Vad kan vara rimlig yta på följande rum:

1. Sovrum vuxna
2. Sovrum barn
3. Toalett med dusch
4. Badrum
5. Tvättstuga


M.V.H

Jörgen
 
Det är svårt att säga vad du behöver.

Vi utgick från nuvarande bostad. Vilka utrymme vi var nöjda med vilka ville vi ha större. Det beror mycket på vilka möbler man har, om man inte har tänkt sig att slänga ut allting och köpa nytt  :-/

T ex vår nuvarande v-rum är 26kvm smal och lång. Alla möbler får plats men det är lite trångt. Vi tog en tumstock och räknade hur mycket mer vi behövde för att få samma längd men lite mer fyrkantig.

Så gjorde vi med alla rum. Det är jätte svårt att se annars i "verkligheten" hur stort det blir.

Tänk på hur ni tänker använda rummen.
T ex ska barnen ha ett annat utrymme än sitt sovrum för att leka?
Om svaret är att barnen ska leka i sovrummet bör sovrummet var typ 13kvm för att få plats för leksakerna och kanske en kompis som sover över.

Lycka till
 
Jag håller på lika dant men jag tycker man inte blir nöjd.

Problemet är att jag har en husritningen men skall bygga i Ytong (ca 350-400mm) och då blir innemåtten mindre.

Sweli hur tjocka ytterväggar skall du ha (totalmått)? samt hur tjocka inne väggar?
 
Men om du har en husritning och tänker bygga i ytong så inebär ju inte det automatiskt att innermåtten blir mindre? Det är ju bara att lägga blockens insida efter insidan på den ordinarie väggen så har du ju samma inneryta som på husritningen ?
 
Problemet är att jag har en max byggyta så det är därför ditt förslag inte fungerar.
Men tack i alla fall
M.V.H

Jörgen
 
joen1 skrev:
Jag håller på lika dant men jag tycker man inte blir nöjd.

Problemet är att jag har en husritningen men skall bygga i Ytong (ca 350-400mm) och då blir innemåtten mindre.

Sweli hur tjocka ytterväggar skall du ha (totalmått)? samt hur tjocka inne väggar?
Ytterväggarna blir totalt 30cm (betong)
Innerväggarna beror på om dom är bärande eller inte. Dom är av trä. Jag tror att dom är 10cm och 12cm.

Lämnar den detalj till "Sambon" ;D


 
Jörgen,

Vår arkitekt sade följande:
ca. 12 kvm är "minsta" mått för ett föräldrasovrum, 9 kvm för ett barnsovrum. Vi tycker det är litet, speciellt om man har snedtak. Minst 12 till barnen tycker jag - de har ju så många saker och behöver utrymme att leka. Varför skall de ha mindre?
Vårat föräldrar sovrum blev 19 kvm men det var mest för att planlösningen blev så.

Toalett med dush, om det är en gästtoalett, tycker jag räcker med 4 - 5 kvm. Mer behöver man inte, men finns det utrymme så kan man ju alltid öka. Det finns ett minsta mått som man måste ha för att det skall vara handikappvänligt (kommer dock inte ihåg). Vi valde att ta precis så stort som vi behövde för att få mer plats till tvättstugan och gästrummet som ligger vägg i vägg.
(tips - det finns en schysst duschvägg som man kan vika in mot väggen då man inte duschar - på så sätt får man mer plats över i badrummet.)
Badrum - här beror det ju på om man skall ha både dusch och badkar, dubbelhandfat eller enkel samt hur mycket skåp man behöver. Då man placerat in det man vill ha så ser man till att det finns lite svängrum så borde det kännas bra då man är klar.

Tvättstuga - beror ju helt på vad man vill ha. Vår granne är glad att slippa boka tvättid och har ett rum där hon precis får in de maskiner hon mehöver, max. 3 kvm antagligen mindre. Vi vill ha gott om plats att hänga och vika tvätt, städskåp och annan förvaring så vi har 7,8 kvm och det känns lagom.

