.. och med 95% säkerhet törs jag säga att linoljekitt och linoljefärgen då går bort, pga den extra tiden den kräver. Jag räknar med ca ett dygn i torktid mellan strykningarna.
 
Tack Alla jag har tagit till mig era råd här , ska rådfråga fler färghandlare också så blir det en bra helhetsbild .

Sen får man sålla och lyssna även på sakkunniga .....
 
Man är knappast sakkunnig om man vill renovera fönster men ej använda linoljefärg...
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
kallun skrev:
Man är knappast sakkunnig om man vill renovera fönster men ej använda linoljefärg...
Är det inte bättre att spara den typen av fördömanden till den som vill montera PVC-fönster i ett gammalt hus om man nu alls skall ägna sig åt det? Det kan finnas flera skäl att vilja göra något annat än det historiskt korrekta. Att målaren man vill anlita inte jobbar med linoljefärg kan vara ett av dem. Nog är det bättre att måla fönstren med akrylat än att det inte blir av att måla dem alls för att man inte hittar en målare som jobbar med rätt färg? Det är inga kulturhistoriska värden som går till spillo av att man målar med fel sorts färg.
 
Avemo skrev:
Är det inte bättre att spara den typen av fördömanden till den som vill montera PVC-fönster i ett gammalt hus om man nu alls skall ägna sig åt det? Det kan finnas flera skäl att vilja göra något annat än det historiskt korrekta. Att målaren man vill anlita inte jobbar med linoljefärg kan vara ett av dem. Nog är det bättre att måla fönstren med akrylat än att det inte blir av att måla dem alls för att man inte hittar en målare som jobbar med rätt färg? Det är inga kulturhistoriska värden som går till spillo av att man målar med fel sorts färg.
Nej då tycker jag det är bättre att måla själv. Om målaren inte målar med rätt färg för fönster så är han säkert en duktig målare ändå men skall inte anlitas för fönster. Just som en akvarellist kanske inte bör anlitas för att måla vindskivor...
 
kallun skrev:
Nej då tycker jag det är bättre att måla själv. Om målaren inte målar med rätt färg för fönster så är han säkert en duktig målare ändå men skall inte anlitas för fönster. Just som en akvarellist kanske inte bör anlitas för att måla vindskivor...
Kanske misstolkar jag dig, men det verkar som om du säger att det inte under några omständigheter är acceptabelt att måla några fönster med något annat än linoljefärg. Det finns som du helt säkert vet modern fönsterfärg, och den kan skydda både nya och gamla fönster även om det inte är historiskt korrekt.
 
Avemo skrev:
Kanske misstolkar jag dig, men det verkar som om du säger att det inte under några omständigheter är acceptabelt att måla några fönster med något annat än linoljefärg. Det finns som du helt säkert vet modern fönsterfärg, och den kan skydda både nya och gamla fönster även om det inte är historiskt korrekt.
Nja men jag tycker att det vore mycket konstigt att ha vetskap om en bättre metod men ändå välja en sämre. Särskilt då den förra är fult genomförbar. Det tycker jag gäller allt i livet, det skall mycket till för att jag ska vara bekväm med att medvetet välja second best. Men alla är vi olika.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Jag har målat mina fönster med linoljefärg men man måste också vara medveten om att linoljefärgen inte är lika bra dom förr, till största delen pga att det inte längre är tillåtet med bly i färg längre..i princip all vit.linoljefärgen innehöll bly..och giftigt för alla levande organismer..klart man inte fick mögel eller liknande då..
 
  • Gilla
JanEW
  • Laddar…
Men det är fortfarande zinkoxid som är basen för det vita. Har målat vindskivor med ottossons kittvita på flera av mina byggnader och där växer det då inget efter x år. Zink är inte heller poppis hos mikroorganismerna..
 
Bra, men inte lika bra ;)
 
Det finns bara en nivå av "död" så vitt jag vet :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.