Idag kom tillvalsofferten från vår elektriker. Vi bygger ett Eksjöhus och där går det till så att alla el-tillval görs efter avrop när huset är rest: man går runt i huset tillsammans med elektrikerna och pekar och berättar vilka tillval man önskar. Detta gjordes i förra veckan vilket resulterade i:

totalt 29 spotlights varav 12 st i fönstersmygar
Ytterbelysning bestående av 8 spotlights i takfoten+ framdragning av kabel för att sätta upp 4 armaturer (obs exkl. armaturerna i sig).
3 extra eluttag
Framdragning rör+kabel för 5 högtalare i vardagsrummet.
5 dimmers

BAM så kommer offerten på 70 950kr!! EXKL. moms!!

Exempelvis kostar 4 st spottar+dimmer i badrum 6950:- exkl. mervärdesskatt (fakturan är ej mer specificerad än så, går ej att se vilket material som kommer användas) Det innebär att kostnaden för oss blir 2000kr/spot.

Tycker ni att detta är en rimlig kostnad? Är det bara att bita i det sura äpplet?
 
Bob_the_builder
Låter som ett klassiskt fall av gungor och karuseller, så att säga. Elentreprenören pressar priset för grundinstallation mot Eksjöhus, men vet samtidigt att "alla" kunder vill ha tillval och får då totalt sett en lönsam affär. Jag gissar att du inte kan ta in en annan elfirma under pågående entreprenad? Alternativet är ju att låta bli tillvalen och sen göra det i efterhand, med risk för att vissa grejer behöver dras utanpåliggande tex.
 
Har de specificerat hur mycket av detta som är projektering och ritningsarbete?

Tyvärr låter siffran inte allt för konstig då bara nya ritningar kan vara 2h jobb á 800ex moms. Projektering 2h, upphandling av materiel 1h, uppdatering av kontrollplaner, samordning osv... Timmarna och kronorna rasslar snabbt iväg när det skall utföras som en ändring/tillägg i entreprenaden.

Just badrummet kan jag tänka mig blir materiel för säkert 5000 ex moms om det är 4st kvalitets LED med drivdon och dimmer.
 
Nej ritningen var inte mer specificerad än vad jag skrev ovan. Framkom inga priser på material, timmar osv.

Vi bytte entreprenad (på inrådan från Eksjöhus) i sista sekund innan husleverans men vi hann få tillvalslista av den elektriker som skulle ha gjort tillvalen om vi valt första entreprenören. Han skulle ha 875 för Led-spott i smyg och 1250 för LED i tak. Vår elektriker nu ska ha 1875 för spott i smyg och 2000/st för dem i taket...

Jag vet faktiskt inte om det är möjligt att ta in en ny el-firma för tillvalen. Det måste ju passa in i vår entreprenörs "tids-schema". Annars hade det känts som ett alternativ faktiskt för nu känns det som att de brer på - just för att de vet att vi inte kan välja någon annan.
 
Om du har möjlighet att byta elektriker så gör det. Ett alternativ är ju att du kommer med ett motbud med villkoret att han antingen gör det för sen summan eller skippar du samtliga tillval.
 
avocadoo skrev:
Nej ritningen var inte mer specificerad än vad jag skrev ovan. Framkom inga priser på material, timmar osv.

Vi bytte entreprenad (på inrådan från Eksjöhus) i sista sekund innan husleverans men vi hann få tillvalslista av den elektriker som skulle ha gjort tillvalen om vi valt första entreprenören. Han skulle ha 875 för Led-spott i smyg och 1250 för LED i tak. Vår elektriker nu ska ha 1875 för spott i smyg och 2000/st för dem i taket...

Jag vet faktiskt inte om det är möjligt att ta in en ny el-firma för tillvalen. Det måste ju passa in i vår entreprenörs "tids-schema". Annars hade det känts som ett alternativ faktiskt för nu känns det som att de brer på - just för att de vet att vi inte kan välja någon annan.
Ritning och projektering kommer du inte att få förrän efter beställningen är påskriven. De två sakerna är ju en del av det du fått pris på.

Alternativet kan vara att fråga vad de vill ha för timpeng och påslag på materiel och göra det på löpande. På ett fast pris är det säkert en osäkerhetsfaktor på 20%. Ca 450kr/h och materiel: faktura +15% skulle jag säga är marknadsmässigt och skäligt.
 
Menade offert - inte ritning i förra inlägget.

Jag har bett om en mer specificerad offert för att se vad det är som kostar. Man är ju lite intresserad av vad det är för spottar osv.
Jag undrar om det verkligen blir billigare med löpande, gissar att de lägger på rätt bra där ändå också...
 
Löpande brukar vara som med rörlig ränta, men det kräver lik som rörlig ränta att du är med och bevakar på något sätt. Produktionsdagbok är det minsta och det kan vara idé att se om ex två killar åker för att ex köpa mer rör. Då blir rören vääääldigt dyra.

Oavsett om det blir på fast eller löpande pris är det viktigt att allt skall finnas specificerat på ett underlag. Allt de gjort som inte är med på underlaget/beställningen kan de inte kräva betalt för. Det är också viktigt att man sätter upp en sluttid och vilka viten som gäller om deras jobb blir försenat.
 
Redigerat:
  • Gilla
avocadoo
  • Laddar…
Välj själv ut och köp in armaturer, drivdon, dimmers osv. och ta arbetet på löpande räkning. Ta hjälp av supporten hos någon av de större tillverkarna eller sök hjälp här på forumet.

Begär uppgifter innan på timpris, startavgifter, kostnad för servicebil osv. osv...
Klammer, fk, rkub och dylikt får man väl hoppas finns i servicebilen.

Man kan också köpa in en faslig massa rör, slang, dosor, kabel, etc. av bra kvalitet för att vara rustad för eventualiteter. (De stora byggvaruhusen har ju i regel 30 dagars öppet köp...;))
 
Redigerat:
Är du säker på att du vill ha så många spottar? Fundera lite till. Visserligen är det modernt men jag ångrar mig nu, efter snart 10 år i huset. Det är alltid någon spot som har pajat. Konstant ... de enda jag gillar är i badrummet och i trappen. Resten byter jag successivt ut mot armaturer.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Håller med ovan ang. spottar. Enda ställer det är snyggt och funktionellt på är i ett badrum enligt mig. Det känns lite 90-tal att ha spottar överallt.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
De ställen vi önskar spots är i 2 badrum, hall och över köksö... Mer än så är det inte.

Vi tog kontakt med elektrikern igår för att säga att vi tycker att det är för dyrt i förhållande till arbete och fick en ny offert där han sänkt priset med 100kr/spot. Detta gjorde han för att han lyckats pruta ned priset på själva spotten hos leverantören, så det handlade alltså om en minskad kostnad för honom= minskad kostnad för oss.

Vi har idag haft kontakt med byggentreprenören som höll med om att det var orimligt höga priser, samt vår husleverantör som stod bakom oss i att det inte var OK av elektrikern att ta ut sådana överpriser. Så nu ska vi se om de lyckas pressa elektrikern till en del prissänkningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.