Massor av bra förslag!!

Spänningssätta och mäta med spänningsprovare lät rimligt. Likaså idén med tonsändare. Och dragstång.

Det finns med andra ord en massa olika sätt att angripa detta. Om man bara hittar skruven som är problemet så borde man ju i bästa fall kunna skruva ur den utan att riva hela väggen, och sedan dra ny intakt CAT6-kabel?
 
Hur hittar man avbrottet med en spänningsprovare?
 
Andy78 skrev:
Hur hittar man avbrottet med en spänningsprovare?
Om man spänningssätter alla ledare i kabeln med samma spänning så borde skruven också bli spänningssatt. Då kan man hitta skruven med en beröringsfri spänningsdetektor. Om man ställer in den på hög känslighet så borde man kunna föra den över väggen och hitta skruven (och en massa elkablar).

Man kanske inte ska ta 230V till detta av säkerhetsskäl, men 40-50 volt borde gå utmärkt.

OBS - man måste spänningssätta alla ledare så att man inte får strömgenomgång mellan ledarna. Då kan det i värsta fall uppstå en brand.
 
Tänk på att 100 Mbit/s räcker bra idag men huset är väl förberett för att klara sig i många år till. Jag tror att vi kommer tycka 100 Mbit/s är skrattretande dåligt inom en snar framtid. Jag hade aldrig accepterat en sånt fel.
 
Jag tror de flesta nätverkskort kan mäta upp avstånd till kortslutningar och avbrott i alla paren. (I alla fall de flesta gigabitkort borde kunna det). Så en modern dator + något utilityprogram borde kunna ge bra svar på var felet är på 10 cm när...

På min förra dator med asusmoderkort och realtekchip fanns detta i BIOSet. Kan vara värt att testa, om du inte kan låna en installationstestare med samma funktion

Edit: Såg tidigare tips om installationsprovare... något som installatören givetvis borde ha. Dock kan du ju mäta själv med en dator om det är så att installatören inte kan hjälpa dig.
 
Redigerat:
Fast det är inte säkert det räcker med att veta sträckan till felet. Då måste man ju också veta hur slangen går i väggarna/taket. Det är inte lätt att komma ihåg hur den går.
 
Som tidigare skrivits så hittar man lätt ledningen med en tonsändare.
 
Hej! om det är en riktig installation så hittar man exaxt var brottet är med instrumentet som användes vid installationen ex en fluke 2000 eller liknande, för du fick väl ett protokoll på installationen ? Säg till om en mätning igen
.

Med vänlig hälsning// Goerana
 
Min elektriker hade inte ens nåt verktyg som kunde mäta avståndet till avbrottet.

Jag har en TL-SG3216 switch, och det visar sig att den har en inbyggd diagnosfunktion. Och mycket riktigt, den tycker att alla par utom ett är 12 meter långa, men ett är 9 meter. Så då hamnar avbrottet typ i taket i hallen (jag har gamla byggbilder där man kan se var röret går någonstans).

Så just nu verkar det vara en gipsskiva som skruvats in i röret.
 
Hur gick det? Har du fått ersättning av byggaren?
 
UPS-tekniker: Elektrikern var förbi för någon vecka sedan och gjorde ett nytt försök på att avhjälpa problemet. Jag vet faktiskt inte vad han gjorde (jag var inte hemma), men nu fungerar gigabit-ethernet bra. Jag får ca 111 megabyte per sekund genom sladden ifråga. Jag tror att elektrikern helt enkelt tog i och lyckades dra loss sladden, och sedan lyckades få i en ny sladd.
 
  • Gilla
UPS-tekniker och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.