Y
Kollar lite på verktyg för att kona mjuka rör, såsom bromsrör.

Märker då att satserna benämns antingen som dubbel eller enkel fast i flera fall så ser det ut att vara samma antal prylar i kartongerna?


Jag vill ju att det blir som en hona/tratt för det är en hane/kona i kopplingen som väntar på ett rör.
- Rädd att dom billiga verktygen på biltema bara gör den bullriga-han bockningen.

Och för att någon ska förstå vad jag menade så är detta bild på min koppling:
Q2216-w600-3l.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


205347d1301409597-need-advice-brake-line-flaring-technique-pa280119.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vill ha 1 eller 4ans, men rädd att biltema gör dom andra modellerna.

Jag gissar att 1,2,3 är gjord med dubbelverktyg vilket ger den bullriga typen, medans tratten är enkelverktygens skapelse?
 
Redigerat:
Bromsrör skall ju normalt sett dubbelkonas.
 
Y
Det ska bli ett 3/8" bränslerör i mitt fall
 
2 & 3 ovan tycker jag ser ut som första steget till dubbelkona, men utan att ha slutfört.
 
frav skrev:
2 & 3 ovan tycker jag ser ut som första steget till dubbelkona, men utan att ha slutfört.
Nej, 2 och 3 på bilden är vad man kallar dubbelkona, först är det konat utåt, sen innåt. Enkelt är som 1 och 4, bara konat åt ett håll.

Som tidigare sagt, med tex biltemas verktyg kan man göra båda.

Biltemas vekrtyg har dålig kvalite på gängorna, både på anhållet och själva tvingen, gör man ingenting efter köp håller dom för typ 10 rör, smörjer man gängorna från början och håller dom smorda tex med grafitfett el liknande, kan man ha dom en livstid.
Jag köpte mina för 15 år sen och tillverkat hundratals rör.
 
  • Gilla
aim2free
  • Laddar…
Jag hade köpt ett dubbelkoningsverktyg på Mekonomen, tror det gick på ca 290 spänn.
Anledningen var att jag råkat skära av ett styrservorör 6mm med nipplar av imperialstiska mått (UNC). Jag köpte dubbelkoningsverktyget på Mekonomen, klarar 1/2",1/4",4.75mm (=3/16"),5mm,6mm,8mm,10mm.
Jag hittade 6mm kopparrör på Mekonomen, fungerade utmärkt. Jag gjorde ett antal tester och lyckades få "koningarna" eller vad man säger, väldigt bra, och det fungerar utmärkt. Nu i senaste besiktningen fick vår Ford Focus 2002 underkänt på bromsrören som de ansåg rostiga. OK nu har jag verktygen, jag köpte 7.5m bromsrör på Mekonomen plus nipplar, missade dock vissa nipplar som jag köpte på BilTema då jag behövde tömma tanken innan jag tar bort den , och BilTemas hade en pump (som på denna modell inte funkar genom påfyllningshålet... men jag skruvade loss gummiröret nära tanken då gick det bra, fast det innebar att jag måste byta ut det styva röret mot en slang, då den var avsedd för fat.
Nu, då vi fick underkänt på bromsrören passade jag också på att rostskyddsbehandla, nu ser den ut som ny, underifrån, men problemet, ja, ett problem uppstod! :'(

Vi hade fått underkänt på tre bromsrör, båda bakre, och vänster fram, så idén var nu att byta alla, så kan man inte klaga på dem i framtiden. Dock, det fina verktyget jag köpt från Mekonomen klarade bara två 3/16" kopplingar, sen hade 3/16" adaptern gått sönder :'(
Antagligen hade jag använt för mycket kraft när jag skruvade, för att "göra det riktigt bra!" vilket ibland kan straffa sig.
Vad som är suveränt med det billiga verktyget från BilTema är att 3/16" adaptern finns som reservdel för kr 15:90. Då 3/16 verktyget bara höll för två koningar så tänker jag nu beställa 10 st såna som reservdel då klarar jag säkert resten av det här livet.
Lustigt, deras EPR system verkar inte klara av att skapa en länk til den aktuella reservedelen som har art nr 94-5052 så jag refererer till huvudartikeln igen, jag misstänker att reservdelen även passar till Mekonomens 3/16" som jag just haft sönder, skall rapportera när jag vet (imorgon).

https://www.biltema.se/bil---mc/bil...sror/bromsror/dubbelkoningsverktyg-2000016992
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.