Grävfirman har fortfarande inte kommit. Senaste budet var att de skulle komma i början på denna vecka. Inte har de kommit än iaf.

Så alltjämt lite framsteg inomhus istället:

IMG_20151102_191324.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det är uppgrävt för dränering kommer vi behöva använda garagedörren i källaren som ytterdörr, så jag bilar nog inte mer nu. Jag tänker skaffa några OSB-skivor att lägga över hålen i golvet så att barnen inte ska snubbla och slå sig.
 
Nu är det uppgrävt för dränering och avloppsbyte utvändigt. Vi kommer att börja med att byta avloppet. Det enda av avloppsstammarna inomhus som jag inte bilat fram är i och mot tvättstugan. Tvättstugan tömde jag i fredags, och i söndags började jag bila lite inne i tvättstugan. Avloppet låg väldigt grunt där. De högsta två muffarna på betongröret var ca. 1 cm under överkant på plattan. Högsta delen av utloppet från golvbrunnen var nog inte mer en ca 0.5 cm under plattans överkant. Det första jag gjorde var att bila hål på avloppsröret. :banghead:

IMG_20151108_183924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köksavloppet tar ju den vägen så det var bara att vara lite påhittig och försöka lösa situationen. I det läget hade jag inte köpt hem delar till det nya avloppet, det gjorde jag för övrigt igår.

Dock hade jag några få delar liggande som tillsammans med lite silvertejp gav en lösning som nog duger de närmsta dagarna iaf. :)

IMG_20151108_192928.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Äh, gjut igen bara. Det syns ju inte sen ;)
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
O
Tja... varför inte... Om det fungerar så....Jag hade nog gjort något liknande för att lösa situationen tillfälligt...
 
Mkt jobb med dräneringsprojektet de senast veckorna, och mycket på jobbet...så avrapporteringen här har laggat lite...

För nästan två veckor sedan bytte vi till plastavlopp i källaren, allt är lite provisoriskt eftersom vi inte riktigt visste hur högt avloppet ut ur huset skulle komma. Dessutom har vi ju tänkt göra badrum i gamla tvättstugan och den planlösningen är inte planerad än. Jag vet inte om jag nämnt det tidigare, men vi har nu också tänkt göra en ny tvättstuga i del av gamla garaget. Inte heller där har vi spikat någon planlösning, men det är ju knappast heller någon panik innan vi grävt ur färdigt.

Nu går avloppsstammen från badrummet på övervåningen rakt ner i källargolvet som planerat, vi kapar till röret och sätter en renslucka, när vi vet hur högt det ska ligga under källargolvet.

IMG_20151127_180633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här har vi för närvarande avloppet från tvättstugan inkopplat. Järnröret från spygatten utanför passade någorlunda bra i en 75 mm muff:

IMG_20151127_180711.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny provisorisk lösning i gamla tvättstugan. Kom på senare att det varit smartare att ansluta 75 mm 90 graders-böjen åt andra hållet, med muffen rund järnröret. Men förhoppningsvis byter vi till plast upp till köket snart också.
IMG_20151127_180754.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Betongröret som här gick ut ur huset är nu även det borta.

IMG_20151127_180648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helgen som var bytta vi avloppet utomhus också:

IMG_20151129_151733.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vårt avlopp kommer alltjämt att ligga riktigt högt, jag hoppas att vi inte kommer att få problem med bygghöjden för golvbrunnar och så senare. Där kanske de två centimeter i golvhöjning vi planerat kan vara till stor nytta.

Igår bytte svärfar och jag också den inkommande vattenledningen till PEM-slang. Men det har jag inte tagit någon bild på än...

Det går framåt i sakta mak, men. Winter is coming...
 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
Hur går det Charlieboyen?
 
Det har stått ganska still ett bra tag nu, att vi fick vårt tredje barn i augusti och att jag haft mkt med jobb är två av skälen. Jag har sagt "när våren kommer ska det nog ta fart igen" rätt många gånger nu, men nu har jag sedan januari någon mystisk infektion i kroppen. Ingen ork, hosta och hög feber ett par gånger i veckan, däremellan mer ok. Är under utredning hos vården, men än har de inte hittat något trots blodprover, röntgen etc. Genomgick datortomografi i helgen, hoppas att det ska ge dem någon insikt...
 
