Hej

Fråga, kan man limma golvgips mot spån med vanligt fix ifall man inte har behovet av att styva upp konstruktionen?
utan är ca 2kvm

-/Christian
 
I så fall bör du kunna skruva fast skivan.
 
Jag ska klinka golvet, då skall man väll inte skruva pga skruven kan skruva ur sig eller?

-/cw
 
Limma med S48 så vet du att det håller, med fix så kanske det håller eller så släpper det efter ett tag
 
mrw skrev:
Jag ska klinka golvet, då skall man väll inte skruva pga skruven kan skruva ur sig eller?

-/cw
Vet inte hur det funkar numera men tidigare var det inte helt ovanligt med skruvad golvgips och har då inte hört att skruven skulle släppa. Gissar att limning är för att styva upp golvet bättre inte för att skruven lossnar.
 
Det går bra att skruva och fix funkar men jag skulle också använt S48. Du får en bättre styvare konstruktion även ljudsmässigt.
 
Skruvarna skruvar så klart inte ur sig, men däremot finns en viss risk om underlaget svajar att skruvarna nöter i skivan och tillslut så börjar det glappa men plattsläpp eller smulade fogar som följd.

Kontakta en plattsättarfirma i din närhet så kan du säkert få köpa det som går åt ur en säck, det kostar runt 100-200 kr/kg, finns andra fabrikat som funkar nästan lika bra
 
Men om man inte har behov att styva upp underlaget antar jag att det inte svajar. Lip har i alla fall haft färdig blandat lim på mindre förpackning inte så farligt dyrt heller om man nu ska limma.
 
T
Äsch, vanligt fix funkar hur bra som helst, man behöver inte köpa det vansinnigt dyra Ardex S48!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.