blir över 20 000 kr i det översta skiktet golvspån. Vanliga skiktet går på typ 8000 för hela ytan, så de spårade är ju mer än dubbelt så dyra, i alla fall om det ska stå uponor på materialet.

Kanske man kan komma ned 10% i pris eller så om man köper ett annat märke, som ev har precis samma spårning. Jag har inte riktigt undersökt. Jag vet att det finns någon spårning som är anpassad för 16mm-rör där uponor har 17.
 
Trä ribbor på åsarna av lagom tjocklek och ett lager med spårat golv spån med cc 30 så lär det bli stabilt så det räcker ändå.
 
Som jag ser det finns det två problem med spårat spån. Det är dyrt, och det har tveksam hållfasthet. Vanligt golvspån har inga hållfasthetsproblem vad jag vet.

Du kanske kan kotla ordentligt mellan golvbjälkarna, och sedan lägga vanligt spån plus remsor av golvgips och sen plåt och slang mellan remsorna? Golvgipset tillför bara begränsad stabilitet men är å andra sidan billigt.
 
Varför skulle spårat spån golv ha tveksam hållfasthet används ju med bra resultat tillbyggnader med cc60 mellan åsarna har man då cc30 lär det inte hålla sämre. Skivorna är dyra kostar ungefär dubbelt mot vanliga spån skivor utan spår men dom är riktigt smidiga att hålla på med jämfört med tex glesning och slang mellan. En sak att tänka på är om du ska ha klinkers så måste du om du vill ha samma golvhöjd hålla nere nivån för där behövs säkert golvgips eller flytspackel. Det kan nog ev bli lite konstigt om golven kräver olika framlednings temp så kanske vanligt spån och slangen ovanpå och sen flyt spackel kan vara ett alternativ på ytan som ska ha klinkers och koppla dom så du kan ha värme på golven hela året för klinkers är kallt.
 
Jag hade lagt gles med plåtar och golvspån på det, i ev badrum så möjligen gå ner till 12 slang om det går och lägga golvspån direkt på golvreglarna och slangen i skenor spånet och flyta in, alt göra lika som resterande golv och flytspackla min 12mm vid brunn.
 
Gles är nog inte så vanligt att man använder i dag tar längre tid kostar lika mycket och kräver högre framledning.
 
tobbew skrev:
...
Dyrt men gediget:
Hur som helst, ursprungstanken var 22mm golvspån och ovanpå det 22mm spårad golvspån med golvvärmeslang i.
...
Jag har lagt golvvärme i hela huset ungefär sådär men till ett betydligt lägre pris...

Längst ner: 22mm golvspån på bjälklaget.
Sedan har jag kapat golvspånskivor på längden som jag har limmat och skruvat ovanpå. Jag har då monterat dessa med ett avstånd från varandra så att 20mm-slang i plåtprofil passar.

Metoden ger automatiskt cc300 vilket är normen för 20mm slang och spillet blir obefintligt.

Där slangen vänder har jag bara "yxat till" lämpliga bitar med sticksåg.


Jag kan varmt rekommendera den här metoden då man får några stora vinster på köpet:
- Man kan dra slingorna väldigt fritt, t.ex. följa ett rums ytterväggar med plåt innan man börjar "slinga"
- Värmen hamnar högt upp i konstruktionen (i mitt fall direkt under 14mm parkett)

Jag la först undergolvet och sedan sågade jag skivorna för nästa lager på plats i respektive rum. Sänksåg direkt på golvet, spelar ju ingen roll om man får spår av sågen i skivorna i undergolvet.
Man behöver inte vara överdrivet noggrann heller så arbetet går relativt snabbt.

I princip inget spill som sagt.
Sliter på sågklingan så köp några budgetklingor.
 
Smart jbr!

Hur har du gjort med returslang osv, har du dragit allt detta ovanpå den undra golvspånskivan, eller har du dragit rör under?

Jag antar att om retur och för den delen även matningen går i det övre skiktet så blir det mycket slang på vissa ställen, typ nära fördelaren, och rätt lite spån?

Har du foton man får ta del av? Just nu gillar jag din tanke rätt mycket.

Btw så vet jag inte om det finns budgetklingor till min sänksåg, festool. Jag har för mig att den hade bra skumma mått. Men det kanske går att trixa.


Ni andra som har kommenterat det där med klinker, det känns ju väldigt vettigt att man lägger golvspån över hela ytan och där man ska klinkra så lägger man inget mer, utan man flytspacklar med 12mm-slang i.

Tack för alla tankar!
 
Ska se om jag hittar några foton.

Helt korrekt det du skriver om matning/retur. Jag har på vissa ställen gått ner under det nedersta skiktet just för att inte skapa zoner med dålig bärighet. Inga större problem egentligen utan det kan man lösa från fall till fall.

Jag har kört just med Festool TS55 men kommer inte riktigt ihåg var jag köpte klingorna. Finns på någon av de stora byggvaruhusen.
 
jbr skrev:
Ska se om jag hittar några foton.

Helt korrekt det du skriver om matning/retur. Jag har på vissa ställen gått ner under det nedersta skiktet just för att inte skapa zoner med dålig bärighet. Inga större problem egentligen utan det kan man lösa från fall till fall.

Jag har kört just med Festool TS55 men kommer inte riktigt ihåg var jag köpte klingorna. Finns på någon av de stora byggvaruhusen.
Intressant. Ja, återkom gärna med någon bild, gärna både där det är perfekt och där det är lite kaos. :)

Så där du har gått under det undre skiktet, då har du rimligtvis planerat allt detta i förväg?
Det vore så skönt att lägga ut hela skiktet golvspån och sen lösa allt ovanifrån, men man lär nog förbereda sina kretsar och på en höft var väggarna kommer i förväg.
 
Fördelen är väl att man kan använda 20 mm slang och slipper få så många slingor nån annan fördel ser inte jag med metoden kostar lika och mera jobb.
 
smurfen72 skrev:
Fördelen är väl att man kan använda 20 mm slang och slipper få så många slingor nån annan fördel ser inte jag med metoden kostar lika och mera jobb.
Det är ju lite skönt att slippa de svindyra spårade skivorna och man slipper vändskivorna, eller fräsa eget (istället får man klyva skivor med sänksågen, men det går ju ändå rätt fort i jämförelse). Sen att det blir lite flexibelt där man kan dra slang lite var man vill.

De spårade skivorna är också rätt veka enligt min uppfattning. Jag har dem idag med cc60 och är inte nöjd, det är dock delvis därför jag har cc30 på den nya delen.

Men alla alternativen här fungerar nog bra, så det är ju bara att välja ett arbetssätt som känns ok.
 
Är man inte nöjd ska man göra på annat sätt nästa gång. La du skivona med spåren tvärs åsarna och kottlade mellan åsarna där du fräste vändningen låter konstigt om inte golvet är stumt om åsarna är stumma alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.