Hej jag ska växla av för dörr i mitt 50 talsstenhus. Ytterkarmmått =100 cm. Hålet ska tas upp i grundmur, ytterväg och bärande. Grundmur består av lättbetongblock. Bredd 200 mm. Jag har en gjuten armerad terass ovanför som bör fördela ut trycket tycker jag. Huset är 1-plans med källare och det här är alltså på källarplansnivå. Tror ni det räcker med 2 st 90x 90 sparrar bredvid varandra som avväxling med ett upplag på 20 cm på varje sida.
Tacksam över snabbt svar/ p
 
hej, jag har bekymmer med takstolar och hoppades på att det finns någon här som kunde hjälpa mig?

jag bygger ett garage där tanken är att kunna göra en lägenhet på ovanvåningen, jag har fått två priser på takstolar vilka skillljer sig ganska stort.

den enna och dyraste offerten är men en 45x300 kertobalk i takstol och mellanbjälklag.

den andra offerten är en 45x220 C24 eller C30 regel både i takstol och mellanbjälklag.

så frågan är klarar man sig med en 45x220 regel? yttermåtten på plattan är 5,4 m spännvidden mellan vägarna borde bli 4,95 m (plus vägarna som är 17 cm tjocka)

någon här som kan hjälpa mig tro?
 
Nej, om takstolarna även ska agera bjälklag så behöver du en bärande vägg eller balk i mitten om du använder "vanligt" virke.
 
om man lägger dubbla 45x220 vid varje takstol funkar det då?

hur stor balk behöver man då? stål balk eller träbalk?
balken längd behöver vara ca 10 meter.
 
Lånar den här tråden
Jag bygger en altan, hittills grävt ner 19 plintar på 1,5m avstånd. I plintarna sitter 95x95 stolpe, i dessa 45x170 C14, ovanpå dessa ska 45x145 regel cc60 (antar C14 också?) innan trallen.

Hur långt ut kan jag låta 45x145 reglerna gå utanför sista 45x170 regeln utan att riskera att det sviktar? 1m? 0,5m?
 
biggles34 skrev:
Lånar den här tråden
Jag bygger en altan, hittills grävt ner 19 plintar på 1,5m avstånd. I plintarna sitter 95x95 stolpe, i dessa 45x170 C14, ovanpå dessa ska 45x145 regel cc60 (antar C14 också?) innan trallen.

Hur långt ut kan jag låta 45x145 reglerna gå utanför sista 45x170 regeln utan att riskera att det sviktar? 1m? 0,5m?
Jag gjorde som du för några årsedan men jag körde 45x170 rakt igenom och jag låter det gå ut ca 150 cm från sista plint, blev stabilt som vara den och inget svikt.
 
Ingen dum idé alls faktiskt, nu när jag tänkt på det ett tag :) . Ena delen kan jag nog inte ändra höjden på men den andra där jag skulle behöva den biten utanför kan jag nog ändra. Med ca 45 kvm altan kan det nog även bara bli lite mer intressant med lite avdelning i form av mindre höjdskillnad, och om jag gör den vinklad blir väl risken för folk snubblar mindre?
 
injonil skrev:
Nej, om takstolarna även ska agera bjälklag så behöver du en bärande vägg eller balk i mitten om du använder "vanligt" virke.
fel.

jag har köpt takstolar på 9,2 meter som tål bostadslast på 250 kg/m2 på "övervåningen"

dock krävs det att man monterar dessa på cc600
 
camaro1969 skrev:
fel.

jag har köpt takstolar på 9,2 meter som tål bostadslast på 250 kg/m2 på "övervåningen"

dock krävs det att man monterar dessa på cc600
"golvbjälken" i 45x245 C24
 
Det låter helt omöjligt att ha 9,2 m golvbjälkar med 45x245 utan att det blir rejält svajigt. Tumregeln är max 4 meter med 45x220 C24, cc 600.
 
jag antar att det är för att takstolen är, just en takstol.

fritt utrymme är 4,2 eller 4,4 meter i mitten på takstolen. (minns inte vilket)
 
Tobbe.A
Det är härligt när man kan fortsätta på riktigt gamla trådar, så här kommer ett återupplivningsförsök :D

Jag har tänkt bygga ett enklare loft i vår carport, syftet är att slänga upp lite virke, takbox och annan skit, inget görtungt. Bilen står under så jag vill inte att något ska braka ner :)

Carporten är 3,3m bred och jag tänkte att loftet skulle vara 3 meter djupt. Funderar nu på dimensioner. Räcker det att skruva 45x145 C24 cc 60? Spännvidden är alltså 3,3m. Som golv blir det råspont.

//Tobbe
 
Ja
 
Tobbe.A
F fribygg skrev:
Ja
Tack! Skönt att du hjälper mig med mina olika byggen (y):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.