Det pratas fram och tillbaka om huruvida man ska ha diffspärr i gamla hus när man isolerar. Jag undrar nu, hur har ni som redan har isolerat er gamla kåk gjort? Har ni lagt plast i taket upp mot vinden eller inte?

Jag står inför frågan om jag sla plasta eller inte när jag nu isolerar snedtak och tak i hallen på ovanvåningen, kåken är på 1½ plan byggd -49. Man får olika bud hela tiden, jag har fram tills för nån timme sedan varit helt inne på att jag ska plasta, men så snackade jag med en snickare som jag känner. Han menar att beslutet är mitt eget, men han skulle inte lagt någon plast, inte i ett gammalt hus.

Den stora frågan är alltså: Hur har ni gjort?
 
Hej!

Jag tror att jag har svarar på denna fråga någonstans här på forumet tidigare men det var ett tag sedan. Vi har samma problem, men har bestämt oss. Vårt hus är från 38. Vi har förlängt det 4 m med källare + 2 våningar. Där har vi plastat tak och väggar och byggt med modern byggteknik (reglar och isolering).

Det gamla huset är byggt av stående plank med 1" sågspånsisolering mellan stommen och fasaden. Där har vi tilläggsisolerat 50 mm västkustskiva och byggt ny fasad utanpå.

På insidan av de gamla väggarna kommer vi att byta tretex mot gips. Där finns då möligheten att plasta också. Vi har valt att inte göra det. Den gamla väggen har 3 lager vindpapp (före och efter sågspånet och inannför fasaden). Det tror vi räcker för att stoppa draget. Vi vill inte sätta plast på väggarna främst av följande orsaker:

1) Den varma fuktiga luften som är farlig stiger uppåt.
2) Väggarna är torra och fina och har fungerat i nästan 70 år som de är.
3) Utan plast vädras fukten bort åt bägge hållen (om den nu finns).
4) Vi ska fixa bra ventilation.

Taket är en annan historia. Där ska vi ta bort innertaket och öppna till nock. Vi ska också sätta luftspalter och isolera typ 400 - 500 mm. Det blir alltså en i princip modern konstruktion på taket utan kallvind. Där ska vi ha plast som är nerdragen 0,5 - 1 m på väggarna på övervåningen. Detta har vi valt för att stoppa den varma och fuktiga luften från huset att stiga upp i taket.

De som har rått oss är våra snickare, rådgivningen på Svensk Byggtjänst och naturligtvis de länkar som finns här på forumet i detta ämne.

/pinebar


 
hej!jag tycker pinebars utvärdering verkar förnuftig.vi gör lika dant på vårat jobb. har man möjlighet o lägga plast, i våtrum o tvätt är det att föredra.men då får väggarna ha lite isolering,så dom inte är för tunna,annars kan problem uppstå.ha de.
 
Snickaren jag nämnde var här och tittade, jag blev då rådd att skippa tankarna på plast. Anledningen är att det aldrig går att få tätt och det kommer att skapa ett koncentrerat tryck där det läcker igenom. Det låter väldigt logiskt i mina öron, men det finns säkert argument emot det.

Inga fler hempulare som vill dela med sig?
 
Jag plastar så gott det går överallt där jag kommer åt.
 
Hus från 1909

Isoleringen består ibland av spån, men oftast ör det antingen tomt eller fyllt med skräp!

Vartefter renoveringen på övervåningen fortskrider kör jag 95mm glasull, plast och sedan 45 mm glasull. Så det blir plast i väggar och tak.

Samtidigt skapar jag visst undertryck med hjälp av PAX261 som får gå med reducerat varvtal för jämnan.

Har pratat med flertalet "fukt-konsulter" och samtliga rekommederade plast. Även med tanke på ålder osv.

Men nog tycker jag att det bör funka utan plast om man kör med cellullosa-isolering eller motsvarande samt har god ventilation. Samt kanske "ång-broms".

Vad gäller vår kåk har kombinationen dålig ventilation och det faktum att cirka 1 kvm snedtak har saknat takpapp under plåten givit en rejäl fuktskada eftersom kondens bildats under plåten. Så lite skadad har man blivit och vill gärna båda ha hängslen och livrem  :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.