Hej.

Funderar på att köpa Tellstick net med termometer. Den skall sitta i garaget och vakta så temperaturen inte understiger en viss grad, i så fall vill jag har en varning varpå jag startar ett extra element.

När man kolla på de appar som ligger ute i Appstore så har de flesta dåliga betyg så jag tänkte ställa frågan här;
Vilken app är bra och larmar vid given temperatur?


tack på förhand!


PS, kan man programmera via någon app att elementet startar automatiskt och stänger av vid en "max temperatur". Har läst en del om Switchking men min magkänsla är att de snart lägger ner eller iaf slutar supporta programmet.
 
Det är i Telldus live du ställer in när den ska larma. Tror att du behöver pro tjänsten i live för att du ska kunna skicka mail och sms.
 
matsv skrev:
Det är i Telldus live du ställer in när den ska larma. Tror att du behöver pro tjänsten i live för att du ska kunna skicka mail och sms.
Hej. Ursäkta mitt sena svar. Stormen Gorm gav oss mycket stryk så senaste dagarna har varit fullt upp.

Hittade inge pro-version på appstore, men det finns alltså en sådan? Den som finns, Telldus Live, har fått rätt dåligt betyg på appstore, har du egen erfarenhet av appen?

tack på förhand, mvh J
 
Bob_the_builder
Med Telldusappen kan du bara styra brytare och se aktuellt värde på dina sensorer. Den loggar in mot ditt Telldus live-konto. Det är det kontot som måste uppgraderas till PRO för att ställa in larm via mail/sms etc. Mig veterligen finns det ingen annan app som hanterar tex larm, scheman, händelsestyrning etc, utan det måste göras i webbgränssnittet. Om jag vill ändra avresetid på motorvärmaruttaget måste det ske i webgränssnittet, som är nästan omöjligt att hantera på en telefonskärm. Inte helt "2015".
 
Pro versionen som nämns är själva Telldus Live tjänsten som du kommer åt via inlogg på Telldus hemsida som är länkad till din Tellstick Net, den är gratis men man kan betala för att få extra funktioner som t.ex skicka mail eller SMS.

På Telldus Live sidan kan du konfigurera händelser som t.ex blir värdet från tempmätare 1 högre än X så ska Y hända, och valet av händelser i gratisutförandet av Telldus Live är i princip begränsat till att flippa en eller flera enheter hemma på / av, så om tempen i garaget blir lägre än 5 grader så kan du tända en lampa.

För att få flera alternativ utöver att bara flippa enheter på / av hemma så måste man betala för Telldus Live Pro, då får du bland annat tillgång till :

- Trigga webhändelse.
T.ex trigga ett PHP skript online för att uppdatera en hemsida eller dylikt.

- Skicka SMS
Kostar krediter per SMS, ingår X antal för varje månad / år man betalat för Pro, typ 3 om man betalar månadsvis, man kan säkert köpa till fler antar jag.

- Skicka mail.
Skicka "obegränsat" antal mail vid händelse.

Jag har ghetto lösningen där jag använder gratishändelsen att styra en enhet, jag använder ett fjärrstyrt nexa uttag med en LED nattlampa kopplad till som tänds när tempen i garaget blir lägre än 2 grader, hela huset är strösslat med tempmätare så jag tänder även lampan om luftfuktigheten överstiger vissa värden på kattvinden, krypgrunden och liknande, så när lampan lyser öppnar jag bara Telldus appen och kikar så ser jag vad som kan behöva tittas till.
 
Härlig lösning Maximum.

problemet är väl att jag vill få en "heads up" när jag inte är hemma. Telldus Pro känns tveksamt för tillfället. Känns som det borde finnas sätt som inte innefattar månadsavgifter, det kostar ju "inga" pengar att få/skicka ett mail.

Nåja, man får väl ta för vana att kontrollera själv, ofta.
 
Är det inte att göra det onödigt krångligt, det du behöver är ju bara en enkel termostat på väggen som du ställer på x antal grader så sköter sig det helt automatiskt.
Finns billiga på Jula, Biltema och andra ställen.

Fast det är ju inte lika roligt som typ Tellstick och liknande.
 
  • Gilla
vilpi
  • Laddar…
nikasp
Jag har ett enkelt konvektorelement med bimetalltermostat i garaget och har bara använt tempmätaren för att kunna lira in temperaturen. Nu ligger det på 11-12 grader konstant. Man skulle ju kunna dra elementet på fullt och sätta en brytare som slår på och av givet temperatur det men känns som lite tårta på tårta.
 
Anledningen till Tellstick är jag överväger att bygga ut systemet i framtiden, till att även innefatta t ex brytare på lampor etc.
Men era synpunkter är noterade och under beaktning som bra alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.