Hej forumet,

Så typiskt, just när tillbyggnaden står färdig får vi grannens gran rätt över taket. Det small som bara den. Jag och kompisen som är här har varit ute för att försöka bedöma skadorna och det vi kan se är att granen träffat plåttaket precis i kanten av gaveln och tryckt in plåten in mot vinden och att vindskivorna spruckit och släppt. Kompisen tyckte också att han såg att någon "balk" var skadad, vet dock inte vilken det är han syftar på. Det blåser extremt mycket och är kolsvart så vi vågade inte vara ute mer nu, med tanke på att det finns fler träd runtomkring.

Ringde mitt försäkringsbolags akutjour och gjorde en skadeanmälan. De kan inte komma förrän på måndag. Och jag har ingen aning om ifall det kan regna in där plåten skadats. Har även försökt nå grannen.

Min fråga nu är, vad sjutton gör jag? Kan jag bara vänta tills på måndag och hoppas att det kommer hit en besiktningsman då? Och är det min eller grannens försäkring som får stå för detta? Och vad händer om grannen inte har någon (det är en fritidstomt)? Brukar hem- och villaförsäkringar täcka träd som faller över hus?

Mvh
Orolig Elina
 
D
Jag tror det är du som får ta det på din försäkring om du inte kan visa att grannen har varit vårdslös. Vet inte vilket försäkringsbolag du har, men t.ex. Länsförsäkringar skriver så här:

Försäkringen gäller för skada på:
• Byggnad och uthus på annans mark som
– blåst sönder av storm (minst 21 meter per sekund)
Begränsning: Revetering, puts och skorstensbeklädnad
ersätts endast om den skadats av föremål som blåst omkull
eller ryckts loss av storm.
– orsakats av laggstång eller träd som blåst omkull vid lägre
vindstyrka


Så du borde inte ha några problem med att få ut ersättning från försäkringsbolaget, speciellt som det blåst storm.

Angående vad du skall göra akut, så skall du absolut inte börja göra något med huset nu. Det viktigaste är att ingen skadar sig. Materiella skador kommer i andra hand. Imorgon när blåsten troligen är över och det är ljust kan du i lugn och ro se över skadorna.

Edit: Fast nu såg jag att det stod "på annans mark" i villkoren ovan... Hmm.. Förstår inte riktigt hur det tolkas. "Byggnad + (uthus på annans mark)" eller "(Byggnad + uthus) på annans mark". Varför har man inte paranteser i språkbruket...
 
Redigerat av moderator:
Nä grannen har inte varit vårdslös. Jag tror det är så att när de har tagit ner en massa träd på sin tomt, så har den där ynka granen som stod kvar inte haft motståndskraft nu när det kom en ordentlig blåst.

Jag har Folksams hem- och villaförsäkring, men det borde vara samma va? Ska försöka logga in på Mina Sidor och kika vad det står där.
 
D
Folksams försäkringsvillkor var betydligt klarare på den här punkten:

Storm
B9. Vi ersätter skada på byggnad som blåser sönder vid storm (minst 21 m/sekund). Även vid lägre vindstyrka
lämnas ersättning om byggnaden skadas av träd eller flaggstång som blåser omkull.
Vi ersätter inte
• revetering, puts eller skorstensbeklädnad som skadas på annat sätt än genom att träd eller annat föremål
blåst omkull eller brutits loss
• skada på växthus eller tält
• skada på båthus, sjöbod eller badhytt
• skada på tomtmark, till exempel flaggstång eller träd
• skada på fristående carport.


Eftersom de undantar uthus så antar jag att Länsförsäkringars villkor skall utläsas "Byggnad + (uthus på annans mark)".
 
Ok vad bra! Var hittade du detta? Är det i villkoren för deras villaförsäkring?
 
Vad tråkigt att höra med den nya utbyggnaden :(. Men som sagt, ge dig inte upp på tak i blåst och mörker. Kolla in skadorna i morgon bitti, om det finns risk för följdskador, typiskt vattenskador, så försök minska risken för dessa, kanske med en pressening. Men tänk på din egen säkerhet i första hand!
 
