Min ventilationshuv har fått ett litet rosthål i nedre hörnet och det har läckt in under papp och ner i isolering fram till ett takfönster nedan. Inte så mycket att säga om det kanske, shit happens.
Men jag skulle vilja ha tips på fix.
Är det vettigt att byta ut hela huven inklusive allt, eller finns det någon reparation att göra som håller mer än några månader?
Om det är byte det handlar om, vad är det rimligt att det gå på - arbete och material?

Bifogar en bild på huven. Måtten är ca 30x95 på själva kåpan, höjd glömde jag kolla, borde vara ca 60...

Ventilationshuv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Givet utformningen vad har du I huven förutom de två uppenbara rören? Givet storleken kommer ju det dra iväg att få en ny gjord om du inte kan gå på standardlösningar från byggladorna

Skulle nog (vid tillåtande väder) försökt lyfta av den, ordna papp och tätning mellan papp och rör (då läckage av huv inte ska leda vatten under pappen) och göra en provisorisk lagning med lämplig tätgucka, plåt eller vad nu som behövs till en mer förlåtande säsong.

En bild på den specifika skadan är ju alltid bra med
 
  • Gilla
PetterW
  • Laddar…
Tack för svar!
Din fråga är relevant, jag har aldrig fattat varför det skall behövas så många stora rör - förutom skorstenen från spisfläkten (kinahatten) så är det tre lika stora rör till med ventiler i badrum, tvättrum och toalett. Det lilla röret vete fasen vart det går, kanske bara är vädring av innertaket för allt vad jag vet... Men en omdesign av det hela kanske är lite overkill?
Har ingen specifik bild på skadan men det är ett mindre rosthål i nedre hörnet mellan kåpan och täckplåten mot taket, det hörnet som vetter mot fotografen i bilden. Tack för bekräftandet av att det inte skall läcka under pappen, taket lades om för inte länge sedan och huven vart av då men det känns som att något inte blev rätt då med vikningen av pappen kanske?
 
Det "lilla" röret som är precis nedanför kinahatten är avloppsluftningen.
Du har alltså tre rör som slutar inne i kåpan eller slutar på andra långsidan (via galler), ett rör från vardera rummet.
Det är alltså självdragsventillation i huset.
När det är självdragsventillation så måste varje frånluftsdon ha sin egna kanal ut i det fria, annars finns det risk att luften bara vandrar runt i huset utan att bytas ut.

Jag skulle antagligen bara göra en provisorisk lagning som håller fram till våren/sommaren och då be en plåtslagare bygga en ny ventilationshuv.
 
  • Gilla
PetterW
  • Laddar…
Thanks! Ja självdragsrören slutar inne i kåpan. Bästa provisoriska lagningen? Räcker det med sådan där svart takfog?
Vad bör en utbyteshuv gå på, inkl arbete?
 
Redigerat:
Finns lite olika typer av fog men kör du på något dyrare för avsedd konstruktion som står att den fäster även på fuktig plåt är du på rätt spår. Desto eländigare att få bort från fingrar desto bättre typ. Kör Bostic multifog som lagom kompromiss mellan pris, elände och funktion

En ny huv och kostnad hamnar i "hur långt är ett snöre kategorin". En plåtis måste nog se det där i verkligheten för att uppskatta något
 
  • Gilla
PetterW
  • Laddar…
Jag tycker att utlägget på sidorna av kåpan är bristfälligt till detta tak, och hade nog bett en plåtslagare tillverka en ny undre del.
 
  • Gilla
PetterW
  • Laddar…
myrstack, kan du utveckla lite om att "läckage av huv inte ska leda vatten under pappen" - jag tycker ju det låter helt rätt, även ev kondens på insidan av huven skall ju inte gå rakt ner i taket... Men min takläggare menar att man "brukar vika upp pappen runt ventilationen" vilket får mig att undra vad skälen skulle kunna vara för det, resp vad som är best practice (om det finns beskrivet sådant någonstans)?
 
Det ska vara en trälåda under huven som är pappad så även om plåt huven läcker ska det hålla tätt. Men fuskades med det mycket förr och även idag så är troligen inte så under.
Jag skulle göra ny plåt huv också se till att det är rätt under för det är lika viktigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
PetterW
  • Laddar…
PetterW skrev:
myrstack, kan du utveckla lite om att "läckage av huv inte ska leda vatten under pappen" - jag tycker ju det låter helt rätt, även ev kondens på insidan av huven skall ju inte gå rakt ner i taket... Men min takläggare menar att man "brukar vika upp pappen runt ventilationen" vilket får mig att undra vad skälen skulle kunna vara för det, resp vad som är best practice (om det finns beskrivet sådant någonstans)?
Pappen ska i princip sluta så tätt kring rören så att även om huven är borta så ska det inte läcks in. Att vika upp pappen är en del av det. Finns manschetter med även om de är mer till när man kör ytpapp och inte pannor.
 
  • Gilla
PetterW
  • Laddar…
Tack båda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.