Jag förstår att det var för dyrt. Bättre att ordna montering med en egen lokal firma.
 
T
Stommarna tar inte så lång tid att skruva ihopa, det är dom förbannade lådinsatserna som tar tid att montera. Har man många lådor i köket så räkna med en dag att skruva ihopa själva lådorna bara.......
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
kiing skrev:
Jag ställer mig helt frågande till hur du kan fråga Peab, eller ens någon så stor firma. Alla stora bolag har helt andra kostnader att ta hänsyn till, sen lär dom inte vara så intresserade vilket sundes på ditt pris.
Det bästa priset och bästa arbetet får du garanterat av någon lokal mindre byggare.
Kolla upp referenser via vänner och bekanta först.
Det är just för att dom har ett samarbete med Ikea, men det verkar ju inte göra nåt billigt direkt, så frågan är vad det ger...

Bra idé, har några bekanta i svängen.
 
Har monterat 2 IKEA kök, 1 st hemma och 1 st på landet.

När vi köpte ett nytt hus var det också dags för ett nytt kök, vill dock inte ha ett IKEA kök igen!
Sonderade marknaden ordentligt med många offerter och hittade tillslut ett otroligt prisvärt svenskt tillverkat kök, Creoform kök.
Alla beslag, gångjärn draglådor etc, är dock från Tysklands största beslagstillverkare.
Heldämpade beslag.
Har haft köket i ca 4 månader, är supernöjd!
Man kan se vårt kök på: lyckbyte.se "ROOS"
Vi bytte golv, monterade ny skjutdörr, nytt undertak med spottar, helt ny-dragen el, nya vitvaror,
vatten, stenbänkskiva tapetsering dvs ett totalt nytt kök. Vi stod för rivningen
När köket var klart och summerat slutade kalaset på 530 000,-

Då har många hantverkare varit inblandade, som jag själv har anlitat och samordnat.
 
  • Gilla
paul_swe
  • Laddar…
Då har du antagligen samma beslag som ikea använder blum tror jag dom heter.
 
Tyvärr fel Smurfen, det är fabrikat Hettich.
 
Jaså är Blum bättre ?
 
slacker skrev:
Skulle nog säga att en IKEA underskåpstomme med 5 lådor samt 5 frontar tar precis lika mycket om inte mer plats än en färdig stomme med lika många lådor redan monterade.
En 60cm bred lådstomme med fyra lådor och tillhörande fronter:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S99025030/

Totala storleken på de ingående förpackningarna är ca 140dm[SUP]3[/SUP]
Storleken på stommen monterad är ca 330dm[SUP]3[/SUP]

Visst, det är 9 kollin med tillhörande förpackningsmateriel, men eldar man upp det i närmsta fjärrvärmeverk så blir det inte så stor miljöpåverkan...


Jämför man skåpstommar så är det väldigt mycket luft som skall transporteras i onödan om dom är färdigmonterade. Dessutom är det ju inte gratis för fabriken att montera dom heller, så man kan ju inte säga att man sparar in monteringskostnaden bara för att man köper färdigmonterat. Man flyttar bara kostnaden till tillverkaren.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Smurfen, vet inte vad du menar.

Dock använder Creform Hettich beslag.
 
Samothsor skrev:
Har monterat 2 IKEA kök, 1 st hemma och 1 st på landet.

När vi köpte ett nytt hus var det också dags för ett nytt kök, vill dock inte ha ett IKEA kök igen!
Sonderade marknaden ordentligt med många offerter och hittade tillslut ett otroligt prisvärt svenskt tillverkat kök, Creoform kök.
Alla beslag, gångjärn draglådor etc, är dock från Tysklands största beslagstillverkare.
Heldämpade beslag.
Har haft köket i ca 4 månader, är supernöjd!
Man kan se vårt kök på: lyckbyte.se "ROOS"
Vi bytte golv, monterade ny skjutdörr, nytt undertak med spottar, helt ny-dragen el, nya vitvaror,
vatten, stenbänkskiva tapetsering dvs ett totalt nytt kök. Vi stod för rivningen
När köket var klart och summerat slutade kalaset på 530 000,-

Då har många hantverkare varit inblandade, som jag själv har anlitat och samordnat.
530000 kr ?
 
Sorry! Totalt 308000,- första summan inkluderade fönster för hela huset.
 
Det är ett sidospår, men när det gäller miljöpåverkan slår nog IKEA de flesta tillverkarna på fingrarna. Varför? Jo, materialet till deras stommar tillverkas utifrån vilken stomme det ska bli, så man har olika mix av material på olika ställen i skivorna. Både materialåtgången och vikten blir mindre.

Sämre kvalitet? Inte för ett normalt kök i en vanlig familj. För mig är det dessutom ganska ointressant att jag kan ha köket i 60 år som säljaren på Ballingslöv motiverade när deras kök kostade 3x IKEA. Jag kommer garanterat inte ens att bo kvar om 60 år.
 
Jag monterade IKEAköket själv men lokal snickare satte upp överskåpen för en marginell kostnad.

Införskaffade 2 st IKEA-sängar med utdragbar undersäng inkl underskåp. Dottern monterade den första sängen med hjälp av en 6-åring, en 4-åring och en 2-åring som alla 3 fick plocka, skruva och vara hantlangare. Jag höll mig undan och kunde inte annat än beundra dotterns tålamod ... det tog en hel söndagseftermiddag.
Proffsig snickare monterade (med viss hjälp av sin kollega) säng nr 2 på ca 3 timmar ...

Kontenta: råd till TS: montera skåpen själv - du sparar många många slantar och det är faktiskt riktigt kul ...
 
Mrnowin skrev:
Helt rimligt Ikea kök är ett helvete att skruva ihop och man får aldrig helt rätt saker första transporten heller alltid nåt som saknas, lr måste kompletteras
Jag är ganska oerfaren, men på fyra Ikea-kök som jag plockat ihop har det inte saknats en enda del. Har köpt ganska mycket möbler på Ikea genom åren också, och en enda gång har en sockelbit till en Billy-hylla varit felaktig - det var 1999...
 
useless skrev:
Dessutom är det ju inte gratis för fabriken att montera dom heller, så man kan ju inte säga att man sparar in monteringskostnaden bara för att man köper färdigmonterat. Man flyttar bara kostnaden till tillverkaren.
Nja, inte riktigt. Visst flyttar man en del av kostnaden. Men att montera en produkt på ett löpande band i ett låglöneland är givetvis avsevärt billigare än att låta en slapp hantverkare med handverktyg och stor fakturasaltningsglädje göra det hemma hos kunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.