Hej!

Jag är ny här på forumet och söker lite råd. Jag är lite osäker på var jag ska lägga denna tråd, men jag provar här under "Hantverkare" och får be om ursäkt om tråden inte hör hemma här.

Det är så att min sambo och jag har precis köpt ett hus som är i behov av lite åtgärder. Dels ska en bärande yttervägg repareras (pga av tidigare felaktigt utfört arbete så har den inte längre den bärighet som den ska ha) och dels ska takpapp bytas. Sen är det lite annat småfix också.

Nu är det så att jag aldrig inhandlat byggtjänster förut och jag är lite osäker på vad som gäller och söker därför tips och råd. Det vi vill är att ha en firma som åtar sig allt och vi har därför kontaktat ett några firmor för att få offert.

Lite frågor som jag funderar på:

  • Vad ska man använda för avtal?
  • Fast pris eller prisförslag och sen löpande?
  • Hur specar man när jobbet ska utföras?
  • Är det vanligt att man har vitesklausuler med i kontrakten?
  • Ska man begära referenser och hur kollar man dom?
  • Vilka försäkringar ska man se till att firman har och vilka ska man själv ha (tänker då mest på den bärande väggen som är ett orosmoment för mig)?
  • Säkerhet under bygget, hur får man firman att vara ansvarig för det?
  • Vilka tjänster ska man definitivt se till att ha med? Vi vill ju ha en firma som kommer dit och fixar med allt, vi vill absolut inte ringa runt och jaga folk hit och dit och leka projektledare/samordnare.

Tips & råd mottages tacksamt!
/// Leif
 

Bästa svaret

Leifur skrev:
Hej!

Jag är ny här på forumet och söker lite råd. Jag är lite osäker på var jag ska lägga denna tråd, men jag provar här under "Hantverkare" och får be om ursäkt om tråden inte hör hemma här.

Det är så att min sambo och jag har precis köpt ett hus som är i behov av lite åtgärder. Dels ska en bärande yttervägg repareras (pga av tidigare felaktigt utfört arbete så har den inte längre den bärighet som den ska ha) och dels ska takpapp bytas. Sen är det lite annat småfix också.

Nu är det så att jag aldrig inhandlat byggtjänster förut och jag är lite osäker på vad som gäller och söker därför tips och råd. Det vi vill är att ha en firma som åtar sig allt och vi har därför kontaktat ett några firmor för att få offert.

Lite frågor som jag funderar på:

  • Vad ska man använda för avtal?
  • Fast pris eller prisförslag och sen löpande?
  • Hur specar man när jobbet ska utföras?
  • Är det vanligt att man har vitesklausuler med i kontrakten?
  • Ska man begära referenser och hur kollar man dom?
  • Vilka försäkringar ska man se till att firman har och vilka ska man själv ha (tänker då mest på den bärande väggen som är ett orosmoment för mig)?
  • Säkerhet under bygget, hur får man firman att vara ansvarig för det?
  • Vilka tjänster ska man definitivt se till att ha med? Vi vill ju ha en firma som kommer dit och fixar med allt, vi vill absolut inte ringa runt och jaga folk hit och dit och leka projektledare/samordnare.

Tips & råd mottages tacksamt!
/// Leif
ABS09 - Använd mallen som finns på Konsumentverkets hemsida. Använder du den mallen får du med det viktigaste.
¨
Pris - Det som känns rätt. Fast pris blir dyrare på pappret, men det kan inte bli dyrare än så. Löpande räkning utan takpris kan sluta var som helst. Riskfyllt om din budget är liten.

Tiden - Om ditt bygge kräver bygglov skriver ni att entreprenaden ska ta xx veckor från starbesked. Skriv inga faktiska datum. Men sätt ett senaste slutdatum, då allt ska vara helt klart.

Vite - Det är en post som finns i ABS09. Använd det, sätt ett belopp eller % som är rimligt för båda parter. Men det är ännu viktigare att ni är överens om en betalplan där du aldrig betalar i förskott och att du alltid innehåller 10% på varje faktura till efter godkänd slutbesiktning.

