Det här är den lite ovanliga anledningen till att det hade varit bra med ett tätskikt i tvättstugan :D
vatten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter ett pyssel blev det nåtad klinker med cykelslang och nästan tätt :D
IMG_2371[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser tyvärr inte vad det som är inringat på första bilden eller vad det är som hänt?
 
H
Jag ser inte vad det är, är det vatten?
 
Ursäkta lite suddig bild, men det är vatten som sprutar upp ett par cm högt :)
 
Det svaret skapar bara fler frågor...va? 😂
 
Har du vattenburen golvvärme som läcker eller vad kommer vattnet ifrån?
Är vattnet varmt eller kallt?
 
Nu fattar jag ingenting, men om det sprutar upp vatten genom golvet så är min förstahandsåtgärd inte att försöka korka igen hålet med tuggummi och cykelslang.
 
Ja, tätskiktet är ju normalt avsett att täta åt andra hållet, för att hindra fukt att tränga IN i golvet. Om det nu sprutar vatten UT från golvet så är det ju inte direkt bra... Oavsett källa (jag misstänker att det kan vara uppträngande grundvatten? men då lär det ju krävas dräneringsbrunn med pump?).
 
Det är inte så att det är en båt?
 
  • Gilla
Snooby och 1 till
  • Laddar…
Även om det vore en båt har jag svårt att se finessen med att täta ett hål i skrovet genom att täta en klinkersfog... Vattnet tränger ju in under klinkersen i alla fall.
 
I det här fallet ska man väl enbart vara glad att det inte fanns något tätskikt, så vattenskadan upptäcks.
 
Med tanke på pumpgropen och länspumpen i bakgrunden så är det nog rätt hög grundvattentryck i den källaren :p
 
Nerre skrev:
Även om det vore en båt har jag svårt att se finessen med att täta ett hål i skrovet genom att täta en klinkersfog... Vattnet tränger ju in under klinkersen i alla fall.
Ja, men det har ju uppenbarligen fungerat tills nu, han har ju länspump för att hålla undan det värsta!
 
Orsaken till detta är sannolikt en kombination mellan ett dåligt pluggat dagvatten- eller avloppsrör som ligger under klinkersen( Tanken var kapa stammen utanför huset och plugga ordentligt där, men nu hann jag inte det....) och hög grundvattennivå. Havet trycker på rätt bra och dess nivå var igår runt 80-90cm över det normala och detta i kombination med enorma mängder nederbörd fick nivån i kommunens system att stiga kraftigt. Källaren är bland kommunens lägsta punkter i nätet (långt under uppdämningsnivå). Sent Igår kväll mätte jag vattennivån i avloppssystemet till c:a 50 cm över golvnivå, och då hade det sjunkig undan rätt bra, så det är detta vatten som trycker på. "Normalt" ligger grundvattennivån c:a 15 cm under golvnivå.

För detta huset är det inte ekonomiskt försvarbart att göra några större investeringar och under dessa förhållanden ser jag det som meningslöst att försöka dränera och pumpa bort grundvattnet. Det blir ungefär som att ösa vatten från ena sidan till andra sidan på en båt för att det ska bli grundare...

Det har tidigare varit översvämmningar ungefär en gång om året, men nu i höstas gjorde jag pumpgropen och drog om rören till golvbrunnarna i källaren att mynna i pumpgropen istället. Detta räddade källaren från översvämning denna gång. Kvar att göra var att fimpa de gamla avloppsrören som låg under plattan :D

Det är betognplatta med klinkers på och dels är det märkligt att det kan läcka så överhuvudtaget, det måste ju vara en hel del hål i betongen. Dessutom var klinkersfogen som sand på de sträckor där det läckte, övrig fog är stenhård... McGuyver lagningen med cykelslang är för att skona dränkpumpen från att starta och stoppa var 20:e sekund....
 
Redigerat:
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Haha, du höll oss på halster ett tag ;)

Faktum är att vi hade ett liknande problem vår första vinter i vårt nuvarande hus. Vi hade börjat renovera ett av rummen i källaren och var precis färdiga med allt utom golvet, som bara var ett rått betonggolv. En dag kring jul när jag kom ner i källaren kände jag hur det luktade fuktigt, och hela rummet var blött, med c:a 1 cm vatten på värsta stället. Jag dammsög upp det värsta med grovdammsugaren, men på ett ställe tryckte vattnet upp ur golvet, kanske knappt en cm i höjd.

Det som hänt hos oss var en kombination av lutning mot huset samt en ovanligt slaskig och varm vinter där tjälen släppte där kring jul. Vattnet rann från vägen intill huset mot huset, längs källarväggen och mot sulan, där det letade sig genom sprickor och håligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.