Står inför att måla om i källaren. Väggen är i grunden putsad, men många lagningar med spackel etc, hål etc har gjort strukturen väldigt ojämn. Delar av väggen är omputsad med ny puts. Stora delar är gammal färg på som sitter mkt bra. Funderar på om man kan "slamma" över hela ytan innan målning för att få jämn struktur.

Går det att slamma ovanpå gammal färg? Vad använder man isf? Putsbruk, gipsputs, husfix?
 
Gipsputs hade jag nog rekommenderat utan att veta mer. Det är ju ganska mjukt så det bör klara lite rörelser samtidigt som det är lättjobbat. Det är ganska lätt att få en jämn "putsstruktur" med det.
 
Tack, jag tror jag testar på en vägg och ser hur det verkar!
 
Generellt brukar man väl avråda från just gipsputs i källare om det finns risk för fuktvandring.
 
Eller så blandar du strukturmedel i färgen.
 
Färgen jag målar med heter cylitol bio och är ngn slags variant av silikatfärg som även funkar på gammal färg. Har testat en gång med strukturmedel, men det känns som denna färgen binder upp det dåligt. Skulle därför vilja "strukturera" väggen innan målning.
 
vi använde finjas byggspackel, laga vägg. La på tunt och gjorde strukturen med en sån bräda med svamp under. Blev superbra. Det är helt cementbaserat, kan kanske läsa på nätet om fästning, men jag gjorde nån meter in på det jag målat med silikatfärg (gjorde en lång korridor i två omgångar) och det var inga problem att fästa.
 
Lägger denna tråd på bevakning eftersom jag har samma fråga som TS.
Mina väggar är hyfsat hela putsade i kalkhaltigt bruk. En del målade med silicat, andra områden akrylat, samt en del lagningar.
Funderade på om man kunde använda rullspackel och bredspackla första lagret, men lämna andra rullspacklingen obearbetad? Vill först jämna ut skador, men sedan få en lagom strukturerad yta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.