Ska få hjälp att renovera gamla fina spröjsade träfönster .
Min undran är spelar det stor roll i fall man använder linoljefärger eller inte ?? är det viktigt i fall man skrapar vissa nästan trärena att ha linolja först eller inte vad är skillnaden på med eller utan ??

är det likså viktigt med linoljekitt ??
 
Jag skulle välja linoljefärg och linoljekitt för det är lättarbetade produkter.
Nackdelen jämfört med moderna produkter är längre torktid.
Du behöver inte skrapa trärent, skrapa bort det som sitter löst.
Linolja är en del i färgen, du kan mätta torra ytor innan du målar med linolja.

Ett tips är att skaffa den här boken
http://www.adlibris.com/se/bok/gamla-fonster-renovera-restaurera-och-underhalla-9789113024103

Inspirationsbild nedan, även till synes hopplöst dåliga fönster är värda en renovering
https://dl.dropboxusercontent.com/u/72537417/Foton/F%C3%B6nster%20f%C3%B6re-efter.jpg

/Micke
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
vad för linoljefärg ska man välja då tro tänker då på olika märken tex ALLBÄCK LINOLJEFÄRG som är lösningmedels fri ...eller ??
 
  • Gilla
Vinodlaren
  • Laddar…
Jag skulle säga att det viktigaste beslutet har du redan tagit. Det är att renovera fönstren i stället för att byta. Linolja är ett bra träskydd. Det är därför bra att ha på rikligt med linolja på trät, men jag har läst att man kan ha för mycket också. Risken finns att färgen bubblar sig om man har för mycket linolja under. Oljekitt fungerar bra att kitta med även när trät är blött av linolja. När jag renoverat fönster har jag inte använt linoljefärg av den orsaken att modern färg är lättare att få tag på. Det går det också.
 
ok då får jag råda lite med dom killarna som ska måla efter som det beror lite på en då vad dom tycker funkar bra också , har hört att vissa ogärna målar med linoljefärg ....
 
Hur lång tid kan man räka ca i timmar per fönster ... 3-5 tim är det rimligt ??
 
Jag skulle absolut rekommendera linoljefärg eller i yttersta nödfall någon alkydoljefärg av bättre sort. Linoljefärg är hållbar och skyddar träet bra och är inte till hinders nästa gång fönstren behöver en översyn.

Det är praksis bland bättre sortens fönsterrenoverare att olja de områdena man har skrapat. Antingen oljar man med med rå linolja som man värmer in med varmluftspistol och så torkar man av överskottet med en trasa eller så oljar man med kokt linolja förtunnad med pinenterpentin. Givetvis skall oljan torka några dagar innan man fortsätter med kitt och målning.
Vilket alternativ man än väljer så kan man strunta i de ytorna där den gamla oljefärgen sitter fast. Man skrapar där färgen är lös helt enkelt och där den sitter fast får den vara kvar.

Det är ytterst viktigt att kittfalsarna är oljade och gärna grundmålade innan man börjar kitta. Bart trä suger nämligen oljan ur kittet så att det lossnar i förtid.
Somliga lär rentav stryka shellack i kittfalsarna för att få en tät barriär mellan kitt och trä.

Plastfärger brukar ha en förmåga att stänga in fukt i träet så är de oerhört arbetsdryga att skrapa. Fönster med flagande plastfärg vill bli orimligt dyra att renovera nästa gång......så jag tycker inte du skall ställa till något sådant elände för framtiden.

Tidsåtgången kan jag inte uttala mig om för det beror på hur skickliga arbetarna är och hur bra skick fönstren är i från början.
Jag har sett en riktig professionell fönsterrenoverare kitta in glas fyra gånger så snabbt som jag kittar och med snyggare resultat..... och då är jag inte heller någon nybörjare.

Lycka till!
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
T
Olja alla trärena ytor innan du grundmålar, då kommer inte oljan i färgen att sugas ner i träet och lämna pigmentet och fyllnadsmaterialet i färgen på ytan.

