Jag ställer denna fråga både på Övrigt och Fönster: ni får ursäkta men jag vet inte var jag får bäst respons.

Vi kommer att ha såna där vippfönster som tycks vara någon ny EU-standard. Fult, när de är öppna - men det fanns inget val. Säljaren sa att det är för att barn inte ska kunna trilla ut. (?)

Hur ska vi ordna myggnät till ett fönster som inte öppnas utåt (eller inåt) utan lite mittemellan? Då kan man ju inte ha en ram med myggnät i. Frågat flera hussäljare men ingen har ett vettigt förslag. Har de inte mygg i resten av EU?
 
Det var inte JAG som påstod att det var ny EU-standard, utan säljaren och eftersom han kunde motivera VARFÖR (att barn kan trilla ut) så tänkte jag att ALLA nybyggda hus måste ha såna fönster framöver. Blir häpen och lite besviken när jag inser att många andra härinne har fått fina, klassiska fönster som öppnas utåt.
 
Henrik!
Jag har också sett såna där kardborrefästade myggnät (bland annat på Weibulls). Men det bygger ju ändå på att nätet kan sitta helt slätt, och eftersom halva fönstret tippar inåt och halva utåt blir jag inte klok på hur jag bäst ska lösa detta.
Eller är det jag som missförstått, kanske?
 
Nu vet jag inte vilket märke på fönstren du har, men på våra (SP) och de andra jag sett är det bara nederkanten som åker ut; överkanten glider rakt nedåt i skenor vilket medger montage av myggnät på insidan av fönstret.
 
Aha!
Där sa du nåt! Kanske är det så för oss också?! :D
Ska nog ta en sväng förbi visningshuset och kolla. Jag kanske inte tittade så noga på konstruktionen eftersom fönstren var stängda i visningshuset - kanske missminner jag mig eller så var jag inte tillräckligt uppmärksam utan TRODDE att jag såg ett fönster som "vippade".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.