Har idag ingen avluftning på avloppet alls. Och de luktar ur avloppen. Tänkte montera en vakumventil vill inte göra hål ut. Men vilken diamanten behöver man
? Finns ju 40, 50, 75 och 110 och har ingen aning vad som behövs.

Mvh Anders
 
Krilleman
Det beror väl lite på hur mycket utrymme du har där du tänkt sätta den.

Har du plats för 110 så kör på det!
 
  • Gilla
Rolf Dawidzon
  • Laddar…
När vi byggde om ena badrummet 2002 ville vi ändra väggen där avluftningen går upp och fick då bara plats med 75. Det har fungerat felfritt alla dagar utom en gång när kommunen spolade stammarna i gatan. Då blev det så stort övertryck på luften att den inte hann undan och den som satt på toaletten fick en bidébehandling. Vet inte om det kunde hänt även med 110-rör
 
Krilleman
En funktionsduglig vakumventil släpper bara in luft. Den släpper ej ut, så om kommunen spolar i gatan märks inte med en vakumventil.
 
Tack och lov, släppte den ut luft skulle det inte lukta så gott där den satt
 
Ok. Läste även nånstans att man inte ska ha vakumventil om man har eget avlopp. Varför är de så? Måste man då ha rör ut ändå?

Mvh Anders
 
Vid eget avlopp finns en infiltrationsbädd eller annan motsvarande "bädd" som ska bryta ner föroreningar i avloppsvattnet. Detta "jobb" görs av bakterier som behöver syre. Detta syre får de genom att luft kan strömma genom systemet från luftningen vid bädden upp genom avloppssystemet och ut via avluftningen på taket. Eftersom en vacuumventil inte släpper ut luft får man inte in syre i bädden och systemet sätter igen och slutar fungera.
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Om man verkligen inte vill ta hål och sätta en öppen ventil, så kan man montera en fläkt efter vakumventilen.
Dessa kostar dock en del, räkna med 3-4k för rätt modeller som tål att användas så.

Den man då köra på timer, tex 5min varannan timme eller likande.
 
abel48 skrev:
Men vilken diamanten behöver man
? Finns ju 40, 50, 75 och 110 och har ingen aning vad som behövs.
Nu har jag själv ingen vakumventil, men finns det verkligen sådana med diamanter? 110 carat dessutom, lär ju kosta hur många miljoner som helst :D
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
mexitegel skrev:
Nu har jag själv ingen vakumventil, men finns det verkligen sådana med diamanter? 110 carat dessutom, lär ju kosta hur många miljoner som helst :D
Fredagshumor på en onsdag! (y)
 
Ha ha ja är min stavnings funktion i mobilen som slagit till igen ☺
Men måste lutningen gå ut i taket? Går de att dra ut den på väggen istället på övervåningen?

Mvh Anders
 
Om det ska ut så måste det genom taket och 110 rör där det är oisolerat.
 
Vår avluftning är 75 mm (hus byggt -75) och det fungerar bra såvitt jag vet men större är ju inte fel. Har du möjlighet så är nog att dra ut den på taket att föredra ändå. Har hört talas om folk vars vaccumventiler fryser ihop på vintern. Har för mig att det var en tråd här på forumet för några år sedan för någon som fick fuktskada på grund av att massor av kondens frusit till is på vaccumventilen som sedan smälte på våren . Men detta kanske är att överdriva riskerna :)
 
Redigerat:
Krilleman
Med dagens regelverk godkänns inte 75mm luftning i kallt utrymme.

Det är en del fukt som kommer ur röret, takgenomföring är standard.
 
krilleman_215 skrev:
Med dagens regelverk godkänns inte 75mm luftning i kallt utrymme.
Det finns ju säkert en anledning till det, men måste man (rent formellt) följa detta om man eftermonterar en avluftning? Sådana där regler kanske bara gäller nybygge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.