Hej!

Jag är väldigt novis. Ber om ursäkt för mina obefintliga grundkunskaper :)
Vårt badrum kommer se ut så här:
http://i.snag.gy/XJ3l9.jpg

Och så här ser grunden ut för tillfället:
oG0JZ.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1) Har man två avloppsrör för att man har dubbelhandfat?
2) Varför sticker det upp två avloppsrör där toaletten ska sitta?
3) Det måste väl gå att justera in så att avloppen hamnar precis där dem ska vara innan man gjuter igen? Nu är ju rören väldigt styva eller hur gör man för att placera ex toaletten precis där den ska vara innan man gjuter plattan?

Tack på förhand!
 
  • LZ1k1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1 ja
2 det ena är säkert luftningen
3 självklart mäts dom in.
 
RoBo skrev:
1 ja
2 det ena är säkert luftningen
3 självklart mäts dom in.
Hej!

Tack för ditt svar!
Lite osäker på punkt 3 där. Lägger man någon form av slang för att få avloppen rätt eller ska dem vara helt 100 % inmätta vid det här laget? Jag menar om man vill ha en vägghängd toalett så måste det vara justerat vid det här laget eller görs det i nästa steg, dvs samtidigt som man förbereder tillopp osv?
 
Lämpligen bör avloppsanslutningarna vara rätt placerade redan nu! Även om det skulle kunna gå att trixa till med lite böjar osv innan man lägger ut cellplasten.
 
Dom är med stor sannolikhet uppmätta, sedan gör man finjusteringen då kantelementen är på plats med hjälp av böjar. Då byter man också rörtyp på avloppen. Det går inte att mäta ut exakt (i praktiken) innan kantelementen är på plats.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Dom är med stor sannolikhet uppmätta, sedan gör man finjusteringen då kantelementen är på plats med hjälp av böjar. Då byter man också rörtyp på avloppen. Det går inte att mäta ut exakt (i praktiken) innan kantelementen är på plats.
Tack för ditt svar!

När man gör själva finjusteringen, gör man alltid det med böjar? Då måste man nästan sätta rören lite snett från början för att kunna justera? Eller tänker jag helt fel? För det verkar rätt svårt att justera in dem raka rören som sitter där nu?
Har du något exempel på hur själva avslutningsrören/böjarna ser ut?

Tackar jättemycket för era svar!
 
Har nyligen gjort en grund på +200 kvm, ska se om jag hittar bilder. Man sätter dubbla böjar, väljer mellan 15, 30 och 45 beroende på hur mycket som röret behöver förskjutas. Eftersom man normalt har en makadambäck på ca 20 cm, cellplast 30 cm och betong 10 cm så har man ganska bra med utrymme på sig att justera placeringen. Skulle markavloppsrören vara mycket fel så kan man gräva sig ner en bit och sätt böjen ännu längre ner.

Så du kan nog slappna av, men du kan för sinnesfridens skull kontrollmäta efter att cellplast och armering är på plats, men innan gjutning. Själv kollade jag nog 3-4 gånger innan gjutningen gjordes för att ha sinnesro.
 
Autodidak1 skrev:
Har nyligen gjort en grund på +200 kvm, ska se om jag hittar bilder. Man sätter dubbla böjar, väljer mellan 15, 30 och 45 beroende på hur mycket som röret behöver förskjutas. Eftersom man normalt har en makadambäck på ca 20 cm, cellplast 30 cm och betong 10 cm så har man ganska bra med utrymme på sig att justera placeringen. Skulle markavloppsrören vara mycket fel så kan man gräva sig ner en bit och sätt böjen ännu längre ner.

Så du kan nog slappna av, men du kan för sinnesfridens skull kontrollmäta efter att cellplast och armering är på plats, men innan gjutning. Själv kollade jag nog 3-4 gånger innan gjutningen gjordes för att ha sinnesro.
Tack så mycket!
Jag ser fram emot att se lite bilder om du har :)

Hur är det med diskmaskin/tvättmaskin/diskho? Ska dessa ha separata sådana där avloppsrör som sticker upp?
 
RoBo skrev:
1 ja
2 det ena är säkert luftningen
3 självklart mäts dom in.
Vi har dubbelhandfat men bara ett avlopp, så båda varianter finns. Det beror på hur vattenlåset/låsen är utformade.
 
K
Kanske en onödig fråga, men när jag tittat på byggena hos mina grannar så är det nästan bara grå avloppsrör som sticker upp genom frigoliten och betongplattan. Jag hade fått för mig att man bara drar ett orange till grusbädden och sedan fortsätter med grå som får förgrena sig ut till toalett, handfat, vask osv.

När och var bör man byta från orange (markavloppsrör) till grå (för inomhusbruk)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.