Staffans2000
Jag rekommenderar att du köper en variant där snöret/vajern/kedjan löper i själva hantagsdelen, alternativt i form av ett runt band längs med. Det är så irriterande tycker jag när snöret hela tiden fastnar i trädkronan när man byter läge.
 
Mothåll är bättre på död ved, på levande grenar är det risk för krossade fibrer som ökar risken för angrepp.
 
Har en sådan här http://www.fiskars.se/produkter/traedgaardsarbete/universalklippare/universalklippare-med-teleskopskaft-up86-1000598
Kompletterad med grensåg. Hade tidigare en med utvändiga snören men det trasslade bara.
Men jag rekommenderar att klippa i storlek fingertjock och för grövre använda sågen. Det fungerar hyfsat bra att för lite öppnare kvistrensning ha sågen monterad och kunna använda båda. I lite tätare träd så är det enklare att montera bort sågdelen om den inte behövs.
Det står att den klar dryga 30 mm att klippa men det tycker jag frestar för mycket på dragmekanismen och speciellt om det är hårda torrgrenar. Det är smidigt att anpassa längden via ett vred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.