Tack för tipsen. Självklart vill jag ha bort skruven samt nya kablar. Det var bara fasen som var skadad med ett litet jack där skruven hade gått in. Tyvärr sitter det dumt till så enda sättet att fixa detta utan att riva badrummet är att såga av skruven och säkerställa att inget är kvar i röret. Går ej att byta röret eftersom det är alldeles nedanför rörböjen där röret övergår från taket ner i väggen. Sitter även en bärande regel framför röret från köket sett.

Tänkte som extra skydd på röret att trä på en bit VP 20mm om det skulle fungera.
 
JED skrev:
Tänkte som extra skydd på röret att trä på en bit VP 20mm om det skulle fungera.
Det är ju en alldeles utmärkt lösning om det får plats. Då har du ju obruten isolationsbarriär igen.

Notera också att du kan såga av rör och skarva dem med muff om det skulle få plats efter böjen. Så det går att byta ett rör även "mitt på" om du kan röra det såpass att du får dit muffen.
 
Jag har sett delningsbara muffar, en sån kan du sätta över hålet om du vill. Kan inte hitta något e-nummer nu men jag har själv använt det.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Tur att det gick bra iaf. hade kunnat bli riktigt otäckt.

att kapa skruven kan gå med ett multiverktyg
multiverktyg-bosch-gop-300-sce.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lämplig åtgärd
kapa skruven,
återställ röret.
i med ny kabel.
kolla gärna att jfb betjänar den skadade gruppen annars
kompletera gärna med jfb
 
Varför löste inte jordfelsbrytaren?
 
Strömmen kanske inte blev hög nog.
 
Mikael_L
Antagligen.
Om man får mer än 15mA (lägsta felström JFB'n får bryta för), så kittlar det definitivt inte bara, utan man får en riktigt rejäl kyss och har t.o.m ofta ont i strömgenomgångna kroppsdelar ett litet tag efteråt.
 
Mikael_L skrev:
Antagligen.
Om man får mer än 15mA (lägsta felström JFB'n får bryta för), så kittlar det definitivt inte bara, utan man får en riktigt rejäl kyss och har t.o.m ofta ont i strömgenomgångna kroppsdelar ett litet tag efteråt.
Just. Eftersom man känner redan 1mA så är 15mA en ganska rejäl smäll. Riktig smärta känner man någonstans vid 10mA, och vid 15mA så kan större delen av de drabbade inte släppa taget. Dvs de "fastnar" på ledaren. (Allt vid 50Hz växelström. DC och andra frekvenser har andra gränser).

Så om du någon gång lyckas lösa ut en JFB med "kroppen" så kommer du definitivt att veta att du blivit kysst. De är tänkta att rädda livet på dig, inte mer. Se JFB som säkerhetsbälte. Det räddar livet på dig, men bara för att du har det på dig, så är det ingen bra idé att köra bilen rätt i ett träd, ens i 30 km/h.
 
  • Gilla
scim
  • Laddar…
Jag tror att många har lite fel uppfattning om hur stor smärtan är redan vid 10 - 20 mA. Det gör så ont att INGEN frivilligt utsätter sig för det om dom en gång upplevt det, det handlar inte om litet pirrande känsla utan om ren näst intill outhärdlig plåga ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib
Hehe.... vi använder 50mA stimuleringsström på jobbet när vi testar om patienterna fortfarande har effekt av muskelrelaxerande läkemedel. Då är patienten dock sövd. Och bedövad. Och strömpulsen är 4x200µs. Man kan naturligtvis testa hur det känns i vaket tillstånd också.... Det känns som en halvkraftig snärt över handleden. Men då är strömpulsen bara 200µs som sagt. Om jag förstår manualen rätt är det en fyrkantspuls.
 
Testa att lösa en JFB genom att pilla i ett vägguttag och rapportera sedan till oss ;)
 
tommib
elmont skrev:
Testa att lösa en JFB genom att pilla i ett vägguttag och rapportera sedan till oss ;)
Pass. Testade som sagt den där TOF-mätaren vi kör på jobbet och även om det inte var extremt otrevligt så låter jag nog bli ytterligare tester....
 
Hej

Tack för all hjälp

Detta är nu åtgärdat. Fick till slut bort skruven. Lyckades med att kapa den genom att sätta ihop två bågfilsblad med popnit. Skruven satt som sagt ca 18 cm upp bakom en bärande takregel. Djupet var drygt 20 mm (mellan takregel och spånskiva) samt bredden mellan väggreglarna var 6 cm så det fanns ingen chans att komma in med några verktyg. Fick låna en kamera (boroskåp) på jobbet så jag kunde undersöka så att allt såg bra ut.

Trädde på ett vp-20 rör och drog nya kablar.
 
Bra att det är löst.

Ofta går det att ta sig fram bakom väggar för att göra infällda installationer. Se t.ex tråden "installationsborrning".

I det här fallet kunde man kanske ha sågat två hål från andra hållet för nya eluttag och satt två ihopkopplade rotdosor på VP-röret.
 
tommib skrev:
Om jag förstår manualen rätt är det en fyrkantspuls.
Och antagligen också likström. Värdena för likström får du dela med 5 till 10 för att få jämförbara värden för växelström (50-60Hz).

Sedan så är som du säger pulsen extremt kort här. Kortare än tidskonstanterna i nervsystemet. (Och så korta att det måste vara likström, om det inte har så hög frekvens att det blir en faktor tio bara av det).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.