Hej, vi har sålt ett gammalt (ca 150 år) fritidshus. Två månader efter tilträdet kommer säljaren tillbaka med följande anmärkningar:

1) Spisen hade en barnspärr o eftersom han inte visste det drog han sönder vredet

2) Tvättmaskinen (helt ny) går inte att koppla på vatten till eftersom övergången från inkommande vatten till slangen på tvättmaskinen har olika dimension. Vi har aldrig använt tvättmaskinen

3) TV uttaget fungerar inte. Vi har sett TV men det är 6 månader sedan.

4) Teleutaget fungerar ej. Vi har bott där I 16 år och aldrig använt det. Telekabel kommer in uppe på gavel på huset. Jag gissar att genom olika renoveringar har det blivit brott på den, d v s finns ingen kabel mellan inkommande och uttag.

5) Det finns en gammal igensatt ytterdörr på huset som byggts igen med vägg och utanför den sitter en lampa. Vi har aldrig ens reflekterat över att den borde fungera men det tycker nu säljaren måste betraktas som ett fel...

Min fundering är vem ansvarar för ovan? Jag har sagt att jag ska köpa en övergång till tvättmaskinen, jag har aldrig reflekterat over det eftersom ej använt den....
 
Alla dom sakerna hade kunnat upptäckas vid en besiktning och vid enkla funktionskontroller. Det tillhör köparens undersökningsplikt. Du som säljare är inte ett dugg ansvarig för någon av ovanstående punkter på något sätt.

Men eftersom du sagt att du ska fixa en övergång till tvättmaskinen så bör du göra det.
 
S
Du har ingen skyldighet i något, det enda som är det minsta tveksamt är teleuttaget, om det är så att du inte kan få fast telefoni där, men trots det har fasta uttag så kanske det är vilseledande, men även där tror jag han går bet, det är ju fruktansvärt enkelt att kolla med en leverantör ifall du kan få tele.

Köp inget mer åt idioten, han förtjänar ingen hjälp alls när han är så fräck att ta upp såna skitsaker. Du har ingen skyldighet att laga en spis han haft sönder eller koppla in tvättmaskin, kopplingen kostar max en hundring ändå, varför kontaktar han ens er om det????
 
Men herregud vilka nötter det finns, punkterna du tar upp är så idiotiska att det inte finns. Köp för guds skull ingen övergång, det är ju inte ens ett fel.
 
Man slutar aldrig att förvånas över vissa människor hehe. Kanske husköparen själv borde läst på lite mer om undersökningsplikt innan han börjar klaga..
 
Den sista idioten är tyvär inte född
 
Tack. Jo, jag är ganska säker på att det går att få fast telefoni till huset. Problemet är att den sitter uppe på gaveln på huset och det saknas förbindelse mellan där och uttaget....(eftersom antagligen renoveringar gjort våld på kabeldragningen.
 
Att han brukar våld mot spisen är givetvis köparens problem.

Om vi antar att tvättmaskinen stod där vid köparens undersökning av huset, och inte är något ni ställt dit på överenskommelse, så ligger dte väl rätt tydligt i undrsökningsplikten att se att den inte är inkopplad.

Tv uttaget som inte fungerar, tjaaa OM vi antar att det är något som gått sönder under tiden efter kontrkat med före tillträde, så ligger ansvaret på dig som köpare. Det är ocksdå en punkt som ev. kan vara lite orimligt trickig att undersöka (om ingen TV finns på plats, så måste ju köparen släpa med sig en TV, eller ha rätt dyra instrument för att mäta upp signalstyrkan), så tjaa kanske ett dolt fel (men troligen inte). Sedan är det troligen mer sannolikt att köparen inte vet hur man ställer in TVn korrekt.

Teleuttaget ställer jag mig också lite tvekande till. Där kan man resonera på lite olika sätt. Men om vi antar att köparen testar uttaget, konstaterar att det inte fungerar. Men det förklaras av att säljaren inte har ett abonnemang. Ja då får man nog göra en fördjupad undersökning av uttaget.

