Hej
Håller på och bygger en ny stuga och vi bestämmde att ha kvar källaren som befanns sig där sen innan!
Vi ska dränera källaren på sommaren!
Min fråga :
hur kan jag få bort fukt samt värma källaren på ett smidigt och billigt sätt?

Vad jag själv hade tänkt att göra är att skaffa en värmepump innerdel/utedel från elgiganten som t.ex http://www.elgiganten.se/product/he...ning/EXH12RLEW/electrolux-varmepump-exh12rlew

Och en värmeflyttare ner till källaren för att värma källaren
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...ion/ventilationsflaktar/varmeflyttare-414105/

Är det möjligt att få ner värme på detta sättet?
(Stuga på 40kvm källare på 36kvm)
 
Kan du inte ha utblåset från värmepumpen i källaren?
 
Du menar den delen som man har invändigt!?
Jag fick inte lov att ha ett värmesystem i källaren av kommunen då det är ett kolonistuga...så jag tänkte värmeflyttare monterat i taket på källaren kan det funka?
Kommer det tillräckligt med värme ner till källaren? Tanken på att värme vill alltid upp och inte ner...
 
Det beror väl lite på hur du ska använda källaren samt när du hade tänkt att använda den, året runt?
om du bara cirkulerar luft från våningen ovanför, från golvnivå så låter det inte som att det skulle bli så varmt därnere. Ska du ha källaren till förråd så kanske det räcker, men tveksamt om det blir ett termiskt behagligt inneklimat.
Finns det inte något ventrör som du kan koppla direkt till värmepumpen och dra ner?
 
Jag har flera öppningar i källare för att ventilera men dessvärre ingen ventrör som kan kopplas till pumpen!
Enda sättet att få ner värme som jag tror är via värmeflyttare eller elektriska oljeelement men har hört de drar i ström alldeles för mkt, detta om man skulle ha dem igång hellatiden!
Man kanske kan ha 2st värmeflyttare?
Vi vill gärna kunna använda källaren som en liten gästrum om det skulle fungera med värme o.s.v
 
Kommer kommunen att se var du installerar pumpen?
 
De kommer o kollar ju när det är dags för besiktning!
Därefter kommer de nog inte fler ggr...
 
Sätt in pumpen efter då.
 
Jag tänkte först ha 2innerdelar och en utedel men det kommer dra mkt i ström väl? om jag ska ha båda igång hela vinter!
Samt 2innerdelar kombinikation kostar runt 18000kr!
Samt jag är lite rädd om grannen eller någon kommer på en att man har ett värmesystem där nere
 
Om källaren är kall och du blåser ner varm och fuktig luft så kommer det att bli kondens på väggar och golv. Nog mest aktuellt på våren när källaren är vinterkall och luften varm o fuktig.
 
Är det en inredd källare (bostadsyta)?
 
Kunganka* menar du att det inte går att använda som ett gästrum?
Larsa* nej inte inrett källare men skulle gärna vilja använda de som gästrum
 
Jag tror att det kommer fungera bra. En värmeförflyttare som tar luft vid taket och blåser ner i källaren.
När du dränerar så montera isolering samtidigt utvändigt. Typ http://www.pordran.se/

//AA
 
Jasså!? jag tror oxå att det lär fungera att få värme ner ,är bara osäker om det kommer tillräckligt mkt med värme eller ej!
Samt tror det blir billigast på detta sättet också...fast jag tänker isolera källaren från insidan eftersom jag kan inte komma åt ena sidan av stugan då det är terras framför på ovansidan!
Så jag har tänkt att lägga plotonmattan 2m runt hela stugan
 
Isolera tre sidor utifrån då. Mycket bättre än från insidan.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.