Hej på er.
Bygger ett badrum i mitt gamla torp och vill så gärna ha pärlspont på väggarna. På golvet ska det vara plastmatta och i taket huntonitskivor.
Väggarna är hitills klädda med plyfa och gips. Har en ide' om att plasta över gipset och sedan skruva panelen cc60 där ju reglarna sitter. Är jag helt ute och seglar? Tror inte att det är enligt norm förstås, Men vill så väldigt gärna ha min pärlspont:-D Är jättetacksam för tips , varningar och förmaningar :-D Mvh Mona
 
Är det ett våtrum? D.v.s. dusch eller badkar i rummet? I så fall måste du ju ha ett tätskikt bakom din pärlspont. Är det bara toalett klarar du dig med tätskikt på golvet. Däremot är det inte direkt rekommenderat att du skruvar genom tätskiktet på samtliga infästningspunkter. Om panelen grundas ordentligt innan och målas med en snickerifärg med hög glans kan det nog fungera bra om det inte är dusch i direkt anslutning.
 
  • Gilla
Aylen
  • Laddar…
Jag hade bara satt tätskikt och annat ytskikt i duschen och pärlspont som vanligt i övrigt. Emot alla normer antar jag men så hade jag gjort om det var mitt torp.
 
  • Gilla
Aylen
  • Laddar…
Istället för plastmattan så kan du köra med trätrall ovan tätskikt, kan bli coolt
 
  • Gilla
Aylen
  • Laddar…
Min åsikt är att i gamla torp och hus så får man kompromissa, men att man gör det medvetet.
Det du ska fundera över är hur du ska behandla pärlsponten, jag skulle vilja ha någon öppen färg utifrån att du tänker ha ett tätskikt på gipsväggen så det inte blir två täta lager, dvs tätskikt och sedan tät färg på panelen.
Kan någon linoljefärg som blir tunnare och mera öppen.
Ska du ha en dusch, fundera då på en duschkabin som ett alternativ.
På min gravsten kommer det att stå "Här vilar en man som inte alltid följde gällande byggnormer" ;)
 
  • Gilla
Aylen
  • Laddar…
Tack. Känner precis likadant :rolleyes:
 
Har köpt en duschkabin så det blir ju inte jätteblött :) Kan det bli FÖR tätt med all plast. Har hört att det måste vara luft som kan cirkulera under panelen. Kanske man ska sätta tunna reglar bakom. Vad tror ni? :x
 
Ja det är nog snyggt men mattan ligger redan och väntar på att läggas in :-D
 
Jag ska ha en dudchkabin har jag tänkt. Räcker det med byggplast som tätskikt eller måste det vara ett göördyrt som rollas på ?
 
Linoljefärg kan ju vara ett alternativ. Det avvisar väl fukten bra med oljan i kan jag tänka mig (y)
 
Med duschkabin hade jag skippat tätskikt över huvud taget. Synd att du redan satt skivor, man brukar ju annars sätta panelen direkt på reglarna/glesen...
En tunn läkt mellan gips o panel tror jag kan vara bra för träets skull.
 
  • Gilla
Aylen
  • Laddar…
Kolla om ni inte kan limma pärlsponten mot tätskiktet, då slipper ni genomföringar även om panelen inte är vattentät.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Inga byggplast, snacka om byggfusk. Rolla ett tätskikt, inte helt OK, men duger gott!
 
  • Gilla
Aylen
  • Laddar…
Jaha är det så man gör :rolleyes: Är en glad amatör och det finns såå många olika källor. Är ju inte så svårt att skruva loss plyfan om jag följer ditt råd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.