Hej! Önskar råd om ett trådbundet inbrottslarm. Jag gillar inte strålning och vill inte ha trådlöst. Jag har en oinredd övervåning, så kabeldragning är enkelt.

Söker följande egenskaper:
Inbrottslarm inomhus och på loge (oisolerad)
Brand (Jag har sammankopplade brandvarnare idag och behöver bara en ingång till dessa)
Temperaturövervakning av frysar
Driftlarm vid strömavbrott
Siren ute
Blixtljus ute
Siren inne

Funkar vilka sensorer som helst oavsett märke i ett trådbundet system?

Det som flest verkar rekommenderar är SPC 4320. Andra förslag är såklart även välkomna.

Svedja-nv_ny.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, har man helt vanliga trådbundna detektorer, inte bus-kopplade, funkar allt till allt. Finns säkert undantag, men utbudet av bra grejer är iaf enormt. Själva larmet, centralenheten alltså, klarar alltid den grundläggande uppgiften att om minst en sektion löser ut så tutar allt och larm vidarebefordras till larmcentral för vidare åtgärd.

Men, men... Har man önskemål att sirener bara ska tjuta i vissa lägen, eller i viss turordning, eller att sektioner som utlöses i viss ordning ska starta någon särskild aktivitet, eller att bild från kamera ska vidarebefordras till mobil i vissa fall utan att det är inbrottslarm, t.ex, ja då kommer man in på programmeringstekniskt finlir som man gör bäst i att reda ut innan man köper.

Och så kollar man lämpligen att man trivs med manöverpanelen innan man handlar...
 
Tack för svar. Är det något speciella deckare man bör satsa på? Tänker främst på logen där det är kallt.

Brandvarnarna där det är kallt måste vara joniska, annars
 
RilleRock
Det bästa valet har du redan gjort, att du valt bort trådlöst.
Vilket innebär en anläggning som kommer tuffa på år efter år.

Det finns en handfull bra fabrikat och jag har jobbat med de marknadsledande och ända sen ja montera första utgåvan av SPC version 1.0 när den kom 2009 så märkte man skillnad.
Det var en del mindre programmeringsbuggar i början som har rättats till efter hand.
Nu är den i mina ögon den stabilaste centralen på marknaden.
Vi vet att vi kan tillgodose kunden med de funktioner de inte kunde förklara eller förstod de behövde utan att behöva byta system.
(Skall man ha en enkel, priseffektiv inbrottslarmcentral så är dsc klockren men så fort man skall ha lite mer funktioner, integrera andra system så, nej tack om man inte älskar hemmapul).

SPC:n är framtidssäker, prisvärd i ett shysst gränssnitt och klarar de kraven man ställer i den grad man bygger ut sin anläggning/ändrar om/ändrar behov.
Sen finns det Paradox som jag inte har så bra koll på men verkar vara en kompetent central med smarta funktioner som bygger på busteknik mellan detektorer.
DMOL kan nog förklara mer :)

Finns dock en anledning till att Stanley Security Solutions (fd Niscayah som är den största elektroniska säkerhetsleverantören i Europa) har tagit ett centralt beslut använda sig av SPC på mindre anläggningar och få appen "stanleyfierad".
Likaså Securitas Teknik vill generellt att deras UE som knyter ihop larmanläggningar i ett helhetskoncept att det sker med SPC i mindre anläggningar.

Gillar man inte iden om att ha en "normal" panel innanför dörren kan man sätta denna vid central alt i garderob i entren och montera en platta/mobil på väggen och styra larmet via connectappen lite mer "familjevänligt".
(Finns snygga infällnadsramar, magnetfästen etc).
Säkerheten blir då connectappens 4-ställiga applås utöver ev mobillås.
Bör dock ha stabil wifi men ett alterrnativ iaf.

Nya K52X panelen är dock riktigt stilren.
Gamla K42X är sjukt stabil men kanske inte så snygg i en villaentre om man bygger nytt eller uppdaterar hemmet.
Allt beror ju på vad frugan godkänner??:cool:

Har man en platta kan man med fördel även ha koll på kamerorna hela tiden om man har intresse av detta.
Ja förutom att styra utgångar, sektioner osv

Vad är det för signal brandvarnarna skickar?
 
RilleRock
Andreas083 skrev:
Tack för svar. Är det något speciella deckare man bör satsa på? Tänker främst på logen där det är kallt.

Brandvarnarna där det är kallt måste vara joniska, annars
Detektorer som sitter utomhus alternativt där det är kallt får problem.
Generellt sätt så är lägsta omgivande arbetstemperatur -10 grader.
Normalt tex i linjedetektorer på fasad så monterar man in en värmefolie för att hålla en ok arbetstemperatur för elektroniken.

