Hjälper en vän som fått en faktura från sin bostadsrättsförening angående en felanmälan av hiss i samband med inflyttning.

Vid inflyttning i lägenheten lastade vi in en säng i hissen. Sängen fick plats innanför spärrlinjen vid dörren. När dörren gick igen åkte hissen iväg, någon ville väl åka hiss... När sedan hissen kommer fram så går dörren inte att öppna.

Det visar sig att innerdörren är någon form av vikdörr och när den skall öppnas viks den inåt och sängen är då i vägen för att dörren skall kunna öppnas och hissen blir blockerad.
Hissjouren kommer och öppnar hissen så vi får ut sängen, frid och fröjd. Teknikern säger att det är femte gången på kort tid han åker på detta och hans kollega har åkt minst lika många gånger.

Bostadsrättsföreningen skickar sedan en faktura till bostadsrättsinnehavaren på 1700 plus moms.

Jag vill ju givetvis bestrida denna faktura, om nu hissen kunde åka iväg så kan det väl inte vara felaktigt lastat, då borde väl säkerhetsanordningen gått in? Jag vill ha det till att det är ett konstruktionsfel i hissen, eller åtminstone oerhört korkad lösning som inte skall belastas den enskilde medlemmen?

Är jag fel ute eller är mitt resonemang rimligt?
 
Din vän kommer inte vinna på att klaga. Hissen är till för persontransport - kan man inte lasta den säkert kan inte någon annan än lägenhetsägaren bli ansvarig.
 
Är spärrlinjen på fel ställe så skall/borde det belasta den som satte dit spärrlinjen alternativt den som ansvarar för att spärrlinjen sitter korrekt.
Det vore intressant och se bilder på spärrlinje och tillgänglig bredd i hissen och hur bred sängen verkligen är.
Har TS schabblat så är det bara betala.
 
Om innerdörr är öppen så skall väl inte hissen gå att trycka till en annan våning? :confused:

Innerdörr är en säkerhetsanordning som , i min värld, ska blockera hissen för användning, i öppet läge.

Hade ni stängt innerdörren, så kan jag tycka, att det är ert fel. Om inte så får man titta på säkebrhetsfunktionen på innebär dörren.
 
harry73
Sängen har antagligen rört på sig när hissen åkte iväg, så att den hamnade i vägen för dörren, så i framtiden ska man se till att hissen inte åker iväg utan att en av er är med, som kan se till att era grejor blockerar dörren
Om kostnader ska betalas av alla lägenhetsinnehavare (=BRF) eller den enskilda är en bra fråga. Det finns något att säga för båda vaianter
 
Med facit i hand vet är vi väl medvetna om vad som kunde gjorts bättre, jo... :)

Innerdörren är automatisk så man stänger den inte manuellt, när yttre dörren stängs och någon trycker på en knapp så stängs innerdörren. Jag tror inte sängen flyttat sig, den stod på högkant/långsidan så det är inte bredden utan längden som avgjorde. En standard 2m säng.

Jag tycker att om dörren inte gick att öppna, borde den heller inte gått att stänga, hur som helst är det en riktigt dålig konstruktion med vikdörrar som innerdörr. Hade inte hissen åkt iväg utan att någon var med så hade det varit en enkel sak...
 
D
Det troliga är trots allt att sängen stod ivägen för dörren även vid stängning men inte så farligt att det inte gick att stänga. Sedan när dörren skulle öppna sig så var det större motstånd. Sådant kan ju hända, vid stängning kanske den gled längs med ett sängben medan vid öppning så fastnade den på sängbenets spets t.ex.

Ni borde ju ha sett till att den yttre dörren inte stängde sig, men det verkar ni ju ha insett så här efteråt.

Jag skulle nog ha betalat och försökt glömma det hela. 2,000:- är inte hela världen och det är kanske ingen bra BRF-karriär att börja med att sabba hissen, vägra erkänna något ansvar och vägra betala, även om du till viss del kan ha rätt om det är absolut säkert att sängen till alla delar var klar för dörrmarkeringen.
 
harry73
Jag brukade blockera hissdörren dom gånger jag använde hiss vid flytten och när jag ville undvika att hissen åkte iväg med mina grejor.
Sen vem som ska betala är en annan sak. det enklaste är om alla kostnader för gemensamma utrymmen tas gemensamt. Ska man i varje fall bedöma om det är den enskildas fel eller om man tar det gemensamt, blir det inte kul stämning i föreningen och blir det väldigt lätt orättvist.

Om det nu inte är sängen som blockerade dörren, men om den fastnade själv, säkert om det hände tidigare, då borde kostnader tas gemensamt. Du kan kolla med styrelsen/vaktmästaren eller hissmontören, vad som hände de förra gångerna dörren fastnade.
 
2000Kr är inget att bråka om för min del men i detta fallet är det min särbos dotter och då är 2K inte lika enkelt.

Men med de resonemang ni har ovan är ju rimliga, det blir väl troligen till att betala...
 
D
gaidin skrev:
2000Kr är inget att bråka om för min del men i detta fallet är det min särbos dotter och då är 2K inte lika enkelt.
Vad sägs om att ge en hissreparation istället för flyttgröt... :rolleyes:
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Fairlane
Svårt att säga hur det är här ooch vilka regler som finns i föreningen.
Där jag var ordförande hade vi en annan variant, nämligen fotoceller, eftersom hisskorgen var så liten att det inte gick att bygga något annat på ett rimligt sätt.Vi råkade ut för att folk fyllde hissen i samband med flytt så att de inte fick plats att åka med. När hissen startade så ramlade något ner och blockerade cellerna...

Det är riktigt onödiga pengar för föreningen (förutom att folk med problem att röra sig inte kunde komma ut/in på några timmar) så vi satte upp lappar om det och skrev att om något sådant hände igen skulle den ansvarige få betala hissfirmans räkning. Det tycker jag känns rimligt.

Vi hade också en person som ställde in barnvagnen i hissen, gick upp till sin våning och tryckte upp hissen. Jag tror han lyckades få hissen att stanna 3-4 gånger på det viset. Om han kom upp så ställde han sen barnvagnen i trappuppgången, trots att det var förbjudet av brandsäkerhetsskäl. Ta in din barnvagn eller ställ den i barnvagnsrummet sa vi till honom, men det verkade itne gå in. Som tur var flyttade han ganska snart,

Frågan i detta fall är väl om det finns några skrivna regler från föreningen angående detta, kanske ordningsregler. Troligen kan föreningen inte driva in pengarna, men jag personligen skulle se det som att jag klantat mig och betalat, istället för att låta grannarna dela på notan.
 
Det faktum att hissjouren åkt på detta 5-10 gånger på kort tid tycker jag tyder på konstruktionsfel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.