Tjena
Jag tänkte jag skulle rätta till ett gammalt misstag jag gjorde med mitt 5.1 ljud.

Jag satte alla 5 satelliterna (fyra hörn + centrum) upp vid taket. Detta medför att ljudet ju såklart då kommer uppifrån.

Jag tänkte fixa till detta genom att flytta ner centrum till under tv:n.

Jag vill dock inte ha den befintliga.

Tv:n är ju en platt rackare, så jag vill ju inte ha ett djupt monster under den, så jag letar efter en grund högtalare att ha under tv:n.

Jag är medveten om kompromissen det är med grunda högtalare, men tänker att centrum ändå bara tar hand om lite dialog m.m.

Priset får heller inte sticka iväg.

Perfekt mått skulle kunna vara (b h d) 500x150x60

Några tips?
 
Det finns ju diverse "ljudlister" till platta tv. Men det är ju en kraftig kompromiss.
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet." - Farbror Barbro.
 
Canton GLE 446, mäter 455 x 170 x 97 mm, kostar 2890 kr.

Men du lär väl få en lurig ljudbild om L+R fortfarande ska sitta uppe vid taket, i synnerhet vid panoreringar?
 
Dialogen finns även sidohögtalarna och om man det sedan är musik så fördelas den mellan de tre främre. Så det blir en nödlösning att flytta ned mittenkanalen. Fundera på om du inte kan kompromissa lite till.
 
ginnfilt skrev:
Men du lär väl få en lurig ljudbild om L+R fortfarande ska sitta uppe vid taket, i synnerhet vid panoreringar?
Så vad säger du? Ska jag behålla centrum vid taket?
 
nimhed skrev:
Så vad säger du? Ska jag behålla centrum vid taket?
Ja, risken är annars att du får en "hiss effekt" när ljud som panoreras från exv. vänster via center till höger kommer att åka inte bara från vänster till höger, utan dessutom berg-och-dal-bana, från uppe, till nere, och sedan uppe igen. Låter inget vidare.

Så flytta alla, eller ingen. Särskilt om det redan är stor skillnad i höjd på dem. I "riktiga" uppsättningar så sätter man ju därför centrumhögalaren (högtalarna) bakom duken istället, för att slippa det här problemet. Men det går ju inte med en TV... ;)

Sedan så är det ju så att i en normal film så kommer 80% av ljudet eller så från centerhögtalaren. (Om man räknar "signifikant" ljud för berättelsen. I SPL så kan det gott och väl vara 50%). Så centerhögtalaren är ganska viktig i en anläggning.

(Och det är fö därför som jag valt att skippa den och istället har två stora LR-högtalare. Visst, om man inte sitter mitt i soffan så blir inte ljudbilden optimal, men då får man vackert göra det om man bryr sig. Och gör man det inte så slipper man problemen som ofta blir med centerhögtalaren. Av typen, svår att placera (som du säger), svårt iaf att placera en vettigt stor högtalare, svårt att bli helt av med den oönskade vertikala panoreringen, synd att ha stora bra sidohögtalare och inte använda dem osv.)
 
  • Gilla
nimhed
  • Laddar…
Låter klokt!
Tack
 
Jag kör också utan centerhögtalare och låter receivern mixa in centerkanalen i sidohögtalarna. Mitt råd är också att skaffa ett par bra sidohögtalare och placera dem i höjd med tv:n eller strax under ifall det är svårt att få till en vettig centerhögtalare. En annan fördel med stora sidohögtalare är att det är bättre när man spelar musik.

De bakre högtalarna är svårplacerade om man har en vägg direkt bakom tv-soffan. Sätter man dem i huvudhöjd kommer de som sitter i kanterna av soffan att få en högtalare direkt i örat vilket inte är optimalt. Jag har mina en bit upp på väggen vilket är en kompromiss eftersom ljudet då förstås kommer lite uppifrån.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Jo, helt klart är det en kompromiss mellan estetik och bra ljud.

Man skulle kört inwall när man hade chansen :(
 
Du får bygga en extra vägg där du fäller in högtalarna och även TV så får du även inwallTV, samt döljer allt kablage ;)
 
Hehe, kanske det. Hamnar nog inte så högt på prioriteringslistan :)
 
f91jsw skrev:
De bakre högtalarna är svårplacerade om man har en vägg direkt bakom tv-soffan. Sätter man dem i huvudhöjd kommer de som sitter i kanterna av soffan att få en högtalare direkt i örat vilket inte är optimalt. Jag har mina en bit upp på väggen vilket är en kompromiss eftersom ljudet då förstås kommer lite uppifrån.
Man kan även prova med att placera de bakre högtalarna vid golvet men riktade uppåt och då också låta ljudet studsa i taket. Kräver lite testande och justering med fördröjning/nivå men det fungerar.
Vi hade svårt med väggplacering då vi har en soffgrupp med tre soffor som ett U och då blev golvplacering bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.