Kruxet kan vara i IR detektorer att utrymmet är väldigt slimmat och värmefolien håller oftast en ganska hög ytemperatur.
Har man bara ett extra par fram så kan man styra denna värmefolien via en kalenderutgång som slår till lite då och då.
Värmefolie:
http://www.conrad.se/V%e4rmefolie-T...nrad-swe&pi=189204&ci=SHOP_AREA_27807_0506031

Annars kan denna vara ett alternativ som funkar ner till -35 grader.
http://lasshop.se/presta/kombidetektor-ir-mv-od-850-utomhus-bosch-10015534.html

Hur ren är din loge med tanke på brandvarnare?
 
RilleRock skrev:
Vad är det för signal brandvarnarna skickar?
Antingen kommer jag att använda mina befintliga trådlösa Deltronic med deras relä CM-02, http://www.deltronic.se/CM-02.html, eller montera nätanslutna med deras Pluto http://www.deltronic.se/pluto.html. Adressering anser jag inte är nödvändigt. Det går att se på brandvarnaren vilken som larmar primärt.



RilleRock skrev:
Hur ren är din loge med tanke på brandvarnare?
Det är ett kallförråd. Jag har även en oinredd vind som jag skulle vilja skydda. Vet inte om jag ska välja värmedeckare eller jonisk, men det går att kolla med Deltronic.

Det kan ju var idé att bara använda magnet på dörren på logen också och skippa IR.
 
Redigerat:
RilleRock
Andreas083 skrev:
Antingen kommer jag att använda mina befintliga trådlösa Deltronic med deras relä CM-02, [länk], eller montera nätanslutna med deras Pluto [länk]. Adressering anser jag inte är nödvändigt. Det går att se på brandvarnaren vilken som larmar primärt.




Det är ett kallförråd. Jag har även en oinredd vind som jag skulle vilja skydda. Vet inte om jag ska välja värmedeckare eller jonisk, men det går att kolla med Deltronic.

Det kan ju var idé att bara använda magnet på dörren på logen också och skippa IR.
Nä adressering är verkligen inte nödvändig, men iomed relä så bara dubbelbalanserar man slingan och det hanterar ju alla CA.

Man sätter primärt detektor med kammare där inte annan detektor ger bättre detektering dvs man undviker en värmedetektor om kan pga längre detekteringstid (generellt 58gr).
Allt beror ju på hur mycket partiklar du har i luften men anser du det var rent så utgå från en joniserande.
Optisk och joniserande har ju båda fördelar beroende på det brännbara materialet som finns i utrymmena.
Man brukar generellt sammanfatta det:

- Joniserande brandvarnare anses vara överlägsen när det gäller att detektera hastigt uppflammande eller
explosionsartade bränder med fullständig förbränning lättantändbara material som papper, gardiner,
ljus samt brännbara vätskor.

- Optiska brandvarnare anses vara bäst när det gäller att detektera pyrande bränder med synliga rökpartiklar.
Den typen av bränder kan ibland pågå under flera timmar innan de övergår till brand med öppen låga och förekommer oftast när möbler eller inredning börjar brinna

I ditt fall låter det som lämpligast med en magnetkontakt istället men dra fram så du har trådpar för att ev kunna sätta en detektor.
 
tommib
Jag skulle nog skippa IR i ett ouppvärmt utrymme, speciellt om det inte finns någon särskild anledning till volymskydd. Magnet på dörren och ev fönster räcker bra om du inte förvarar dyra saker där. Som brandvarnare kan man använda temperaturdetektorer så länge man inte har snabba naturliga temperatursvängningar. De kan fås med olika larmtemperaturer och egenskaper och påverkas inte av damm, vattenånga, stekos mm.
 
RilleRock skrev:
- Joniserande brandvarnare anses vara överlägsen när det gäller att detektera hastigt uppflammande eller
explosionsartade bränder med fullständig förbränning lättantändbara material som papper, gardiner,
ljus samt brännbara vätskor.

- Optiska brandvarnare anses vara bäst när det gäller att detektera pyrande bränder med synliga rökpartiklar.
Den typen av bränder kan ibland pågå under flera timmar innan de övergår till brand med öppen låga och förekommer oftast när möbler eller inredning börjar brinna
Jag är medveten om skillnaden. Anledningen till att inte använda en optisk deckare i ett kallt utrymme är för att undvika falsklarm pga kondens i optiken vilket jag själv fick erfara när jag testade en av mina deckare på vinden. Deltronic har tyvärr inte joniserande trådlöst sammankopplingsbara deckare, men däremot trådbundna.


tommib skrev:
Jag skulle nog skippa IR i ett ouppvärmt utrymme, speciellt om det inte finns någon särskild anledning till volymskydd. Magnet på dörren och ev fönster räcker bra om du inte förvarar dyra saker där. Som brandvarnare kan man använda temperaturdetektorer så länge man inte har snabba naturliga temperatursvängningar. De kan fås med olika larmtemperaturer och egenskaper och påverkas inte av damm, vattenånga, stekos mm.
En del verktyg kommer jag att ha där, därav hade det varit fint med en IR som övervakar hela utrymmet. Det är lite bökigare att sätta magnet och glaskrossdetektorer, men det är ju ett alternativ och kanske ett måste då om en IR inte kommer att fungera.
 
