Du bör ha uttaget på egen säkring, då elgrill, infra etc är effektkrävande. Har du möjligheten så lägg på egen grupp.
Inget krav på höjd men 0,5 m högt och uppåt är att rekommendera (förr var minsta höjd 1,7 m, därav alla högt placerade utomhusuttag i detta land). Kapslingsklass väljer du IP44 (kapslat uttag med membrannipplar och lock för uttagsbrunnarna).
Kanske vill du även att uttaget föregås av en strömställare innanför dörren för att tända/släcka den kulörta julslingan runt balkongräcket.
Och till sist, viktigast av allt: Uttaget skall föregås av jordfelsbrytare vilket inte är en rekommendation utan ett krav!
 
Måste alla uttag utomhus vara kopplade till jordfelsbrytare? Vi har ingen jordfelsbrytare, men eluttag på altanen.
 
Gbg, krav på jordfelsbrytare (högst 30mA) gäller uttag 16A eller mindre utomhus och inomhus i de fall de FÖRVÄNTAS mata flyttbar materiel som användes utomhus.
Dvs. tex även uttag strax innanför altan- eller garagedörrar som man kanske drar ut förlängningssladd ifrån tillfälligt.

Dock gäller detta naturligtvis endast anläggningar som utförs sedan denna regel trädde i kraft. Tror det var 1 jan 1994 om jag inte missminner mig. Eller i samband med "blå boken" 1997. Minnet sviker. Men har ni en äldre anläggning så är det reglerna som gällde vid utförandet som gäller. Självklart finns det mängder med uttag utomhus som inte föregås av jordfelsbrytare tex det jag satte upp hemma hos mina föräldrar sommarn 1991. Men jag har instruerat dom att använda en portabel JFB innan jag hinner installera en riktig. För jordfelsbrytare ska man ha!

Jordfelsbrytare är dessutom självklart idag då vi har ett krav som säger att vid nyuppförande av bostäder, grundskolor, fritidshem och daghem SKALL den elektriska installationens gruppledningar skyddas av jordfelsbrytare.
 
Hej.

Vi installerade ett uttag på balkongen i vår bostadsrätt och elektrikern drog den direkt från ett uttag inomhus ( från köket rakt ut ). Det vart jättebra och vi har haft julslingan i, smidigt och en fin investering för bostadsrätten tycker vi.

Det kluriga var att borra ut, man var tvungen att vara mycket försiktig då det fanns risk för att stora delar av fasaden/putsen/ytskiktet skulle lossna.

Men det gick bra, lycka till.
 
Hej Carl!
Det var kloka råd du ger oss alla ... finns det krav från myndigheter eller inte så skall man skydda sej själv och huset i alla fall och med alla tillgängliga medel. Man skall vara något mera aktiv som husägare än bara försäkringsbetalare. Vi flyttade i ett gammalt hus och det första vi gjorde var att installera en jordfelbryttare och sätta brandlarm här och där! Vi tyckte att det var dumtsnålt att inte göra det ....
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.