Mikael_L
Det finns ju dataloggers för spänningsövervakning och elkvalitetsmätning, konstigt att inte eon satt upp en sådan efter trafon direkt när felaktiga spänningar påtalades?

Stöt på dom ifall dom inte kan logga i trafon eller kanske hellre i servisänden hos dig en vecka eller så.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
GK100 skrev:
Har du någon uppfattning om hur många ni är som är anslutna till samma trafo och vilken typ av belastning det är?
Nej det har jag ingen större koll på
 
Mikael_L skrev:
Det finns ju dataloggers för spänningsövervakning och elkvalitetsmätning, konstigt att inte eon satt upp en sådan efter trafon direkt när felaktiga spänningar påtalades?

Stöt på dom ifall dom inte kan logga i trafon eller kanske hellre i servisänden hos dig en vecka eller så.
Dom har gjort det vid ett tillfälle 2013 men den veckan var det inga problem. Nu hittar de inte felet och känner inget ansvar. De skyller på värmepumpen
 
cpalm skrev:
Var tar du jord ifrån där då?
Närmaste stället, plåtlådan runt säkringarna.

Jag får ju samma värden i alla fastigheter oavsett om jag mäter från jord eller nolla samt oavsett om jag har fastigheterna inkopplade eller ej.
 
Funderar på något KNX system som kan logga spänningen på nåt vis, vet nån om det finns?
 
Prova att mäta mot äkta jord, ex. en vattenledning. Du kan ju dra fram en ledare som kan ligga i beredskap för mätningen när felet visar sig.

Det finns realtivt enkla multmeters med max och min funktion. Dvs. de kan frysa det högsta eller minsta värdet, då får du visserligen ingen tidsstämpel med enkla billiga instrument.

Jag gissar att du har någon form av glapp i PEN ledaren.
 
Om du inbvesterar i en multimeter med PC interface, ofta usb. Så får du alltid (?) med proramvara som kan tidslogga mätningarna.

Jag har sett instrument som definitivt kan det för typ 1000 kr. Men jag är övertygad om att det finns billigare alternativ om man söker lite. Det instrumentet jag såg hade lite andra funktioner som är onödigt här (TrueRMS, frekv. räknare osv).
 
D
Har inte lusläst alla inläggen. Var utför ett liknande problem hos mina farföräldrar. Där visade det sig att en inkommande säkring var trasig och via flera trefaslaster fanns spänning på den trasiga fasen ändå.
Detta gjorde att det fungerade att tända en lampa eller två på denna fas men mer än så blev problematiskt.

Börja med att mäta så alla tre faserna har spänning in med allt i huset frånkopplat. (ta ur inkommande säkringar och mät med ett bra instrument)
Har du spänning på alla 3 sätt i en säkring och mät att den fungerar och att du har spänning på utsidan från den. tabort och upprepa på alla 3 faserna. Säkringar kan vara trasiga och se hela ut. Har även varit med om delvis avbrunna säkringar så räkna inte med att en säkring som ser hel ut är det.

Ger alla 3 faser rätt in och ut ur inkommande säkring kan du börja felsöka i huset.
när felet uppkommer koppla bort alla laster som har mer än en fas till sig. Värmepumpar, spisar tvättmaskiner etc. Även om du har äldre kopplingar som man sedan använder 1 fas på bara.
 
  • Gilla
ryabacken
  • Laddar…
Jag vill minnas från skoltiden att du kan få lite konstiga spänningar om du snedbelastar en Yyn eller en Dyn transformator, den ena värre än den andra, därav kom någon på Z-kopplade transformatorer. Rimligtvis borde en fas på ett hus inte ha tillräckligt stor inverkan, men det är en teori

//J
 
  • Gilla
ryabacken
  • Laddar…
Hur har det gått med ELfelet?
Har du hittat felet ännu?
 
  • Gilla
gbgustaf
  • Laddar…
Nej tyvärr inte. Det har hållt på hela dagen idag. Jag har ingen lösning. Eon tycker att problemet ligger i fastigheten men där hittar vi inget fel.
 
hsd
ryabacken skrev

QUOTE=hsd;2265645]Vad är spänningen på L3 när alla säkringar är urskruvade
Typ 230-240[/QUOTE]

Då har Du avvikelsen Hos Dig
(vill Du fortsätta mäta ska Du ha en mätare som belastar vid mätning)
Kan vara en felaktigt ansluten 3fasmotor (tex pump)
är det många olika aktörer som kopplat i Din elanläggning(elektriker pumpinstallatörer mm mm)
anlita en elektriker som kan bena ut problemet
 
hsd skrev:
ryabacken skrev

QUOTE=hsd;2265645]Vad är spänningen på L3 när alla säkringar är urskruvade
Typ 230-240
Då har Du avvikelsen Hos Dig
(vill Du fortsätta mäta ska Du ha en mätare som belastar vid mätning)
Kan vara en felaktigt ansluten 3fasmotor (tex pump)
är det många olika aktörer som kopplat i Din elanläggning(elektriker pumpinstallatörer mm mm)
anlita en elektriker som kan bena ut problemet[/QUOTE]

Hej

Inte så enkelt, läs gärna alla inlägg. Vid ett tillfälle är som sagt endast L1 inkopplad och alla säkringar ur och ändå finns förhöjd spänning på L2. Och som sagt, flera elektriker har varit här.
 
Problemet i den här tråden är att hela huvudvärken går åt till att lista ut hur ditt anläggningskomplex ser ut och var och hur du egentligen utför dina mätningar. Du måste vara mycket tydligare om du ska kunna få hjälp. Försök följ råden hur du ska mäta så blir det mycket lättare att dra rätt slutsatser. Men börja med att peka ut i din skiss över fastigheter exakt var du mäter och utför dina experiment. Bara i din film så kan jag se ytterligare 3 säkringar svepa förbi - ser ut som 25A. Var sitter de i kedjan? Är de gemensamma för alla tre fastigheter? De säkringar du drar ur - är de för endast en av fastigheterna? Ta stillbilder över alla "skåp" så att man ser helheten snarare än detaljer till att börja med. O.s.v.
 
Redigerat:
  • Gilla
yxis och 4 till
  • Laddar…
Hej alla

Nu börjar det stimma i alla lysen igen. Idag, just nu, först flimrar det som tusan, straxt därefter sticker spänningen upp till 280 på en fas och 180 på en annan. Spelar ingen roll om jag stänger av en hel fastighet eller värmepump som någon har antytt. Den totala effekten i hela system är när det händer runt 2kW samtliga fastigheter.

Vet någon vad som kan vara lämpligt att skaffa för att kunna mäta spänning på alla faser och få upp det i en datorlogg online eller liknande? Kostnad spelar ingen roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.