Hur många MWh per månad drar ditt hus?

Har ett nybygge på 150 kvm (1-plans) som jag precis startat upp, så det vore lite intressant att jämföra (beror givetvis från hus till hus det förstår jag).
 
Det varierar ju rätt mycket mellan månaderna. :)

I ditt fall så tillkommer uttorkning av eventuell fukt i nybygget.
 
Det förstås, men mellan tummen och pekfingret så man vet på ett ungefär hur mycket som är normalt eller onormalt.
 
Det finns en rapport från STC som har en massa bra siffor, men räkna med runt 100kWh/m2/år. Googla efter "Energiförbrukning i småhus".

Under första året skall ku köra med litet högre värme och mycket mera ventilation.
 
Har lagt upp lite statistik vad vi förbrukar per månad/år.
http://www.munkhammar.se/page.php?9

Vore kul att veta hur "normala" vi är.
Jämförde fjärrvärmen med en granne som har 160kvm i ett plan och han låg på 27MWh/år. Det tycker jag var ganska mycket.

\\Jan

Edit: Sorry, nu funkar länken. Var bara admin som fick läsa den :(
 
Kul länk detdär.. Kraschade Opera... Testade tre gånger :)

OK: Några tips:
Lägg in månadens medeltemp i dina kalkyler och normalisera så har du lättare att jämföra år till år.
Plotta energiförbrukning/medeltemp

Nåväl. Vi är 3 personer med ca 300 kvadrat (200+100 källare)
Du gör av med duktigt mindre värme än vi, men dubbelt så ycket el och vatten.
 
Jag skulle väl fixa en sån där snygg sida jag med. Men detta får duga:

Fjärrvärme (2005-07 till 2006-07) : 26,268 MWh
El: 5410 kWh (!)
Vatten:  129m[sup]3[/sup]

Jag har 2 års statistik
Vi är 2 vuxna o två småttingar
115m[sup]2[/sup] ett plan med källare (som det blåser rätt in i på vintern) byggt -58 med 10cm kutterspån på vinden...
 
Har Excelarket hemma, men vi ligger på ca 15MWh per år för fjärrvärmen och 8MWh på el. Vi har ett 1,5-plans hus på 162 kvadrat byggt 2003. Elektrisk golvvärme i två badrum, resterande rum har radiatorer uppvärmda med fjärrvärme. Huset står i Eskilstuna, geografisk placering är väl inte heller helt ointressant i sammanhanget.
 
GreenTurtle skrev:
Hur många MWh per månad drar ditt hus?

Har ett nybygge på 150 kvm (1-plans) som jag precis startat upp, så det vore lite intressant att jämföra (beror givetvis från hus till hus det förstår jag).
ÄR det någon som vet vad som är mer "positivt" för förbrukningen vid för varma rum:

1. Sänker man temperaturen på fjärrvärmecentralen från 20 till 19 tex.
2. Eller låter man fjärrvärmecentralen ligga kvar på 20 och minskar elementen istället?

Har hört att detta skall kunna påverka mycket och att de flesta betalar flera tusen för mycket om året pga taskiga inställningar.

Kan nämna att vår anläggning visar att temperaturen in är 55c och utgående är 45c, dock är det ju ingen flöde i elementen nu, är det inte flödet + temperaturskillnaden man betalar för? Alltså båda parametrar måste ha ett värde?
 
Snubben som installerade vår värmeväxlare sa att alla element skulle stå fullt öppna så att växlarens regulator kan sköta jobbet. Annars kan du få oönskat "svaj" i systemet när du har två regulatorer som försöker styra samma sak.

Han nämnde dock inget om huruvida energiförbrukningen skulle påverkas. Vi har faktiskt också fått strypa elementen i ett par mindre rum eftersom de blir för varma annars. Men de flesta element står fullt öppna.
 
Hej!

Har ett hus byggt -37. Källare (ca 75m2) + 2 våningsplan (ca 150 m2 totalt) + inredd vind (ca 50 m2). Alltså drygt 200 m2 + källare.
Ingen isolering i väggarna förutom 1,5 cm luftspalt.
2 badrum med elektrisk golvvärme. Övrig uppvärmning radiatorer med FV

Har under vårt första år förbrukat:
Fjärvärme 37 MWh
El: 7000 kWh
Vatten: 78 m3

Vi är två vuxna och två barn (3 och 5 år). Bor i Västergötaland.
Höll på att justera in FV regleringen under lång tid i vintras samt lång och kall vinter (för våra breddgrader). Hoppas få ner FV förbrukningen under nästa år.
 
Har under vårt första år förbrukat:
Fjärvärme 37 MWh
El: 7000 kWh
Vatten: 78 m3
Ni har inte anlagt gräsmattor va? :) Vi gjode av med ca 100 m3 vatten på ett år. 25MWh och 6000KWh, men då eldar vi i täljstenskamin på vintern. Har som du 200m2+källare. Håller 10C i källaren på vintern.
 
Inga gräsmattor anlagda. Det gjorde jag förra helgen så nu blir det väl mera vatten ;)
 
Tur att man har sjövatten för 200kr i månaden :)
 
Hej!

Vi har ett hus byggt -71. 116 m2 enplan med 116 m2 inredd källare. dvs ca 232m2 totalt. Dessutom ett isolerat garage på 45 m2 som vi håller frostfritt med elelement.
Källare tilläggisolerad med 70 mm frigolit under mark. Lättbetong grund fast träbjälklag med tegelfasad.

1 relaxbadrum och tvättstuga i källaren på totalt 25 m2 med vattenburen golvvärme med endast 50 mm frigolit under. Övrig uppvärmning med radiatorer med färrvärme.
Vi håller rätt så varmt inomhus ca 21-22 C. Bor i Östergötaland och vi är 2 vuxna och 2 barn under 5 år.

Medelvärde över senaste 6 åren.
Fjärvärme 22,8 MWh/år
El: 8800 kWh/år
Vatten: 161 m3/år

Det som stör mig är elförbrukningen som de senaste åren sakta gått upp till 10200 kWh/år. Senaste veckorna har den legat på 20,2 kWh/dygn. Jag kan inte fatta vad det är som drar el. Kan det vara en felaktig elmätare?

Jag har precis köpt en portabel elmätare och har hittat kanske 100 W i standbyeffekt jag kan ta bort, men det är ändå ca 700W som jag inte fattar var de kommer ifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.