Hej!

Vi har precis fått besked om att få köpa en tomt till rätt pris!

Tomten lutar ganska kraftigt här och var och det krävs en bra topologisk karta för att kunna planera något hus. Har beställt en nybbyggnadskarta, men det kan ju ta månader och vi har inte så mycket tid så vi vill börja tidigare.

Eftersom en gps-mottagare både har koll på höjd över havet och var man befinner sig borde det ju inte vara så avancerat att skapa en karta enbart med gps-kordinater som läggs in i en databas eller liknande. Jag har en bluetooth-gps och en bärbar dator, men hittar inget program som gör detta - det måste väl finnas???

Eller finns det något annat sätt än att göra en manuellt vilket måste ta veckovis för vår tomt?

/peo i mölndal, men kanske snart göteborg...
 
Är det en sån där vanlig GPS för bil/cykel/svampplockning du har eller en sån som lantmätarna har? Jag tvivlar på att precisionen i de vanliga GPS är tillräckligt bra. Det slår ju i praktiken på flera meter. Jag har provat med två GPS av olika märke bredvid varandra, och deras angivna höjd skilde med 10-tals meter.
 
Föregående talare har rätt i att höjdavvikelsen på GP-systemet är alldeles för stor för att det ska fungera.
 
GPS kan du nog glömma. Den har inte den nogranheten som du behöver.

Om du har bråttom så beställ ett utdrag ur BASKARTAN. Detta brukar inte ta många dagar. Skillnaden är att den inte är uppdaterad på samma sätt som en nybyggnadskarta.
I min kommun (Järäfälla) så tog det en dag och 500 kr att få utdrag ur baskartan.

Nybyggnadskartan uppdateras manuellt, bl a med att man åker ut till din tomt och tittar att det stämmer.
 
Hej Peo!
Vi hade liknande behov som du när vi för några månader sedan själva "tillverkade" en situationsplan för bygglovsansökan. Kommunen saknade kartunderlag för vår mark, så någon "Baskarta" gick ej att få fram (bygger på landet utanför detaljplanerat område).
GPS avfärdade vi direkt. Inte ens under bästa förhållanden kan du få bättre höjddata än på någon/några 10-tal meter när, precis som andersmc skrev.
Istället tog vi en bestämd punkt i terrängen som referens och använde sedan ett billigt laserpass, en inlånad avståndsmätare (proffsgrej med cm-precision även för avstånd uppåt 100m), och lite trianguleringar för att ta ut relativa höjder i terrängen. Dvs på vår karta angav vi relativa höjder i förhållande till vår referenspunkt. Gick förvånansvärt snabbt och smidigt och bygglovskontoret var nöjda.
Själva kartan ritade vi förresten i programmet OCAD som många orienteringsklubbar använder för att snickra till sina kartor.

Tycker du detta låter för bökigt gissar jag att vilken grund/mark-entreprenör som helst kan "väga av" din tomt till en inte alltför blodig peng.

mvh / Håkan
 
Möjligen kan en dgps räcka för jobbet. Den ligger på ca 1 meter i felmarginal
 
Jag tror du behöver en Totalstation.
Sök på google, borde finnas någon i din närhet som antingen hyr ut instrumentet eller ännu bättre kan göra mätningen åt dig, då det tar lite tid att lära sig.
 
mats_o skrev:
Möjligen kan en dgps räcka för jobbet. Den ligger på ca 1 meter i felmarginal
På höjdangivelser? Var hittar du den informationen?
 
sjöfartsverket eller lantmäteriet tror jag. Var ett tag sen

 
Den här killen http://www.matniklas.se/ verkar rätt insatt i saken och anger följande noggrannheter:
GPS: 10 - 15 m horisontellt och 20 - 25m i höjdled
DGPS: 0.5 - 5 m horisontellt och 0.8 - 8 m i höjdled

Ska man ta ut lite höjder för att planera in huset på en ordinär tomt kan man ju då lika gärna köra med ögonmått ;)


 
Tack för input!

Blir till att mäta för hand istället...

/peo
 
Krumeluren skrev:
Den här killen [länk] verkar rätt insatt i saken och anger följande noggrannheter:
GPS: 10 - 15 m horisontellt och 20 - 25m i höjdled
DGPS: 0.5 - 5 m horisontellt och 0.8 - 8 m i höjdled
Jo det var såna siffror jag hade i minnet, alltför oprecist för höjdkurvor för det här ändamålet alltså.
 
Jag backar och plockar fram måttbandet istället
 
Spännande detta med hur precis GPSen är.
Dessa siffror undrar om det diffar flera meter i höjd om man flyttar sig inom ca 100*100 meter eller om felet ligger inom en tolerans som duger för detta ändamål?
 
Detta är en kul tråd.
Jag har en Garmin Etrex Vista som har något Garmin kallar "Barometric Altimeter" detta innebär att höjdinformationen kalibreras när man har en bra signal från många sateliter (DGPS) och sedan använder den en inbyggd barometer för att beräkna höjdinformation från den kalibrerade höjden. Man kan också själv manuellt kalibrera höjden om man vet vilken höjd man befinner sig på.
Den absoluta höjdnoggrannheten uppges vara 10 foot eller ca 3m.

Dock tror jag den relativa noggrannheten är bättre än så. Om man står still och flyttar GPS:en upp och ner i luften så brukar höjdskillnaden anges mycket exakt. Oftast inom ca 0,2 m.

Jag är rätt så övertygad av att om man med Etrex Vistan gick sakta i ett tätt rutnät över frågeställarens tomt fram och tillbaka ett par gånger och sedan tankade in dessa 3D-koordinater i datorn. Gjorde lite medelvärdesbildning i Excel, Matlab, MathCad eller liknande program. Därefter exporterade koordinaterna till ett 3D-CAD program så skulle man få en 3D yta som med rätt så bra noggrannhet beskrev tomten. Jag skulle i alla fall testa denna metod om jag hade ett liknande problem.


Min mor jobbar sedan 35 år tillbaka som karttekniker på lantmäterikontoret och den Totalstation med integrerad GPS de använder för utsättning och mätning har en noggrannhet på mindre än 1 cm. Dock tar de då hjälp av lokala kända GPS referensstationer så kallad RTK för att nå denna noggranhet. Denna typ av utrustning kostar några hundra tusen, så det är nog inget för gemene man.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.