En lampa som inte fungerar ligger solklart på undersökningsplikten. Framförallt när den sitter vid en tydligt avskaffad dörr.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
O
Dessutom så misstänker jag att de tveksamma "felen" ändå är så pass billiga att åtgärda att domstolen ändå kommer att neka....
 
harry73
Att köparen har sönder spisen och tycker att du ska betala, skulle göra att all mitt utrymme för att va tillmötesgående försvinner direkt.
Fördelen med ett telejack i huset borde vara att man vet att det finns en telekabel framdragen in i huset, och att man därmed slipper de största kostnader om man vill ha teleabonnemang. Sen borde man i alla fall kontrollera att det går att få ett telefon och/eller adsl abo, och att allting funkar som det ska. Att man i ett gammalt fritidshus har en teleabonnemang och att allt fortfarande fungerar är inte självklar. Har köparen öht frågat om tele fungerar och vilken lösning ni hade?

Att tv inte funkar kan bero på många saker. Antennen kan ha vridit sig i stormen, förstärkare som gick sönder i blixten, köparen som försökte pula själv och gjorde saker sönder. Eller kanske missade köparen att man behöver en digitalbox om man har gammal tv eller tv med fel intern digitalbox.
 
Nej köparen har inte frågat om teleuttatget. Så här I efterhand inser jag att det jag borde gjort var helt enkelt att tagit bort det. Jag vet inte men är nästan säker på att det ej fungerar. Vi har inte använt det under de 16 år vi haft huset-
 
H
sepani skrev:
Nej köparen har inte frågat om teleuttatget. Så här I efterhand inser jag att det jag borde gjort var helt enkelt att tagit bort det. Jag vet inte men är nästan säker på att det ej fungerar. Vi har inte använt det under de 16 år vi haft huset-
När inte uttaget har vart i bruk på länge så kopplar telia bort det.
Så var det när jag skulle ha telefon i mitt hus.
Uttaget fungera inte och tekniker fick åka ut och koppla i.

Sen finns det ställen där telia nu mer tar bort fast tele ledning för att ersätta med en fast telefon som går på mobil nätet.
Dom gjorde så hos min farmor.
De har alla uttag kvar men inga fungerar ( bortkopplad ledning ute ).
 
D
Det måste ju finnas hur många teleuttag som helst nuförtiden som inte fungerar. Med tanke på tillförlitligheten på teleuttagen när man hade fast telefon och hur många det är som säger upp sina fasta telefoner och således aldrig märker om "linjen" går ner, så kan man inte anta att det finns en fungerande linje bara för att det finns ett jack. Jag tror Telia (eller Skanova eller vem det nu är) förbehåller sig rätten att använda ledningarna/anslutningspunkter till något annat om det inte ligger något abonnemang på trådarna, så man kan aldrig vara säker på att man kan få telefoni i teleuttaget, om man inte har kollat med Telia/Skanova först.

För ett par veckor sedan beställde jag ADSL till huset (i väntan på fiberinstallationen) och trots att det finns en aktiv telefonlinje med abonnemang så kunde de inte längre hitta någon kopparaccess till huset sa de (hade 4 kopparpar tidigare). Efter mycket stökande så lyckades de hitta kopparen som telefonabonnemanget körde på. Så kopparnätet verkar inte vara det mest välunderhållna nuförtiden... ;)

Alla klagomål som köparen kommer med tycker jag är helt grundlösa. Tvättmaskinen hade jag själv i TS situation ha skämmts lite för möjligtvis. Står det en tvättmaskin så antar man ju att den åtminstone är inkopplad. Rent juridiskt inget fel, men jag skulle (liksom TS också gått med på) fixat det.

Lampa, TV-uttag och spis är bara fånigt att komma med tycker jag...
 
Tack. Fast problemet här gissar jag är inte att Telia avaktiverat uttaget (vilket de säkert oxo har gjort), utan att det mycket sannolikt saknas fysisk förbindelse mellan uttaget och den inkommande telekabeln.
 
D
Jo, men jag menar att man i dagens läge som köpare inte kan gå och anta att det finns en fungerande kopparaccess/telefonlinje bara för att det finns uttag i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.