Fick precis tag på en granne som bor en bit bort och han har lovat att komma över med en stor presenning imorgon och hjälpa mig kika på skadorna (jobbar med fukt turligt nog). Så får vi se om vi kan hitta någon byggställning eller liknande. Det är väldigt högt på just den gaveln :/

Ska absolut hålla mig borta från taket ikväll. Det finns ett 20-tal träd till runtomkring, och jag vill helst inte ha ett i huvudet :S
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
D
Elina Blom Westergren skrev:
Ok vad bra! Var hittade du detta? Är det i villkoren för deras villaförsäkring?
Det var Folksams försäkringsvillkor för Villaförsäkring, taget från deras hemsida.
 
Ok, de har tre olika storlekar på den där, men det känns ju som att det borde vara något som ingår i alla
 
D
Elina Blom Westergren skrev:
Ok, de har tre olika storlekar på den där, men det känns ju som att det borde vara något som ingår i alla
På villaförsäkringen så har de bara två nivåer, Bas eller Stor (det är på hemförsäkringsdelen de har tre nivåer). Men det är samma försäkringsvillkor för båda Bas och Stor, med ett speciellt kapitel där utökningarna i Stor behandlas, fast det är inget som lär beröra dig vid det här tillfället, med undantag för begränsningen av ev. åldersavdrag, men det är väl knappast troligt heller då trädet föll över en ny utbyggnad.

Trygghetsbesiktning Villaförsäkring
Återkommande försäkringsbesiktning vart femte år för att upptäcka eventuella brister
och risker för vattenläckage, brand och inbrott. Då får du också värdefulla råd för att undvika skador i
framtiden.
Självriskbefrielse vid Läckageskador
Drabbas du av läckageskada enligt punkt B5 gäller försäkringen utan självrisk under förutsättning att
skadan uppgått till aktuell självrisk enligt punkt B7.
Begränsning
Vid läckage som beror på att byggnorm/branschregler vid tidpunkten för uppförandet/reparationen inte
följts är självrisken tio procent av skadebeloppet, lägst 10 000 kronor.
Självriskersättning vid översvämning
Vi ersätter den förhöjda självrisken vid översvämning (punkt B8). Du betalar endast 1 500 kronor i självrisk.
Ersättning på grund av nya normer och branschregler
Vi ersätter i skadat utrymme den extra kostnad som kan uppkomma vid återställande eller reparation efter
skada på grund av att nya normer och branschregler gäller vid skadetillfället.
Ytskikt och tätskikt i våtutrymme
Försäkringen gäller för det det ytskikt och tätskikt som undantas i punkt B6. En förutsättning är att arbetet
med ytskikt och tätskikt har utförts enligt gällande byggnormer och branschregler och att kvalitetsdokument
eller annan dokumentation kan uppvisas.
Nyvärdesskydd hushållsmaskiner
För hushållsmaskiner som omfattas av Villaförsäkring Bas och som inte uppnått fyra års ålder, får du ersättning
som om föremålet var helt nytt om du återanskaffar eller reparerar föremålet inom sex månader
från skadetillfället. Om återanskaffning inte sker får du ersättning med värdet enligt avsnitt Värderingsoch
ersättningsregler i punkt C42.
Med hushållsmaskin menar vi maskin för klädvård, disk, städning, förvaring eller tillagning av mat, luftrening
eller avfuktning.
Husextra
Försäkrad egendom
1. Husextra gäller för byggnad och tomtmark enligt villaförsäkringens punkt B2.
Högsta ersättningsbelopp
2. Högsta ersättningsbelopp vid varje skadetillfälle är 150 000 kronor.
Vilka skador som ersätts
3. Vi ersätter skada på eller förlust av försäkrad egendom genom plötslig och oförutsedd händelse, dock inte
i den mån ersättning kan betalas ur villaförsäkringen.
Plötsligheten innebär att den händelse som utlöst skadan haft ett förhållandevis snabbt förlopp. Skador
genom slitage och förbrukning faller följaktligen utanför försäkringen. Att händelsen ska ha varit oförutsedd
innebär att den ska ha inträffat oväntat och att den normalt inte gått att förutse och därigenom
förhindra.
4. Vi ersätter inte
• skada som uppkommit genom förslitning, självsprickor, vittring eller åldersförändring, vare sig skadan
visar sig successivt eller plötsligt
• sprickbildning på byggnad som är naturlig på grund av byggnadens utförande och konstruktion
• skada på byggnad genom fukt, röta, svamp, mögel, rost, frätning eller annan långtidspåverkan
• frostskador på växtlighet i trädgård
• skada orsakad av felaktig konstruktion, felaktigt utförande eller materialfel
• skada på tak och/eller byggnaden i övrigt orsakad av läckage från tak
• låsbyte
B Villaförsäkring Stor
58
• den förhöjda självrisken vid läckageskador som enligt punkt B7 beror på att byggnormer/branschregler
inte följts vid tidpunkten för uppförandet och inte heller vid hushålls- och installationsskador enligt
punkt B15 i villaförsäkringen
• skada genom husdjur, råttor, möss, gnagare och insekter.
Självrisk
5. Självrisken är 1 500 kronor.
Aktsamhetskrav
6. Om du orsakar skada genom
• förbättringsåtgärder eller tillrättaläg gande av felaktiga utföranden och konstruktioner eller
• felaktig bearbetning, reparation eller rengöring kan vi göra avdrag på ersättningen.
Avdraget är normalt 50 procent. I allvarliga fall kan det bli större, till och med så att du inte får någon
ersättning alls. I lindriga fall görs inget avdrag.
Värderings- och ersättningsregler
Värderings- och ersättningsreglerna i punkt C37–C49 gäller med följande ändringar:
Åldersavdrag på skadade byggnadsdelar begränsas till sammanlagt högst 20 000 kronor, se punkt C42. För
skada på byggnadsdelar som enligt tabellen i punkt C42 är avskrivna med 100 procent lämnas dock ingen
ersättning.
 
