iSnobben skrev:
Jag skulle säga att det där är fina maskiner. Skulle tro att de fasas ut eftersom Bosch har lanserat sina kolborstfria motorer i de nya. Sen är det ju ganska små batterier och det finns det väl både för och nackdelar med såklart. Synd också att det är den "långsamma" laddaren.
Personligen tror jag inte storleken på batterierna är något större bekymmer så länge man har bra laddare, den som medföljer är väl inte tillräckligt snabb dock, som du säger. Ska man bara dra skruv så räcker det ju dock långt.
 
Jag gillar inte DDF453. Jag har en. Den är lite klumpig och framför allt tycker jag den låter för mycket. Kanske inte volymmässigt men ljudet är ganska vasst. Skruvar man i et litet utrymme är det obehagligt.
 
Det är ju en budgetdragare från Makita, inget för finsmakaren.
 
patst577 skrev:
Jag gillar inte DDF453. Jag har en. Den är lite klumpig och framför allt tycker jag den låter för mycket. Kanske inte volymmässigt men ljudet är ganska vasst. Skruvar man i et litet utrymme är det obehagligt.
Haha. Det var just ljudet/gnisslet som var en av anledningarna till att jag köpte denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1672266, för 1900 kr med rabatter på lokala Woodyhandeln. Jag har lyssnade igenom DeWalt, Ryobi, Makita mfl och den enda som gav ifrån sig mindre gnissel var just min blå Bosch. Övriga blå Bosch är säkert lika tysta.
Varför välja en med mindre gnissel? Ja min anledning var just att jag jobbar ensammen i tysta lokaler och då hörs alla ljud mer och jag bär inte hörselskydd (om nu ens alla byggjobbare gör det)
 
  • Gilla
patst577
  • Laddar…
Jula kör klubb helg

image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
falkn skrev:
Personligen tror jag inte storleken på batterierna är något större bekymmer så länge man har bra laddare, den som medföljer är väl inte tillräckligt snabb dock, som du säger. Ska man bara dra skruv så räcker det ju dock långt.
Nej så länge man bara använder batterierna till skruvdragare och slagskruvdragare så tror inte jag heller att det är något problem. Men ska man köra tigersåg eller dylikt på samma batterier så räcker de inte särskilt långt. Men jag tycker att det är ett bra kit med tanke på priset.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
För er som missat det så säljer Jula deras Meec borrhammare för 499kr igen. Tyvärr fungerar inte 20% club erbjudandet för detta.
 
Den där borrhammaren är grymt prisvärd. Rekommenderas!
 
Och jag som åkte på att skaffa den för nån månad sedan :p
Lätt värd pengarna då med iofs
 
Ja, den där är väldigt värd pengarna för 500:-. Jag fick en ny när min första gick hädan med en mindre explosion nästan på dagen tre år efter inköp. Men då var den väl använd och hade sågat många djupa hål i bohusgranit :)
 
Jag har också en sån och den har betalt sig många gånger om. Har bilat bort ca 2 kvadrad decimetertjock betong, borrat sten mm.

Man bör dock inte ens fundera på att starta den utan hörselskydd, och har man bilat ett tag är det bra att vila armarna. Det skulle vara intressant med en jämförelse av vibrationerna på denna en dyr märkesmaskin.

Den brukar vara på rea ungefär i 3-4-månaderscykler.
 
Skulle Jula-borren mäkta med att bila för nytt avlopp i tvättstugan i källaren?
Eller gör man sig olycklig om man försöker sig på det?

Säg att jag behöver spåra en 4-5m?
Hus från 30-talet.
 
Så gammal betong är nog inga problem ;)

Men jag hade ju sågat två eller fler spår först, oändlig mycket enklare att bila bort då. Inte ens säkert man behöver bila då, kan räcka att knäcka med kofot eller mejsel.
 
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.