Andreas083 skrev:
Hej! Önskar råd om ett trådbundet inbrottslarm. Jag gillar inte strålning och vill inte ha trådlöst. Jag har en oinredd övervåning, så kabeldragning är enkelt.

Söker följande egenskaper:
Inbrottslarm inomhus och på loge (oisolerad)
Brand (Jag har sammankopplade brandvarnare idag och behöver bara en ingång till dessa)
Temperaturövervakning av frysar
Driftlarm vid strömavbrott
Siren ute
Blixtljus ute
Siren inne

Funkar vilka sensorer som helst oavsett märke i ett trådbundet system?

Det som flest verkar rekommenderar är SPC 4320. Andra förslag är såklart även välkomna.

[bild]
Jag köpte ett kombinerat larm med trådlösa och kablade zoner som heter Holars 364. Jag kör nästan bara kablat förrutom kodlås och sirenen (inomhus) som jag körde trådlöst. Inomhus sirenen räcker gott och väl för att grannar ska reagera. Jag gillar appen och molntjänsten som dom erbjuder samt att man kan bli larmad med röstmeddelanden som man själv kan spela in. Det hade varit väldigt jobbigt om frysen med allt kött skulle bli förstört pga missat SMS! :)
 
Kristoffer91 skrev:
Jag köpte ett kombinerat larm med trådlösa och kablade zoner som heter Holars 364. Jag kör nästan bara kablat förrutom kodlås och sirenen (inomhus) som jag körde trådlöst. Inomhus sirenen räcker gott och väl för att grannar ska reagera. Jag gillar appen och molntjänsten som dom erbjuder samt att man kan bli larmad med röstmeddelanden som man själv kan spela in. Det hade varit väldigt jobbigt om frysen med allt kött skulle bli förstört pga missat SMS! :)
Värt att kolla upp. hur fungerar fryslarmen?

Missat sms är ingen risk då jag har en Andriodtelefon med appen Fire alert 2. Med den kan man ställa in olika larm när det ringer/mail/sms även om telefonen är på tyst. https://play.google.com/store/apps/details?id=de.hoernchen.android.firealert2
 
Andreas083 skrev:
Värt att kolla upp. hur fungerar fryslarmen?

Missat sms är ingen risk då jag har en Andriodtelefon med appen Fire alert 2. Med den kan man ställa in olika larm när det ringer/mail/sms även om telefonen är på tyst. [länk]
Som alternativ kan man även använda Tasker. Drar via den även på SONOS-högtalarna i huset om det är ett väldigt viktigt larm. Så att man definitivt vaknar.:)
 
  • Gilla
power650
  • Laddar…
Andreas083 skrev:
Värt att kolla upp. hur fungerar fryslarmen?

Missat sms är ingen risk då jag har en Andriodtelefon med appen Fire alert 2. Med den kan man ställa in olika larm när det ringer/mail/sms även om telefonen är på tyst. [länk]
Har en temperaturdetektor som vid för låg/hög grad varnar bara, inget avancerat.. Däremot är centralen ganska avancerad och kan tydligen göra väldigt mycket! Har inte djupdykt i exakt vad den kan göra men kollar man på holars hemsida så har dom ju massa paket med den centralen.
 
Bumpar den här då det är dags att köpa in och installera

Vill förutom de ovan sagda
Inbrottslarm inomhus och på loge (oisolerad)
Brand (Jag har sammankopplade brandvarnare idag och behöver bara en ingång till dessa)
Temperaturövervakning av frysar
Driftlarm vid strömavbrott
Siren ute
Blixtljus ute
Siren inne


Även ha möjlighet till video/foto utomhus utan att larmet går. Ex om någon kommer på fastukvisten när jag inte är hemma får jag ett foto (eller en kort video) till mobilen. Kanske även möjlighet att koppla någon till hönshuset för video on demand?

Vill ha ett utbyggbart larm. Blir ett IP-larm lämpligt för dessa funktioner?

Vilka fler funktioner kan man tänka sig vilja ha? Vad har ni? Öppna garageporten lät ju inte fel, och se status och styra via mobilen

Var köper man detta?
 
Räcker spc 4320 eller ska man ha 5320?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.