Vet inte om denna hamnar rätt men jag har hamnat i en lite konstig sits nu.

Mitt hus blev brandskadat i april i år och det blev färdigt att flytta tillbaka in i slutet av oktober, av diverse olika anledningar har jag inte haft tid med att flytta in igen men kollar över det varje dag när jag är på väg "hem" från jobbet.
Men i början av veckan märkte jag att det luktade som att det läckte vatten från något element (är glykol i systemet så man känner lukten av det direkt)
Tittade vid elementet i sovrummet och såg att det läckte från ena röret som kommer genom golvet och går in i elementet.
Tänkte först att det där det kan jag dra åt själv men sen tänkte jag lite till och kom fram till att det nog är bäst att låta bli att röra det ifall något händer (vilket var tur)
Jag ringde direkt snickarna som var där och frågade vilken vvs firma som hade varit där och kopplat in elementen igen eftersom det nu läckte, snickaren ringde dom och skickade ut en rörmokare och skulle fixa läckan.
Då hängde det bara en droppe på kopplingen.

Rörmokaren försökte spänna kopplingen lite med resultatet av att den brast och vattnet började spruta överallt...
Medans vi sprang ner och stängde pannan och tappade ut vattnet där hann den rinna ut så mycket så att det börja läcka ner genom taket i vardagsrummet...

Hade snickaren där idag som var med och byggde upp det efter branden igen och han sa att dom måste riva upp golvet i det rummet och halva innertaket i vardagsrummet för att få ut den blöta isoleringen och få bjälklaget till att torka...
Kul att riva upp det några veckor efter att det blev klart...

Så vems försäkring ska ta det?
Snickarna vill inte ta det och jag förstår dom eftersom dom inte har något med rören och elementen att göra.
Min vill garanterat inte ta det (ska ringa och fråga vad som händer nu), jag har ju inte ens flyttat in igen och absolut inte rört några rör alls.
Själv så vill jag inte betala en självrisk pga någon annans slarv.
Snickaren trodde dessutom att vvs firman ska försöka skylla ifrån sig..

Snickaren skulle prata med dom imorgon och se vad dom säger.

I min värld så borde vvs firmans försäkring stå för kostnaden av det eftersom det var en av deras anställda som gjorde läckan värre + att den anställda som skulle laga det inte tömde ut vattnet innan för att försöka begränsa skadorna ifall något skulle hända.
 
D
Vet inte exakt varför det läckte och varför det blev värre, men man skall vara medveten om att ibland är det helt enkelt inte någons fel. Ibland går saker bara sönder och är det så så lär det väl vara din försäkring som får ta det. Om det går att visa att snickaren eller VVSaren varit ovarsamma så kan ev. någon av deras försäkringar ta det.

Varför skulle ditt försäkringsbolag inte vilja ta det? Det är väl ditt försäkringsbolag som är beställare av återställningsjobbet och det är väl under detta arbete som något gått snett eller något helt enkelt gått sönder. Fullt naturligt att ditt försäkringsbolag tar tag i frågan och att de sedan själva ev. kräver ansvar från någon av entreprenörernas försäkring.
 
Jag ska ringa och fråga.
Jo det är mitt försäkringsbolag som beställde jobbet.

Anledningen till att det läckte var var att röret som kom upp från golvet hade hamnat lite fel jämfört med anslutningen i elementet typ så här:
Element:....I
Golv:........I
Där i mellan så hade dom böjt röret och satt en rak koppling och ingen som är förskjuten i sidled, vilket dom satte dit nu.
Det fungerade i början men sen när det blev kallare ute och vattnet lite varmare i systemet så började det läcka..
 
Njej, det som kan vara problem här är att vid försäkringsjobb så är du som försäkringtagare normalt sett beställare, och har alltså det yttersta kvalitetsansvaret. Förs. bolaget står bara för pengarna.

Men prata med ditt förs. bolag. I första hand så ligger det på dom, ditt hus är vattenskadat, det har du försäkring för. Sedan kommer de att driva det mot VVS firman.
 
D
Tycker det låter som om det är ditt försäkringsbolag som äger frågan... Så skulle i alla fall jag försökt resonera med försäkringsbolaget...
 
Pratade med försäkringsbolaget idag, dom tar skadan, jag slipper självrisk för den tänkte dom ta från vvs firman.
Så nästa vecka ska dom börja riva upp det nylagda golvet som knappt är 3månader gammalt....

Kom även fram att vvs firman har samma försäkringsbolag som jag har så det kan ju säkert bli lite intressanta diskussioner mellan dom 2, synd att man inte får höra dom.
 
Tur att dom inte började tjafsa om att det var glykol i vattnet - och att det inte hade börjat droppa annars.
 
Sedan kan ju förs. bolaget ta det på lite olika sätt med firman...

För ett antal år sedan drabbades min mamma av en vattenskada, när den var precis åtgärdad så lyckades byggfirman klanta sig på sista arbetsdagen, en ännu större vattenskada. Och när den var åtgärdad (totalt ca 8 månader som huset var obeboeligt). Så började det läcka igen på exakt samma ställe som den ursprungliga vattenskadan. Rörisen hade inte bytt just det avlopssrör som läckte...

Den 3e åtgärden kommenterade skaderegleraren, att den här skadan kommer det inte att finnas en stavelse dokumenterad om. Rörmockaren kommer inte att skriva ens en halv minuts arbetstid på den här skadan...
 
Nu har det hänt lite grejer.
Snickarna har rivit bort golvet och öppnat upp ner i bjälklaget där det hade läckt igenom.
Vad dom kunde se så hade det mesta av vattnet fastnat i isoleringen och mellan parkettgolvet och mellanlägget.
(plastmatta med frigolitkulor under)
Dom tog även dit en fukttekniker som mätte upp fukt och det var inga problem alls så dom satte ihop allt igen.
I innertaket där det läckte igenom så syns ingenting längre så antagligen har det torkat upp när dom fick bort isoleringen.
Det tog bara 2,5 dagar att fixa det vilket jag tycker var väldigt snabbt.

VVS-firman tog dessutom det på deras försäkring utan att krångla.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.