Nej, någon direkt lukt kan vi inte känna. Kanske att luften upplevs lite "tung" och "torr". Däremot känner vi tydligt av det genom luftvägsbesvär. Frun har astma, och den blir betydligt värre i "vanliga" sovrummet. Nu har vi flyttat sovrummet till källarplan och besvären är i princip borta. Även för min del påverkas luftrören i det vanliga sovrummet, men nu besvärsfri. Helst vill vi ju kunna flytta tillbaka till gamla sovrummet men inte om vi blir sjuka av det....Sedan undergolven byttes i sovrummen har det blivit betydligt batter. Dessa var av span med ett konstigt spackel. Men besvären kvarstår om än mindre.
 
Hur ser fastighetens ventilation ut?
 
Det finns 8 tilluftsventiler på ovanplan och 8 på källarplan om vardera 140 m2. Det finns tre paxfläktar, en i varje badrum med fuktstyrning och grundvarvtal (går hela tiden). Så ventilationen är nog OK.
 
Det kan hända att uppvärmd luft vill söka sig uppåt, så att man får ganska dåligt luftflöde in i spaltventiler på övervåning och mestadelen av friskluften kommer in via nedervåningens tilluftventiler medans det mer eller mindre står stilla på övervåningen. Du kan lätt testa med en utblåst tändsticka framför tilluften på nedervåningen kontra övervåningen och se hur röken beter sig.

I mitt fall så stog luften helt stilla på övervåningen fast spaltventilerna var helt öppna.

Jag tänker att problemet på övervåningen kanske kan härledas till att luftombytet är dåligt och eventuella kemikalier/spårämnen ackumuleras i dessa rum?
 
Vi har haft OBM på plats som mätt luftflöde o ventilation utan anmärkning. Men jag är trots det inne på att förbättra ventilationen genom en takfläkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.