Referenser - det kan vara bra att kolla. Men inte lita blint på människor som firman tycker du ska kontakta.

Försäkringar - Firman ska kunna visa upp en företagsförsäkring för sin verksamhet där ansvar och allrisk ingår. Se till att det är det senaste försäkringsbrevet. Ring försäkringsbolaget och kolla så att premien är betald!

Ansvar - Om du bara anlitar en enda entreprenör och dom kan anses vara självständiga övertar dom med automatik arbetsmiljöansvaret och säkerheten på arbetsplatsen. Men då är också du skyldig att följa deras inrådan. Men om du är osäker; se till att ni skriver in i avtalet att entreprenören ansvarar för arbetsmiljön.

Omfattning - begär offert, och skriv avtal, på en totalentreprenad. Då är entreprenören helt ansvarig för material, arbete, arbetsledning och eventuella underentreprenörer samt samordningen av dessa. Och att allt jobb som ingår i offerten blir utfört på ett fackmässig sätt.

Övriga tips - Begär en specificerad offert där arbetskostnad och materialkostnad tydligt framgår. När jobbet är klart; gör en riktigt Slutbesiktning av en oberoende besiktningsman som du väljer. Inte entreprenören. Se till att göra en betalplan som inte är framtung (mycket i början av bygget och mindre i slutet), utan prestationsbaserad och se till att innehålla 10 % på varje faktura till efter godkänd slutbesiktning. Om bygget kräver bygglov; utse en egen KA. Inte entreprenörens KA.
 
  • Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
Vanbeasten skrev:
ABS09 - Använd mallen som finns på Konsumentverkets hemsida. Använder du den mallen får du med det viktigaste.
¨
Pris - Det som känns rätt. Fast pris blir dyrare på pappret, men det kan inte bli dyrare än så. Löpande räkning utan takpris kan sluta var som helst. Riskfyllt om din budget är liten.

Tiden - Om ditt bygge kräver bygglov skriver ni att entreprenaden ska ta xx veckor från starbesked. Skriv inga faktiska datum. Men sätt ett senaste slutdatum, då allt ska vara helt klart.

Vite - Det är en post som finns i ABS09. Använd det, sätt ett belopp eller % som är rimligt för båda parter. Men det är ännu viktigare att ni är överens om en betalplan där du aldrig betalar i förskott och att du alltid innehåller 10% på varje faktura till efter godkänd slutbesiktning.

Referenser - det kan vara bra att kolla. Men inte lita blint på människor som firman tycker du ska kontakta.

Försäkringar - Firman ska kunna visa upp en företagsförsäkring för sin verksamhet där ansvar och allrisk ingår. Se till att det är det senaste försäkringsbrevet. Ring försäkringsbolaget och kolla så att premien är betald!

Ansvar - Om du bara anlitar en enda entreprenör och dom kan anses vara självständiga övertar dom med automatik arbetsmiljöansvaret och säkerheten på arbetsplatsen. Men då är också du skyldig att följa deras inrådan. Men om du är osäker; se till att ni skriver in i avtalet att entreprenören ansvarar för arbetsmiljön.

Omfattning - begär offert, och skriv avtal, på en totalentreprenad. Då är entreprenören helt ansvarig för material, arbete, arbetsledning och eventuella underentreprenörer samt samordningen av dessa. Och att allt jobb som ingår i offerten blir utfört på ett fackmässig sätt.

Övriga tips - Begär en specificerad offert där arbetskostnad och materialkostnad tydligt framgår. När jobbet är klart; gör en riktigt Slutbesiktning av en oberoende besiktningsman som du väljer. Inte entreprenören. Se till att göra en betalplan som inte är framtung (mycket i början av bygget och mindre i slutet), utan prestationsbaserad och se till att innehålla 10 % på varje faktura till efter godkänd slutbesiktning. Om bygget kräver bygglov; utse en egen KA. Inte entreprenörens KA.
Bockar och bugar för ett informativt svar!
 
Sånna här trådar borde klistras så de är lätta att hitta för alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.