Det bästa du kan göra är att gå på visningar och jämföra storlekar. Vi for till Husexpo i Stockholm där de har en permanent utställning. Där letade vi upp rum som var identiska med den planlösning som vi fastnat för och så jämförde vi. I alla fallen kom vi fram till att vi hade lagom med utrymme - skönt.

Hoppas du fick lite idéer.

Vänligen,

Anna

 
Hej.
Precis som Sweli skriver beror det ju på hur Ni tänker använda rummen (barn rummen främst kanske)
Jag tycker att ett barn rum bör vara minst 12 kvm.

Visst har de mycket leksaker som små, men när de blir äldre ska ju en större säng, säg 120cm få plats, plus andra större möbler och ev, ett skrivbord. Garderober har en förmåga att ta plats! (Om man nu inte har klk.)
Min svägerska byggde för många år sedan och deras barn rum är 9,7 och 10 kvm. Det är alldeles för lite enligt min mening, och deras med.

Men ett bra tips är att ta fram mått stocken och mäta.

Vårt sovrum känner jag är i minsta laget. Men jag vet att vi inte kommer att sitta och leka på golvet ;)
Utgå från måtten på sängen om ni har räknat att ha den kvar.
Hur brett på varje sida om sängen vill ni ha 1m?

Ska ni ha fler möbler, en byrå ?
Och så var det det här med garderober.

Vårat sovrum är 14.5 kvm. inkl en garderobsvägg med 4 garderober. Där känner vi att vi vill ha skjutdörrar för att det ska gå att gå förbi mellan garderoben och sängen om man har dörrarna till garderoben öppna.

Det är i minsta laget ! (Vår säng är 2 m bred inkl sängramen )

Skulle rekomendera
minst 15-16 kvm. Om man har en säng som är 180 bred.

Men smaken är som baken, och sedan beror det ju på utformningen av rummet.
Svägerskan utgick ifrån grundplanlösningen, men så satte de in ett extra burspråk. Blev precis "lagom mycket större". Låter inte mycket men det blev jätte bra.

Behöver ni få plats me den barnsäng - Det är ju under en begränsad period, men in ska den ändå ;)

Lycka till, inte är det lätt. Hoppas jag gav dig något tips .

MVH SABINA
 
Det jag undrar lite över är varför får barnen alltid dom små rummen på 9-11kvm medan föräldrarna ska alltid ha 14-16kvm när egentligen det är barnen som behöver plats för att kunna leka och inte ha alla sina leksaker spridda över hela huset :-/

 
Jag vi inne på dessa ytor jag ville bara kolla ungefär så man inte missar något. Tack alla
 
Bob_the_builder
Sweli skrev:
Det jag undrar lite över är varför får barnen alltid dom små rummen på 9-11kvm medan föräldrarna ska alltid ha 14-16kvm när egentligen det är barnen som behöver plats för att kunna leka och inte ha alla sina leksaker spridda över hela huset  :-/
"Föräldrar" är ju ofta två. Kan ha med det att göra. Dock finns det ju våningssängar som är ett fullt fungerande alternativ till utrymmesslukande dubbelsängar på 4 m2. ;)
 
Bob_the_builder skrev:
Dock finns det ju våningssängar som är ett fullt fungerande alternativ till utrymmesslukande dubbelsängar på 4 m2.  ;)
Kan ju vara ett alternativ till att bli förvisad till soffan...
 
ta i så du kräks, man kan aldrig få för stort, och sedan minskar du så det passar plånboken :)

 
Det får bli 12-13 m2 för kottarna och 18-19 m2 för mig och tanten
 
joen1,

Det låter vettigt!

Kanske har barnen även ett allrum där de kan få vara så får de ytterligare utrymme, plus tomten, plus skogen bredvid, och köket....det är ganska svårt att hålla dem i ett rum, bara leksakerna är där så är det väl OK.

Det är skönt att ha ett föräldrarum som är ganska stort. Man kan ju vilja dra sig tillbaka ibland och då är det skönt om det finns plats för fåtölj eller liknande. Dessutom har ju en del barnsängen i föräldrarsovrummet så utrymme går alltid åt.

//Anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.