brinckis skrev:
Det är inte så lätt att hitta träbalkar i 7000+ längd.
Min trävaruhandel har både 7,5 och 9 meter 45 x 220.
 
Valdemar Atterdag skrev:
Just det. Det här var bara på början. Och jag har inte lagt upp bilderna på slutresultatet.
Ok. Kan vara bra med en heads-up för den som inte ser att det är lite kvar.....:)
 
Bara funderar vidare: hur i hela världen skulle man lyckas tråckla in 7 m långa obrutna virkesbitar (eller stål) mellan befintliga fackverkstakstolar om undertaket är på plats i en befintlig byggnad?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Valdemar Atterdag skrev:
Har är en bild på en av mina senaste projekt med takstolar till ett sovloft på cc60:

[bild]
Är det bara jag som tycker att de där takstolarnas underramar hänger ner ganska mycket?
Utan att vara belastade med vare sig takpanel, golvbrädor eller isolering.

Eller är det en synvilla :surprised:

För övrigt skall man inte underskatta vikten av flyttkartonger.
När jag flyttade från Göteborg till södra Halland körde jag några kärrlass med flyttkartonger, innan vi tog en riktig flyttbil för de stora sakerna.

En banankartong med böcker väger 20 kg.
Ställ fyra i höjd så är man snabbt uppe i 300 kg/m2.

Tillägg: Eller är det någon form av "aberration" i ett lågprisobjektiv?
 
Redigerat:
Hej lånar denna lite ;) jag hållet på att bygga mitt garage nu och är i fas med att beställa Takstolarna. Fick pris på en grövre takstol som ska klara last för en mindre lägenhet men den var mer än dubbelt så dyr än dem dimensionerad för ett förråd.

Kan man på något sätt förstärka denna i ett framtida skede när det kanske blir dags för lägenheten? Spännvidden är ca 5 meter, borde det inte räcka att lägga i extra regler mellan Takstolarna?
 
Allt kan förstärkas. Problemet blir hur du skall visa att du gör rätt. Vad kostar det att få någon som kan räkna på det?
 
Jag har takstolar av den typ som visas i första inlägget (dock 45x195 och med mittbalk) och har lagt golv i mitten. Och man måste fasiken vara Houdini för att klättra runt där! Trångt är bara förnamnet. Det ända som praktiskt går att lagra där är långa smala saker i mitten. Om du ändå skall beställa takstolar köp någon som ger ett vettigt utrymme, det kommer du inte att ångra. Jag lovar!
 
Jo kommer få b4,2 h2,4 där uppe. Men dom vill ha mer än dubbla priset för nya takstolar som klarar mer last. 25 kontra 56 000 kr är det värt det ryms inte riktigt i mkn budjet just nu
 
Betalade runt 35000 för mina takstolar levererade på plats.
40cm bjälklag, 52 graders lutning image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DSC_0016.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tror ni en a takstol skulle kunna vara ett alternativ för mig? Då kan jag lägga en hea balk som man går med mellanbjälklaget mot?

För och nakdelar med denna metod?
 
En hea-balk som visat hjälper inte till att bära upp något då den i sin tur vilar mot takstolen. Den blir med andra ord bara ytterliggare last för takstolen att bära upp. Den behöver ligga under takstolen så att hea-balken bär upp takstolen och då behövs nog två VKR-pelare vid yttervägg för att bära upp hea-balken.
 
Ok tanken var att man bygger mellanbjälklaget och "90cm" väggen sedan kommer a-takstol en och lyfts på. På så sätt blir i te ha balken en del av takstolen.

Tänker jag helt fel tro?
 
Ok, ersätt ordet takstol med bjälklag i tidigare svar så är vi överrens.

Men om bjälklag och takstol ska vara skilda delar är det väl lika bra att dimensionera bjälklaget för lasterna du vill kunna förvara direkt utan avväxlingar. Kommer dock troligtvis krävas kerto/limträbalkar vid 7 m spännvidd.
 
Ok jag har spännvidd på 5 meter.

Tror ni min senaste förslag skulle funka då?
Bjälkar som vilar i heabalk och 90 cm vägg på sidan och sist en a-takstol ovanpå allt samman? Borde bli billigare en Takstolarna med kertobalk som jag fick pris på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.