Linoljefärgen har den goda egenskapen att den är underhållbar på ett sätt som inte "moderna" färger är. När det gått ett antal år och du tycker att ytan ser matt och tråkig ut så beror det oftast på att linoljan i färgen har brutits ner av "väder och vind" (mycket sol också). Det är i det läget man måste måla om med de akrylatfärger som används idag.

Om du har linoljefärg så tillför du bara nytt bindemedel, d v s linolja blandat med lite terpentin, för återställa färgens skyddande funktion(samt utseende). Det görs lämpligen med trasa eller möjligen svamp - den "målas" inte på med pensel. Då blir det för mycket olja som riskerar att yttorka(egentligen oxidera, men det är överkurs :) ) och skinna sig och värsta fall bli "skrynklig" på ytan. Det är samma sak som händer om man målar för tjocka lager med färg.

När det gäller kitt så är det, som skrivits tidigare i tråden, viktigt att kittfalsen behandlas för att inte den råa oljan i kittet med tiden sugs in i träet och torkar ut kittet. Traditionellt så använde man schellack för att få en tät botten och sen målades kittet samt en-två mm ut på glaset. Då kommer kittet att vara mjukt och flexibelt och fylla sin funktion i många år. Kittning görs efter grundmålning och första lagret färdigstrykningsfärg.
Om du inte målar kittet så är risken att det torkar ut eller äts upp av fåglar.

På ett riktigt linoljekitt blandat på krita och rå linolja (d v s en olja som aldrig oxiderar) kan du måla med linoljefärg med tillräckligt fäste. Det är svårare med akrylatfärg - den fäster inte på den feta ytan på kittet.

Som tidigare sagts i tråden är linoljefärgen diffusionsöppen till skillnad från nyare färgtyper så om det kommer fukt i träet så kan den tränga ut genom färgen och träet torkar upp innan det kan börja ruttna.

Jag har själv fått leverans idag på mina nya fönster som alla är målade med linoljefärg. Blir mycket bra!
 
Läste det här om Allbäcks :
Allbäcks känns bäst ur både miljö & hälsosynpunkt & den är otroligt dryg & lättstruken.

Har någon synpunkter och erfarenheter av allbäcks jämfört med andra ?? såg att beckers och alcro. har samt en andra massa olika
 
Jag har använt ottossons med gott resultat.
 
Har kört alltid kört ottossons färg samt danalims glasmästarkitt/linoljekitt. Samma linoljekitt men den stoora burken heter glasmästarkitt. Köp en liten påse krita så du kan få det till en bra knådbar konsistens som inte kladdar.

Vi återoljade våra fönster med hjälp av en trasa samt kokt linolja. Stryk på och eftertorka efter kanske 30 min. Tog ca 2 h för en person att göra hela huset.

Fönstren blir som nya.

Totalrenoverade alla fönster då vi slipade ner dem till trärent och därefter hela linoljeköret. Jag har beskrivit det i en annan tråd. Viktigaste med linoljefärgen är att man stryker den tunt, mycket tunt annars kan den skinna och bli rynkig. Öva lite först på hur färgen är att jobba med så du känner till det innan du går på fönstren. Bra penslar är halba jobbet, vi har kört anza elite och de funkar utmärkt, rund pensel till platta ytor samt spetsig till detaljerna som kittet.

Lycka till!
 
tack för ditt svar
 
Efter som jag fått ett väldigt bra erbjudande på att renovera 16 st fönster , vad är ett bra alternativ 2 i stället för linoljefärg i fall det inte blir det ??
 
Det finns inget bra alternativ 2.

Det finns linoljefärg som är ett bra alternativ 1.....och så finns det ett dåligt alternativ 8 som är en dyrare sortens alkydfärg till exempel Lappi.....och så finns det fullkomligt olämpliga färger.
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Med all respekt för dem som tycker att rätt sorts färg är viktigt. Fråga målaren. Gamla fönsterbågar skiljer sig inte i konstruktion från nya på något sätt som gör modern färg olämpligare där. Modern färg kommer att skydda gamla fönsterbågar lika bra som den skyddar nya fönsterbågar. Kanske måste du göra om det tidigare än om du använder linoljefärg, men det kanske uppvägs av fördelen för dig som består i att målaren du vill anlita kan tänka sig att använda färgen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.