Nja, OM ngn granne inte ger sitt medgivande så måste man söka bygglov om det är närmare än 4,5m från gränsen. Kommunen kan väl knappast agera granne om de inte har ngn byggnas gränsande mot vägen just där.
 
D
I bygglovssammanhang är kommunens väg en granne som alltid invänder. Det har jag frågat om tidigare. T.ex. Kan du inte sätta upp en friggebod intill vägen, även om den är 4,5m bred och du alltså inte har någon annan granne intill.
 
Redigerat av moderator:
OK..
 
D
karlmb skrev:
OK. Synd han byggde muren innan reglerna ändrades då.
Ändrades? Vet du att man fick bygga en mur där utan bygglov tidigare eller varför tror du det?
 
DIY_freak skrev:
Ändrades? Vet du att man fick bygga en mur där utan bygglov tidigare eller varför tror du det?
Sorry, tankevurpa..har ändrat mitt inlägg nu!
 
Vad är det för bygglovsregler som gäller då? Här kan man exv. bygga "spalje" hur hög/bred som helst. Dvs om det är mer än 50% luft i "staketet" så räknas det inte som "plank" och då behövs inget bygglov.

Så kraftiga stolpar med avbärarräcke borde ju kunna stoppa bilar lika bra utan att för den sakens skull bli en mur. (Men man får inte ljuddämpningen, vilket de boende kanske också ville åt).
 
D
Muren är redan byggd, så det är ju ett problem för andra lösningar. Tydligen är den gjord som en riktig stridsbunker, 2/3 (eller något sådant) av muren är osynlig under jord och det är bara den översta 1/3 som bildar själva muren som är byggd för att stoppa långtradare som kommer snett.... :wow:
 
DIY_freak skrev:
Muren är redan byggd, så det är ju ett problem för andra lösningar. Tydligen är den gjord som en riktig stridsbunker, 2/3 (eller något sådant) av muren är osynlig under jord och det är bara den översta 1/3 som bildar själva muren som är byggd för att stoppa långtradare som kommer snett.... :wow:
Ta dit betongsågen och såga slitsar uppifrån och ner och mura in horisontella rör för stabiliteten eller något?

En riktig bunker behöver ju embrassyrer. :)

Eller kanske göra om den till stridsvagnshinder? :)

Nej, allvarligt. Eftersom vägverket motsätter sig muren pga att sikten för bilister begränsas, är det något speciellt som träder in? Även en spalje kan ju begränsa sikten för en bilist, så kan en "granne-som-är-en-väg" fortfarande lägga hinder i vägen för mig som villaägare även om en spalje inte skulle vara bygglovspliktig? Vad med en häck? Kan de tvinga mig att exv. klippa den?

(Några rejäla ekar skulle ju fungera lika bra som en mur, men det tar ju ~300 år innan de har rätt storlek, så det är kanske inte realistiskt heller. ;))
 
Demmpa skrev:
Ja, kommunen, Trafikverket, etc kan tvinga en att klippa häck/träd/etc men hänvisning till PBLen.

Ungefär denna folder har alla kommuner [länk] det kan variera lite i dom olika måtten
Ja, det visste jag nog egentligen att det fanns regelverk. Jag visste bara inte var det kom ifrån. Om det var lokalt, beroende på detaljplan osv. Men det är alltså direkt ur PBL som man tar inskränkningen, och jag antar att det då alltså är på riksnivå som man gjort den specifika tolkningen av var "olägenhet" innebär m.a.p. hur höga häckar osv. får vara?

Så oavsett vad murägaren gör i det här fallet, så är det alltså nästan ogörligt att få till ett högre hinder än vad trafikverket säger (80 cm?).
 
harry73
Står muren en bit in på egen mark, kan man höja marknivån med max en halv meter, men det ska inte bli en ramp såatt bilar kommer flygande in i huset
 
Märkligt ställe måste jag säga nu när jag tittat på sattelitbilden.
Den lilla sidovägen är ju en säkerhetsrisk i sig, och det är väl utfart rakt ut från den som TRV kan anse vara skymd av en hög mur.
Men om man stängde den lilla vägen just vid muren, och var tvungen att köra ut åt vänster via den lilla vägen bort till nästa korsning, då skulle ju det inte bli frågan om någon skymd sikt!
Kanske tom det är runtsladdande bilar in/ut på den lilla vägen som egentligen är problemet...?
 
D
karlmb skrev:
Den lilla sidovägen är ju en säkerhetsrisk i sig, och det är väl utfart rakt ut från den som TRV kan anse vara skymd av en hög mur.
Är det ens en bilväg?
 
Kikar man på grusvägen så verkar den bara ansluta till ett hus?
Den lilla vägen längs med är en cykelväg.
 
D
Har tittat på fotot på huset (och ägaren) och det verkar ju som om muren han byggt är vid västra gaveln. Det antyder ju att det är där bilarna brukar köra in. Mot själva vägen finns det ju ingen plats att bygga någon mur alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.