  • Gilla
Elina Blom Westergren
  • Laddar…
Hemmakatten
Vi har annat bolag och där gäller att man har deras extraförsäkring (hus extra, husplus o annat kan de heta) för att få ersättning om träd faller fast det inte är stormstyrka (storm = >24 sekundmeter).
 
Mikael_L
Trist när sånt händer, men det är då som det känns värt att ha betalat för försäkring.

Vad du nu kan göra är att om det går att begränsa ev följdskador utan att några onödiga risker så kan du fixa med lite sådant. Men följdskadorna blir ju också ersatta, så riskera absolut inte liv och hälsa för detta.
Du har ett visst ansvar att begränsa följdskador, men det krävs inte att du tar personliga risker.

Och sen har du tät kontakt med ditt f-bolag så ska du nog se att det löser sig rätt bra till sist.

Försök att få till start av åtgärder redan på måndag, t.ex. besiktning, eller att du får klartecken av f-bolaget att ta in någon lokal förmåga att täcka och säkra upp det viktigaste.
Be i så fall denne att fotografera lite, det som sen blir svårt att bedöma hur det såg ut innan nödåtgärderna.

Men låt framförallt f-bolaget jobba nu, det är nu du ska få nytta av din försäkring.
 
De ringde upp mig från Folksam och han yrade något om att ifall man har villaförsäkring bas så är det inte säkert att försäkringen täcker vissa skador på undertaket. Men jag tror inte det är någon jättestor skada på det å andra sidan, efter att ha sett allt i dagsljus nu. Det ska, förhoppningsvis, komma hit någon från dem under dagen idag och sedan får jag veta mer. Men det verkar ha varit kaos för många i helgen så i värsta fall skulle de inte komma förrän senare i veckan.

Tack så jättemycket för att du hjälpte mig leta information mitt i allt kaos, det lugnade mig :D.

Hemmakatten: Det är nog värt att teckna sådan om man bor nära träd då för de här stormarna känns som något vi lär få leva med nu i och med klimatet :/

Mikael_L: De lovade mig att göra allt de kan för att komma ut idag (måndag) och titta på skadorna. Sedan skulle de ringa mig för att diskutera åtgärdsplan, ersättning osv. Lustigt att det faller på ens egen försäkring dock när trädet inte stod på min tomt, och jag i vanliga fall inte har något att säga till om när det kommer till andras träd. Tur vi har bra grannar. De tar ner alla granar i tomtgräns nu.

DIY_freak skrev:
På villaförsäkringen så har de bara två nivåer, Bas eller Stor (det är på hemförsäkringsdelen de har tre nivåer). Men det är samma försäkringsvillkor för båda Bas och Stor, med ett speciellt kapitel där utökningarna i Stor behandlas, fast det är inget som lär beröra dig vid det här tillfället, med undantag för begränsningen av ev. åldersavdrag, men det är väl knappast troligt heller då trädet föll över en ny utbyggnad.

