Undrar om det är någon som skulle vilja vara vänlig att hjälpa mig med en fråga.

Hade sotaren hemma för att trycka skorstenen, men han slog då omgående ned på att köket som är på andra sidan skorstenen är för nära väggen som skåp och dyl sitter på. Gipsväggen sitter uppsatt på 45x95 reglar som ligger mot skorstensväggen, alltså är det runt fem cm mellanrum. Han tyckte att det skulle sättas upp minaritskivor och att mellanrummet ska vara 10cm. Vilket innebär att jag måste plocka ned HELA köket flytta ut vägen fem cm och montera minaritskivor och sedan sätta upp köket igen.

Kan det vara rät uppfattat av mig??

Fick inte riktigt klart för mig heller om minaritskivorna skulle sitta dikt an på murstocken eller om det ska reglas upp en ram tio cm från murstocken och sedan sättas minaritskivor och gipsa utanpå det.

Vet någon vad jag pratar om, så vore jag ytterst tacksam för några svar. Har full avsikt att göra det själv då jag bygger det mesta själv, bara det att jag inte stött på något liknande innan och blev därför lite rådvill. Får jag bara klart för mig hur det ska se ut så smäller jag lätt upp det.

Mvh

Fredrik
 
Med reservation att jag fattat fel... 10cm mellanrum och därefter mineritskivor. Normalt 20cm mellanrum men med minerit kan man gå ner till 10cm.
Är faktiskt inte helt säker på mitt svar som om någon annan är bergsäker om något annat så viker jag mig.
 
Avståndet är säkert rätt.
Finns regler för allt.
Beroende på vilket material Du använder
kanske det går att minska avståndet.
Finns brandskydds skivor i gips typ protect f (inte säker på namnet).
Kan vara lättare att jobba med än minerit.
Han menade säkert att Du ska ha en luftspalt mot
skorstenen.
Har Du öppen spis eller insats?.
Kanske finns info från vart Du köpte det ifrån.

Mvh Putte
 
Jo han menade att det skulle vara en luftspalt mellan murstocken och väggen till köket. Visste inte att det fanns brandklassade gipsskivor, men tackar för tipset. Ska defenetivt kolla upp det.

Det är två öppna spisar i samma skorsten, en i vardagsrummet och en i sovrummet.

Huset är byggt för länge sedan och när köket renoverades nån gång på tidigt åttiotal så var inte spisarna i drift och väggen restes därför utan hänsyn till brandklasser. Nu tänkte jag dock börja använda spisarna igen, därav blir det till att riva ut köket. Men å andra sidan så blir det ju nytt och fräscht.
 
Du har inte möjlighet att ta bort just dom skåpen
och montera in en vedspis? :cool:

Mvh Putte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.