sysmali
Har någon erfarenhet av tillbyggnad attefall 15 kvm som är ihopbyggd med både bostadshuset och garaget?

Är i kontakt med stadsbyggnadskontoret, men har inte (än) fått tydligt svar om det är tillåtet.
 
Bygger du ihop huset och garaget kanske huset inte ryms inom detaljplanen än,
du bygger i princip ut huset med hela arean för garaget och kanske kommer nämre tomtgränsen än tillåtet för huset.

Sedan tillkommer brandskydd osv, det ryms nog inte i ett normalt startbesked för attefallshus.
 
Ja, bygger du ihop garaget med bostadshuset så blir det ju ett vidbyggt garage, vilket dels kanske inte är tillåtet enligt detaljplanen (om den föreskriver att garage ska vara fristående), dels kanske garaget räknas som en del av huvudbyggnaden då, och då kanske huvudbyggnadens area blir större än vad detaljplanen tillåter.
 
sysmali
Enligt detaljplanen får jag bygga upp till 30kvm garage sammanbyggt med huvudbyggnaden (men inte mer bostadsyta). Dock får jag bygga till attefall 15kvm.

Min tanke var då att bygga garage och samtidigt (eller senare) bygga attefall 15kvm, som då kommer att sitta ihop med både garage och huvudbyggnaden.

Fick tidigare besked att attefall måste sitta ihop med huvudbyggnaden. Nu väntar jag på svar på vad reglerna säger om tillbyggnaden sitter ihop med både huvudbyggnaden (litegrann) och garage. Därför är jag nyfiken om någon annan byggt attefall som sitter, helt eller delvis, sammanbyggt med komplementsbyggnad, typ garage.

Försöker visa vad jag vill göra med en tjusig bild:
garage_attefall1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
sysmali
Hittade förmodligen svaret på Boverkets sida:

FRÅGA: Kan man söka bygglov för tillbyggnad där man använder sig av befintlig byggrätt och samtidigt göra en anmälan om 15 kvm tillbyggnad, PBL 9 kap. 4 b §? Kan den lovbefriade tillbyggnaden vara integrerad i den lovpliktiga?

Om tillbyggnaderna byggs ihop eller har kontakt med varandra anser Boverket att svaret är nej. Det blir då fråga om en och samma tillbyggnad, som ska prövas i ett och samma ärende. Om den sammanlagda bruttoarean blir större än 15 m2 krävs bygglov. Boverket anser att det är först när slutbesked getts för den bygglovpliktiga åtgärden som nämnden kan bevilja startbesked för den lovbefriade tillbygnaden. Det omvända gäller också, dvs. det är först när en lovbefriad tillbyggnad fått slutbesked som en lovpliktig tillbyggnad kan göras till den.

De har dessutom illustrerat med en finfin bild
boverket_kryss.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite surt kan jag tycka. Först söka bygglov och bygga garage, invänta slutbesked, sen ansöka om attefall 15kvm. Frågan är om man vågar gjuta hela plattan redan vid garagebygget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.