Trygghetsbesiktning Villaförsäkring
Återkommande försäkringsbesiktning vart femte år för att upptäcka eventuella brister
och risker för vattenläckage, brand och inbrott. Då får du också värdefulla råd för att undvika skador i
framtiden.
Självriskbefrielse vid Läckageskador
Drabbas du av läckageskada enligt punkt B5 gäller försäkringen utan självrisk under förutsättning att
skadan uppgått till aktuell självrisk enligt punkt B7.
Begränsning
Vid läckage som beror på att byggnorm/branschregler vid tidpunkten för uppförandet/reparationen inte
följts är självrisken tio procent av skadebeloppet, lägst 10 000 kronor.
Självriskersättning vid översvämning
Vi ersätter den förhöjda självrisken vid översvämning (punkt B8). Du betalar endast 1 500 kronor i självrisk.
Ersättning på grund av nya normer och branschregler
Vi ersätter i skadat utrymme den extra kostnad som kan uppkomma vid återställande eller reparation efter
skada på grund av att nya normer och branschregler gäller vid skadetillfället.
Ytskikt och tätskikt i våtutrymme
Försäkringen gäller för det det ytskikt och tätskikt som undantas i punkt B6. En förutsättning är att arbetet
med ytskikt och tätskikt har utförts enligt gällande byggnormer och branschregler och att kvalitetsdokument
eller annan dokumentation kan uppvisas.
Nyvärdesskydd hushållsmaskiner
För hushållsmaskiner som omfattas av Villaförsäkring Bas och som inte uppnått fyra års ålder, får du ersättning
som om föremålet var helt nytt om du återanskaffar eller reparerar föremålet inom sex månader
från skadetillfället. Om återanskaffning inte sker får du ersättning med värdet enligt avsnitt Värderingsoch
ersättningsregler i punkt C42.
Med hushållsmaskin menar vi maskin för klädvård, disk, städning, förvaring eller tillagning av mat, luftrening
eller avfuktning.
Husextra
Försäkrad egendom
1. Husextra gäller för byggnad och tomtmark enligt villaförsäkringens punkt B2.
Högsta ersättningsbelopp
2. Högsta ersättningsbelopp vid varje skadetillfälle är 150 000 kronor.
Vilka skador som ersätts
3. Vi ersätter skada på eller förlust av försäkrad egendom genom plötslig och oförutsedd händelse, dock inte
i den mån ersättning kan betalas ur villaförsäkringen.
Plötsligheten innebär att den händelse som utlöst skadan haft ett förhållandevis snabbt förlopp. Skador
genom slitage och förbrukning faller följaktligen utanför försäkringen. Att händelsen ska ha varit oförutsedd
innebär att den ska ha inträffat oväntat och att den normalt inte gått att förutse och därigenom
förhindra.
4. Vi ersätter inte
• skada som uppkommit genom förslitning, självsprickor, vittring eller åldersförändring, vare sig skadan
visar sig successivt eller plötsligt
• sprickbildning på byggnad som är naturlig på grund av byggnadens utförande och konstruktion
• skada på byggnad genom fukt, röta, svamp, mögel, rost, frätning eller annan långtidspåverkan
• frostskador på växtlighet i trädgård
• skada orsakad av felaktig konstruktion, felaktigt utförande eller materialfel
• skada på tak och/eller byggnaden i övrigt orsakad av läckage från tak
• låsbyte
B Villaförsäkring Stor
58
• den förhöjda självrisken vid läckageskador som enligt punkt B7 beror på att byggnormer/branschregler
inte följts vid tidpunkten för uppförandet och inte heller vid hushålls- och installationsskador enligt
punkt B15 i villaförsäkringen
• skada genom husdjur, råttor, möss, gnagare och insekter.
Självrisk
5. Självrisken är 1 500 kronor.
Aktsamhetskrav
6. Om du orsakar skada genom
• förbättringsåtgärder eller tillrättaläg gande av felaktiga utföranden och konstruktioner eller
• felaktig bearbetning, reparation eller rengöring kan vi göra avdrag på ersättningen.
Avdraget är normalt 50 procent. I allvarliga fall kan det bli större, till och med så att du inte får någon
ersättning alls. I lindriga fall görs inget avdrag.
Värderings- och ersättningsregler
Värderings- och ersättningsreglerna i punkt C37–C49 gäller med följande ändringar:
Åldersavdrag på skadade byggnadsdelar begränsas till sammanlagt högst 20 000 kronor, se punkt C42. För
skada på byggnadsdelar som enligt tabellen i punkt C42 är avskrivna med 100 procent lämnas dock ingen
ersättning.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.