Hej!

Jag renoverar mitt badrum och passar på att byta ut ingjutna brunnen/vattenlåset som är äntligen från 1989 eller 1977. (troligtvis 1989 då både avloppsröret och brunnen är i plast). Om jag har förstått rätt ska alla brunnar äldre än 1990 bytas ut.

Eftersom jag kommer att ha klinker på flytande Nivell-golv över bottenplattan (dvs. det kommer att finnas en luftspalt mellan betongen och nya golvet) så planerar jag att bara gjuta in ett 90-graders böj som mynnar strax över betongytan.

Denna tänker jag sedan ansluta nya brunnen till. (om det blir sid- eller bottenutlopp på brunnen kommer att bero på hur högt upp över betongen klinkerytan kommer att hamna).

Själva 90-gradaren tänkte jag gjuta in med EPS-cement då det inte kommer att läggas någon klinker direkt på betongytan, och det kan vara skönt att inte behöva bila länge ifall man måste komma åt det igen.


Har jag tänkt rätt?

Brunnen:
IMG_6082.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Planerad golvkontruktion vilande på 30cc 75mm-höga Nivellreglar:
LK våtutrymme.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det går bra med EPS, men hellre vanlig grovbetong på säck. det är dessutom troligen 1/4 av priset.

Hur högt upp ska nivellgolvet komma ovan plattan?
Det kan behövas lite extra fästen så avlopsrören inte glider isär, och en kraftig ram runt golvbrunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.