Hej,

Jag behöver inspiration och letar efter ett funkishus i 2 eller 3 plan men med byggyta på ca 80 kvm och gärna suteräng.

Någon som har sett något sådant?
 
Några hus överhuvudtaget som är byggda "på höjden" med förhållandevis liten byggyta? :)
 
Titta på äkta funkishus från 30-talet. Vi bor i ett med hel fullhöjdskällare, 2 våningar på typ 80 kvm med högt i tak samt inredd vind. Mycket bra och logiska hus. Använd en gammal ritning och utgå från den.
 
Sparris skrev:
Titta på äkta funkishus från 30-talet. Vi bor i ett med hel fullhöjdskällare, 2 våningar på typ 80 kvm med högt i tak samt inredd vind. Mycket bra och logiska hus. Använd en gammal ritning och utgå från den.
Vindsvåningar brukar man sällan hitta i "äkta funkishus". ;)
 
OK, så vårt hus har inte platt tak. Ganska ointressant när man tänker på planlösningen. Vindsvåningen inreddes 70 år efter huset byggdes.
 
Sparris skrev:
OK, så vårt hus har inte platt tak. Ganska ointressant när man tänker på planlösningen. Vindsvåningen inreddes 70 år efter huset byggdes.


Inget nedlåtande i det! Just de "platta" taken råkar ju vara både funkisens starkaste kännemärke och svagaste länk.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Vi har flera andra kännetecken. Runt fönster, kvadratisk låda på höjden, putsfasad, granittrappa, rutigt klinkers i gått och vitt (original), originalkök (uppdaterat), linoleumgolv (rutigt) i köket, skjutdörrar, rätt fönster, mkt logisk planlösning. Byggt -34 tror jag. Dessa hus har väldigt mycket som talar för dem.

Men förlåt för trådlapningen. Jag vill bara trycka på om dessa hus. De är fantastiska. Enkel och ren design, men känns samtidigt lyxiga och ståtliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.