5 av 10 rätt :(
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Mikael_L
En lång rad med vilda gissningar (trots min signatur :surprised:) slutade med resultatet 4 av 10 ... :|
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Kul quiz i ett ämne jag inte har någon kunskap i!
Lite som hur många lingon finns det i skogen för mig! :)
6 av 10 men då gissade jag frisk, så det är mest tur.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Men om du gissade rätt så innebär det att du hade ganska bra koll ändå. :)
 
Marlen Eskilsson skrev:
Men om du gissade rätt så innebär det att du hade ganska bra koll ändå. :)
Dold kunskap! :rolleyes:
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
6 av 10 ,roliga frågor......
Varning "spoiler" fortsätt inte och läs om du inte gjort testet.












fråga 8 :Hur lång är den beräknade livslängden för ett hus som byggs idag?
svar 50år, alltså när folk har betalat av sina "tapetserade renstängsel" i 5 miljoners klassen så är huset beräknat förbrukat. Mitt hus är 60år gammal ,mycket är original ,och jag känner att det har myyyyycket kvar.
Kvalitet är ett ord jag anser att jag inte behöver använda ofta i dagens samhälle.
Fred och kärlek till er alla.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
6/10 var riktigt svårt denna gången, många chansningar, men skrämmande dålig livslängd på nya hus !
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Den beräknade livslängden var knappast längre förr. Att sedan husen ofta står dubbelt så länge är inga konstigheter. Uttrycket syftar på att merparten av huset behöver bytas ut när det är 50 år gammalt.
 
50 år låter ju sjukt lite, är det helt utan underhåll eller?

edit: Hade bara två rätt och båda var gissningar men kvalificerade, antal fritidshus som används året runt och vikten på ett hus
 
7/10! men ren tur, hade lika gärna kunnat få 3 rätt.
 
AndersMalmgren skrev:
50 år låter ju sjukt lite, är det helt utan underhåll eller?

edit: Hade bara två rätt och båda var gissningar men kvalificerade, antal fritidshus som används året runt och vikten på ett hus
Det är ju inte så att husen är designade för att implodera efter 50 år. Dock är det så att det mesta som sagt behöver bytas ut innan dess. Inom 50 år måste du t.ex. göra om samtliga våturymmen och troligtvis även kök. Du kommer behöva byta ut dina installationer (el, ventilation, värme). Du kommer även behöva byta tak och fönster.

Därmed är det en majoritet av huset som inte har en livslängd på mer än 50 år och därför sätts den siffran. Det har inte särskilt stor tillämpning vid småhusbyggen, men vid flerbostadshus eller lokaler så blir det t.ex. dimensionerande för hur länge betongen skall hålla d.v.s. hur tjockt täckskikt betong man måste ha för att armeringen inte ska rosta inom den tiden. Att sedan ofta stomme och grundläggning på ett småhus håller längre än 50 år är en annan sak. Precis som att en vara som är avskriven i ett bolag fortfarande kan ha ett värde och en funktion.
 
Mikael_L
Och om man jämför med bilar så verkar den tekniska livslängden i praktiken bli runt 15-20 år.
Bilar runt årsmodell 1995-2000 skrotas bort friskt just nu. Det blir skroten p.g.a trasiga hjullager, slut koppling, kamremshaveri osv. Ja besiktningsnedslag såsom avgasvärden och ojämn bromsverkan osv räcker ofta för att den lite småsunkiga, småstruliga bilen ska få åka sista resan.

Detta betyder ju inte att bilarna skulle vara omöjliga att fortsätta att hålla igång, inte heller att alla bilar äldre än 1995 är bortskrotade. Utan bara att så pass mycket har börjat vara trasigt och/eller på upphällningen att det ekonomiskt rätta alternativet är att avhända sig bilen.

Skillnaden mot hus är dock att husen fortsätter att vara jättedyra, dvs ha ett högt värde, även fast det är i princip uttjänt, därför känns det ändå lönsamt att renovera upp alla dyrt i huset till samma kostnad som nyuppförande av ett älvsbyhus, och alltså inte riva det utan byta alla tekniska system, och bygga om planlösningen och tilläggsisolera, och borra för bergvärme osv.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Törs man skriva vad man fick utan att man blir kallad nörd......

Jag chansar, 9 av 10 blev det och då funderade jag länge på den frågan som jag hade fel på (3:an) där jag valde mellan det rätta och det som jag svarade. Men några frågor var det halvchans på.
 
roli skrev:
Törs man skriva vad man fick utan att man blir kallad nörd......
Hade det inte varit för att du är Hallänning... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.