Haha, underbart :cool:
 
scim skrev:
Haha, du höll oss på halster ett tag ;)
Ja, det är alltid lika kul att läsa alla spekulationer :). Nu blev det ju inte så mycket av den varan här dock :D

Jag kände inte för att gräva bort c:a 1 kubik dyngblöt lera i kolmörker och regn för hand i går kväll/natt för att sedan sätta sågen i ett trycksatt 110 rör där det skulle forsa ut vatten, och sedan försöka sätta på en muff och propp i lervällingen....

Det får bli när det torkat upp lite och vattnet runnit undan i rören :D
 
Låter ju som att det är rätt blött i marken där du bor.

Undrar om det inte skulle vara värt att göra en ordentligt djup pumpgrop (ca 1-2 meter) och löpande pumpa undan vatten därifrån och dumpa det så långt från tomten som möjligt, alternativt i avloppet. Visserligen blir det bara en undanflyttning av vatten som sedan rinner tillbaka men det borde iallafall bildas en omvänd kon av hyfsat torr mark under huset.
 
mexitegel skrev:
Ja, det är alltid lika kul att läsa alla spekulationer :). Nu blev det ju inte så mycket av den varan här dock :D
Du skulle formulerat dig annorlunda för att maximera spekulationer, "Hjälp, det sprutar upp vatten ur golvet" eller liknande, samt bilder som ser ut att vara tagna i panik och med blöta trasor överallt ;)

Jag är glad att jag bor på en grusås, har väl grundvattennivån 2-3 meter under källargolvet ;)
 
pelpet skrev:
Låter ju som att det är rätt blött i marken där du bor.

Undrar om det inte skulle vara värt att göra en ordentligt djup pumpgrop (ca 1-2 meter) och löpande pumpa undan vatten därifrån och dumpa det så långt från tomten som möjligt, alternativt i avloppet. Visserligen blir det bara en undanflyttning av vatten som sedan rinner tillbaka men det borde iallafall bildas en omvänd kon av hyfsat torr mark under huset.
Huset är byggt -47 och det är gissningsvis minst 10 meter blålera ner till berget om inte mer. Jag tror det kan vara lite riskfyllt att ändra förutsättningarna. Det har ju trots allt stått på samma ställe utan sättningsproblem i 70 år nu...
Det är heller inget problem att källaren blir fuktig, så länge det inte rinner in (eller upp:))vatten.

Dessutom finns ett ordentligt dike 2 meter från husväggen som det alltid står vatten i, så jag är tveksam till att en sådan pumpgrop skulle göra annat än att kosta pengar :D
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.