Någon som har en färsk marknadsundersökning bland alla Kap/Gersågar?

Jag har några grundkrav:
  • Gejdrar för att klara tillexempel 45[sup]o[/sup] på en 120mm bred grunka.
  • Mer än 45[sup]o[/sup] åt något håll eftersom man så sällan bygger rakt :-[
  • Väldigt gärna djupanhåll, eftersom jag är en halvt-i-halvt person.
Hitills har jag hittat en Dewalt (för dyr), en Electra Beckum (den jag har råd med klarar inte punkt två) och en Serva (hur billig som helst men klarar inte punkt tre).
 
Hmm...jag levde ju farligt och köpte en från Rusta - deras största modell.
Och den är helt fantastisk. Jag vet flera andra som har likadana och de är lika nöjda som jag....

...men inget djupanhåll.
 
Vad får den kosta?
Jag skulle kolla beg. marknaden efter en Elu/DeWalt.
Jag har själv en Elu (någon mellan modell) som klarar 48 grader. Den köpte jag via gulatidningen av en äldre herre som köpt den för att bygga en altan... för 1700:-
För mig som använder den flitigt har den än så länge hållt i sex år utan bekymmer.
 
Jag har en från Elektra Beckum eller vad den nu heter, den är bra men kan som sagt inte såga mer än 45 grader. Fick den hyfsat billigt för några tusen om jag nu minns rätt.

Mvh iw
 
Själv står jag och väger mellan DeWalt, Hitachi och Makita. Är det någon som jämfört dessa och har synpunkter?

Skulle inte kunna tänka mig en billigare lösning då jag tröttnat på vektyg som sågar 2 grader fel, 1 mm bredvid det som var tänkt osv.
 
Jo, visst är det irriterande. Min gamla Einhell lyckade t.o.m att såga BÖJDA snitt, eftersom mekanismen var så vek att kllingan skvalpade när man tryckte den nedåt.

Men Rustas är bra som sagt.
Kurre, är du nöjd med precisionen?

Alfons, har du köpt något än?
 
Skillnaden beror lite på vilka modeller man använder. Jag har den lilla dewalten (gamla ELU) och min morbor har en Makita, modell vet jag inte.
Makitan har den fördelen att det går att luta åt båda hållen. Den har motorn i vinkel mot klingan viket gör att den inte tar i. Dewalten kan man bara luta åt ena hållet.

Lucifer
 
Jag hade tänkt bestämma mig idag och upptäckte då en Bosch som klarar kravspecen och kanske går att köpa för pengar, annars är det Eleektra beckum som känns närmast, men det här tycks bli som med DVD-spelare - det blir liksom aldrig av :-[
 
Sisådärja!

Igår bar jag hem den, idag på dagisets arbetsdag blev det premiär. Snabbt och rakt tillkapat, lite halvtihalvt, några onödiga geringar och vips har ungarna två bänkar att sitta på utanför dörren.

En Bosch GCM 10S blev det. Klarar kravspecen, under 6.000:-, blå och alldeles, alldeles, alldeles....underbar.

(och så säger dom att män inte kan visa känslor) ;D
 
Det är tamejfan så man dreglar lite....Bosch Blå gersåg...
Det är inte utan att man längtar tillbaka till kreditivtiden ;)
 
fråga kolon

vart hittar jag info om GCM 10S

shopping dags imorron, lutar åt en dewalt just nu, men blev intresserad av bosch'en nu :)
 
Det är riktigt dåligt med information på webben. När jag hörde av mig till Bosch sa de att de skulle uppdatera sin webb och skickade en katalog till mig, på Norska..... :D

Lite info finns här: http://www.werkzeug-news.de/news3/e08-bosch-stat.html

Och så kan man ju alltid fråga mig, jag har sågat det mesta nu - utom fingrarna.....
 
bidde en de-walt 707

kunde kapa bredare bräder med den ::)

hittade både boschen å dewalten bredvid varandra på krauta, tog fan 20 minuter att bestämma sig :/

diffade 1500pix, men kom fram till att den skall leva med mig ett bra tag framöver...
 
Bra val.
Har haft min DeWalt i 2år och den har fått jobba riktigt hårt. Inga som helst problemas, riktigt bra kvalitét.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.