Har en rhododendronplanta som stått i kruka på altanen över sommaren och hösten. Planen var att plantera ut den trädgården innan det blev för kallt men det blev aldrig av.Har tagit in den i huset nu.

Hur skall jag nu göra för att den skall övervintra i krukan?

Skall den stå kallt/varmt, skall jag vattna, behöver den ljus osv?
 
Kan du inte gräva ned den i trädgården så får den en bra övervintring och sedan plantera om den i vår. Det är inte för sent och det finns ju ingen tjäle ännu här i söder. Har du lite löv så lägg dem runt plantan.
 
Du ska inte förvara den inomhus. Om du inte gör som AnsersS skriver låter du den stå vindskyddat (vid husväggen?). Packa inte in annat än krukan med tex en gammal trasmatta. Vattna krukan ordentligt först.
 
yonna skrev:
Du ska inte förvara den inomhus. Om du inte gör som AnsersS skriver låter du den stå vindskyddat (vid husväggen?). Packa inte in annat än krukan med tex en gammal trasmatta. Vattna krukan ordentligt först.
Är rhododendron jämförbart med buxbom? En sådan har vi sedan 10-talet år i en stor vid kruka och den klarar vintrarna här i söder utan att vi gör något, står vindskyddad och under en pergola med grenverk av blåregn.
Däremot så brukar jag ta ur de uppstammade lavendelbuskarna och gräva ned dem med ett täcke av eklöv.
 
Aha, trodde det var för kallt att plantera ut nåt nu :) Man lär sig nåt nytt varje dag.

Då skall den genast få flytta ut från badkaret!
 
Claes Sörmland
Det som kan frysa eller ruttna är rötterna. Rötterna är den minst vinterhärdiga delen av vedartade växter inklusive rododendron. Rododendron har dessutom rötter som vill stå väldränerat.

Så säkrast vinterförvaring sker om krukan tas av och rotklumpen ställs i genomsläpplig och väldränerad jord (t ex sandjord). Har man lera så kan man ställa klumpen på marken och fylla upp med sand, grus, barkflis och liknande. Välj inte ett utpräglat söderläge för blir det en kall vinter och brännande sol i februari-mars så skadas bladen av de kraftiga temperatursvängningarna mellan natt och dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.