Jag har ju tidigare berättat om mina grannar som missade GothNet när tåget gick här på Gatan ganska centralt i Göteborgsområdet och som efter nästan tio år till sist blev inkopplade (när ITUX som tagit över) till sist lät folk efteransluta sig.

Telia grävde på "huvudgatan" för några år sedan, men se att komma upp på vår gata för att ansluta två tre kunder det gick då rakt inte. Det fanns det inga pengar i. Så mina grannar fick vackert vänta.

Men, det vore ju inte gamla kära Televerket om man lät rim och reson råda. Så idag så kan jag nu inte köra in bilen i garaget eftersom Telia i sin vishet bestämt sig att nu så är det dags att gräva upp gatan och dra tommrör till alla tomter. Som samtliga redan är anslutna till fiber... Varenda en. Även de som väntat i nästan tio år. Snacka om att jobba snabbt och gripa tillfället i flykten.

Man tycker ju att de kunde lägga krutet på att gräva på ställen där det saknas fiber... Om de åtminstone hört av sig innan så kunde jag få min garageuppfart avgrävd eftersom det röret definitivt inte kommer att anslutas...

(Och man skall ju inte tro att man informerat om att gatan kommer grävas av så att den inte går att använda. Nej, det vore ju för fint sätt. Det fick komma som en glad överraskning istället. :mad:)
 
D
Här gräver Telia också men de kör med en kabelgrävare som gör diken som inte är mer än ca 15cm breda kanske och när de gick över gatan här så tog det inte mer än kanske 15-30 minuter att korsa gatan från att de började gräva tills de fyllt igen.
 
DIY_freak skrev:
Här gräver Telia också men de kör med en kabelgrävare som gör diken som inte är mer än ca 15cm breda kanske och när de gick över gatan här så tog det inte mer än kanske 15-30 minuter att korsa gatan från att de började gräva tills de fyllt igen.
Jo de gräver med kabelgrävare här också. Men de får inte plats med alla maskiner/grus/bilar osv. som skall till. Så några 15 minuter det är vi långt ifrån. Vi får se om de kommer under en halv dag...

Men det är inte mest det, även om det var surt att inte kunna köra in sin bil i garaget utan behöva parkera den "långt" borta och gå. Utan att man nu, när det definitivt är flera år för sent och de enda kunder man kunnat få inte väntar längre, får man för sig att gräva upp gatan för att lägga tomrör som ingen kommer att använda...
 
Men detta måste ju vara någon sorts olycksfall i arbetet. Inte fasen gräver man medvetet där någon annan redan etablerat infrastruktur?

....eller får Telia inte leverera tjänst i Gothnets nät?
 
D
Vet inte om de får, men det är för närvarande bara AllTele, Bahnhof, Bitcom, Bredband2 och NetatOnce som levererar.
 
Felia hette de ju i folkmun förr i tiden. :)
 
MathiasS skrev:
Men detta måste ju vara någon sorts olycksfall i arbetet. Inte fasen gräver man medvetet där någon annan redan etablerat infrastruktur?

....eller får Telia inte leverera tjänst i Gothnets nät?
Jag är ganska säker på att alla "som vill" får leverera tjänst. Men det är som sagt inte alla som "vill" det. Om telia driver sitt eget nät så vill de väl antagligen hålla sig där.

De "vet" som sagt i vilket fall (nåja, någon inom organisationen vet det) att gatan redan är "upptagen", eftersom andra som frågat tidigare fått nej, eftersom den redan "har fiber".

De har grävt av halva vändplanen för att få iväg ett avstick till just min tomtgräns, som jag som sagt hade kunnat klara mig bra utan...
 
Och som lök på laxen så grävde de av vår redan befintliga fiber s.a. vi inte har någon TV längre...

Telia går från klarhet till klarhet! (OBS. Kan innehålla spår av ironi).
 
  • Gilla
McStewart och 2 till
  • Laddar…
Det är klart dom måste gräva av den. Nu har du ju ingen och är en potentiell kund igen!
 
  • Gilla
Tystnad och 4 till
  • Laddar…
D
lars_stefan_axelsson skrev:
Och som lök på laxen så grävde de av vår redan befintliga fiber s.a. vi inte har någon TV längre...
Jamen, det är väl en självklarhet att de försöker gräva av all befintlig fiber! Annars får de ju inte sälja något. Som glasmästarens barn du vet...
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det är klart dom måste gräva av den. Nu har du ju ingen och är en potentiell kund igen!
Fast de missade! Jag har fortfarande internet! (y) Det är bara TV för hela området som ligger nere.

Fast det kanske jag inte skulle säga innan de grävt klart?! Attans, var sitter <delete>??

;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Fast de missade!
Brukar Telia göra rätt i första försöket? ;)
 
S
Martin E skrev:
Felia hette de ju i folkmun förr i tiden. :)
Nej det gjorde dom inte, dom kallades Felia av samma hipsters som kallar Aftonbladet för Aftonhoran.
Telias statistik talar klarspråk, de har snabbast avhjälpning och lägst downtime, förvisso högst priser ofta, bara löjligt att säga Felia när det saknas grund för det.
 
  • Gilla
Maveric77 och 3 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
Nej det gjorde dom inte, dom kallades Felia av samma hipsters som kallar Aftonbladet för Aftonhoran.
Telias statistik talar klarspråk, de har snabbast avhjälpning och lägst downtime, förvisso högst priser ofta, bara löjligt att säga Felia när det saknas grund för det.
Nog förtjänade Telia namnet Felia förr men den tiden är förbi.
Den där tidningen du nämner är det http://www.aftonlögnen.se/ du menar ;)
 
Mikael_L
På vårt område så uppvaktar Telia hårt just nu, och erbjuder fiberanslutning.

Fast det las ju ner infrastruktur redan när vägarna anlades för 10-15 år sedan, och jag vågar nästan ta gift på att exakt samtliga hushåll redan är anslutna till det befintliga fibernätet.

Men visst skulle det vara rätt typiskt om grannen längst in på gatan visar sig vara utan fiberanslutning och bestämmer sig för att välja telia så vi får hela vägen uppgrävd! :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.