Hej, håller på att projektera ett nybygge. Sambon gillar inte utseendet av solelpaneler på bostadshuset, och jag är böjd att hålla med henne. Tänkte därför placera dem på ett förråd som är tänkt några meter från stora huset. Min idé är att använda mig av glaspaneler, typ dessa: http://www.alibaba.com/product-deta...373553.html?spm=a2700.7724838.30.8.57lYLC&s=p

Tanken är att panelerna skall ersätta taket, ge lite ljus inne i förrådet, t ex till övervintring av växter. I övrigt är det helt oisolerat.

Kruxet är att taket har väldigt låg lutning, 5 grader. Förstör det utbytet av panelerna ? Korkad idé att ersätta taket?
 
Kan inte de paneler du länkar till men verkningsgraden lär vara lägre än trad. paneler. Effektutbytet blir sämre med mindre lutning här uppe i Norden. Men förvånansvärt mindre förlust än man kan tro på årsbasis.

solcell vinklarr.gif

Nedan har du ett beräkningsexempel jag klippt från solcellforum, vet inte vem som skrev det:

Beräknade exempel i kWh/år om vi skulle installera 1kW mitt på fotbollsplanen i Ballingslöv (56.2151, 13.8518):
- i sydlig riktning med 39 graders lutning fast montage fristående (mer kylning än på ett tak) = 926 kWh
- i sydlig riktning med 39 graders lutning fast montage på tak = 877 kWh
- i sydlig riktning med 25 graders lutning fast montage på tak = 862 kWh
- i sydlig riktning med 10 graders lutning fast montage på tak = 808 kWh
- i östlig riktning med 39 graders lutning fast montage på tak = 702 kWh
- i östlig riktning med 25 graders lutning fast montage på tak = 728 kWh
- i östlig riktning med 10 graders lutning fast montage på tak = 744 kWh
- i syd-östlig riktning med 39 graders lutning fast montage på tak = 832 kWh
- i syd-östlig riktning med 25 graders lutning fast montage på tak = 827 kWh
- i syd-östlig riktning med 10 graders lutning fast montage på tak = 790 kWh
- i västlig riktning med 39 graders lutning fast montage på tak = 694 kWh
- i västlig riktning med 25 graders lutning fast montage på tak = 722 kWh
- i västlig riktning med 10 graders lutning fast montage på tak = 741 kWh
- i syd-västlig riktning med 39 graders lutning fast montage på tak = 828 kWh
- i syd-västlig riktning med 25 graders lutning fast montage på tak = 824 kWh
- i syd-västlig riktning med 10 graders lutning fast montage på tak = 789 kWh

(med reservation för att jag kan ha knappat lite fel....)
 
  • Gilla
findus42 och 1 till
  • Laddar…
Tack! Det svarar på min fråga alldeles utmärkt.
 
Vi har en anläggning i Kristianstad som lutar 5 grader Ö/V och den har gett 820kWh/kW Nov 2014-Nov 2015. 5 grader rakt söder skulle jag uppskatt ger drygt 900kWh/kW/år. Detta är dock CIGS paneler så de har ca 1050 som utgångsvärde jmf med drygt 900 som kristallina paneler har.
 
Snö, finns sånt i skåne?
 
F
Nej. dom bara skojar med dig
 
aiskylos2: Har ni kollat på takintegrerade solceller till bostadshuset. Vi har varit i precis sammas situation där designchefen inte tyckte det var snyggt med solceller - men helt svarta celler CIS eller tunnfilms på svenska är faktiskt snyggt. Hör av dig om du vill ha mer information. Jag har grottat ner mig i det här inför vårt nybygge som kommer ske under 2016..

Vi kommer använda oss av byggnadsintegrerade solceller på taket tillsammans med svart tegel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.