Nu börjar det äntligen hända lite grann igen. Jag frisknade till i maj, vet inte vad det var som hade drabbat mig. I början av juli, under först halvan av min semester, hann jag gräva ur i en del av källaren, kanske en sjättedel av ytan som ska grävas ur eller så:
Delvis urgrävd källaryta med jord och stenblock synliga, indikerar pågående renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan blev det tältsemester och annat men nu har jag fått lite fart igen. Rev igår ner väggen mellan före detta tvättstugan och resten av den källarhalva vi renoverar.
Före:
Renoveringsarbete i källare med en vägg klädd i olika tapeter och en delvis rivet dörrvalv till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
Källarrenovering pågår, vägg nedriven, grus och betong syns med grävverktyg och en vit byggfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag bilade jag lite mer av betongen i gamla tvättstugan:
Delvis uppgrävd betongplatta i källare med spridda betongbitar och synlig avloppsrör längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En sak vi funderar på är om vi ska bila plattan under trappan eller inte, har någon någonting att säga om detta är input varmt välkommen!
 
  • Gilla
Tegelväggen och 2 till
  • Laddar…
Kul att du frisknat till! Följde din tråd.

Jag ser inte trappan i bilderna. Det behövs nog inte golvvärme under trappen, du kanske kan såga runt så ett trappfundament blir kvar? Blir ju liksom lite enklare under byggtiden.

Och sen när allt är uppgrävt kan du ju alltid fatta ett nytt beslut.
 
Bakom plastskynket vi hängt upp som syns på två av bilderna i föregående inlägg finns trappan: Trappa i renoveringsprojekt med byggavfall, storflaska och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är ju i hörnet av utrymmet så en liten "under trappan"-skrubb finns också:
Utrymme under en trappa med lådhylla, ciderflaska och röd dryckesback, vid en byggarbetsplats med en betongbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är just nu inne på att lämna hela denna yta under trappan och senare använda detta utrymme som vinkällare. I en vinkällare får det ju gärna vara lite svalare och fuktigare. För den som noterar storflaskan med jäsrör, är det cider från ifjol som väntat på flasktappning lite väl länge nu...

Jag bilade lite mer igår,det gjutna tvättmaskinsfundamentet är armerat och betydligt mer svårbilat än plattan så det behöver jag ägna mer tid åt: Ett pågående arbete med bilning av betongfundament för tvättmaskin med spill och verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi har kanske skäl att fira lite extra ikväll, nu är all betong som skulle veck borta. :)

Nu är det bara att greppa spade och spett och ge sig på resterande utgrävning...

Utgrävningsområde med borttagen betong, spett och spade på ett byggarbetsplatsgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum med nygrävd jord och betongväggar, fönster högst upp på väggen visar på utgrävningsföretag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grävandet går framåt, nu är den gamla tvättstugan ungefärligt utgrävd. Jag ska mäta upp och eventuellt får jag fila av lite till här och där, men den stora volymen är ute där iaf.
Utgrävd gammal tvättstuga med jordgolv, en stor sten, och verktyg lutade mot väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det stora stenen som syns får jag nog fixa någon ramp av några skivor eller så så att jag kan köra ut den med lastkärran sedan (en sådan där sak som stockholmarna kallar pirra).
 
O
Försök å klyv stenen spräckkilar verkar inte vara så dyrt sedan en bra borr... Då blir den mer lätthanterlig. Eller så gräver du en grop å rullar ner stenen där.
 
Skulle va intressant med en uppföljning på den här tråden, hur har det gått för dig?
 
Den här källaren ser mycket ut som vår gjorde. Avlopp, radiatorer och stil är likadan. Till och med trappen och skrubben därunder såg identisk ut .

Jag la endast 10 cm cellplast (2x5 cm) under just pga att jag inte ville tappa för mycket i takhöjd. Visst blir det säkert lite mer värmeförluster men det tyckte jag att det kunde vara värt. Har haft golvvärmen på 2 vintrar nu och har inte märkt någon extrem energiåtgång. Då drar spabadet desto mer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.